Voorsprong door technologie

Evoque 2014

Land Rover maakt de populaire Range Rover Evoque aantrekkelijker dan ooit. De gefacelifte versies voor 2014 zijn al dan niet optioneel uitgerust met een nieuwe negentrapsautomaat, nieuwe aandrijftechnologieën, nieuwe veiligheids- en comfortvoorzieningen en nieuwe rijhulpsystemen. 

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

Automerken doen er alles aan om de CO2-uitstoot van hun voertuigen te beperken. De Evoque 2014 krijgt daarbij de hulp van de optionele ‘Active Driveline’ en een 9-trapsautomaat. Wij zijn vooral benieuwd naar het schakelgedrag van die adaptieve automaat. Volgens fabrikant ZF heeft die een ultrasnelle responstijd en past het schakelprogramma zich snel aan de rijstijl aan.

Active Driveline

De optionele ‘Active Driveline’ is een vierwielaandrijving die bij constante snelheden boven 25 km/h enkel de voorwielen aandrijft. Het nieuwe systeem controleert voortdurend het rijgedrag en schakelt de vierwielaandrijving automatisch en binnen de 300 milliseconden in wanneer dat nodig is. De ‘Active Driveline’ omvat ook de functie ‘Active Torque Biasing’ met een elektronisch differentieel dat het koppel over de achterwielen verdeelt om de tractie en stabiliteit te optimaliseren. De functie ‘Torque Vectoring by Braking’ verhoogt de wendbaarheid en de veiligheid door het motorkoppel tussen de vier wielen te verdelen om onderstuur tegen te gaan. Deze functie is zowel beschikbaar in de ‘Active Driveline’ als in de klassieke vierwielaandrijving.

Dankzij die nieuwe negentrapsautomaat en de ‘Active Driveline’ daalt het verbruik van de Euro 5-modellen met maximaal 11,4 procent en de CO2-uitstoot met maximaal 9,5 procent. De milieuvriendelijkste Evoque blijft ondertussen wel de Coupé eD4 2.2 met een normverbruik van 4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 129 g/km. 

Intelligente helpers

Modeljaar 2014 kan met een aantal rijhulpsystemen worden uitgerust die al van de grote Range Rovers bekend zijn:

  • ‘Park Exit’, om automatisch uit parallelle parkeerplaatsen te rijden
  • ‘Perpendicular Park’, om de auto centraal in de parkeerplaats te rijden
  • de adaptieve snelheidsregelaar ‘Adaptive Cruise Control ‘ met ‘Queue Assist’ (brengt de wagen tot stilstand wanneer die een file nadert), ‘Forward Alert’ en een intelligente noodrem)
  • ‘Closing Vehicle Sensing’, dat een zone tot ver achter de auto scant en snel naderende voertuigen detecteert
  • ‘Reverse Traffic Detection’, dat waarschuwt voor mogelijke aanrijdingen tijdens het achteruitrijden
  • de rijstrookassistent ‘Lane Departure Warning’, die de bestuurder waarschuwt als hij zijn rijstrook dreigt te verlaten
  • de verkeersbordherkenning ‘Traffic Sign Recognition’
  • de doorwaadhulp ‘Wade Sensing’

Bovenop al die nieuwe technologieën onderging de Evoque enkele minieme stijlwijzigingen aan het koetswerk en biedt hij klanten nieuwe kleuropties voor het interieur, vier nieuwe designs voor de lichtmetalen velgen en een nieuwe stijl voor de Land Rover-logo’s op het radiatorrooster, de middendoppen van de velgen en de achterklep. 

Belgische kopers kunnen vanaf november 2014 hun nieuwe Evoque bestellen.


In een oogopslag

  • alerte 9-trapsautomaat
  • ‘Active Driveline’ voor nog meer wendbaarheid
  • 7 nieuwe rijhulpsystemen en comfortvoorzieningen
  • nieuwe aansluitmogelijkheden dankzij ‘InControlTM ‘
  • lagere verbruiks- en emissiewaarden voor bepaalde modellen
  • designupdates voor koetswerk en interieur
  • nieuwe lichtmetalen velgen
  • te koop vanaf november 2014