Range Rover Sport nu ook met een 2-liter turbodiesel

Range Rover en Range Rover Sport modeljaar 2017

Semiautonome rijtechnologieën zoals ‘Advanced Tow Assist’ en ‘Intelligent Speed Limiter’, het ‘InControl Touch Pro’-infotainmentsysteem met een groter centraal aanraakscherm, ‘Low Traction Launch’ en nog meer koetswerkkleuren typeren de verbeterde Range Rover en Range Rover Sport. Nieuw in het Range Rover-gamma is de SVAutobiography Dynamic, en de Range Rover Sport wordt de eerste grote Land Rover met de 2-liter Ingenium-dieselmotor.

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

Niet helemaal onverwacht maar toch een beetje verrassend is de montage van een viercilinder in de Range Rover Sport. De motor in kwestie is de 2-liter Ingenium-turbodiesel die al bekend is van de Evoque en de Discovery Sport. Alleen levert die motor in de ‘grote Sport’ 240 pk en 500 Nm. Die toename van vermogen en koppel werd mogelijk door de montage van een tweede turbo. Volgens Land Rover bedraagt de CO2-uitstoot 164 g/km, wat overeen komt met een gemengde verbruik van 6,2 l/100 km. De nieuwe Ingenium-dieselmotor is verkrijgbaar op de modellen met vijf zitplaatsen en schroef- of luchtvering.

Supersportieve Range Rover

Net zoals de SVAutobiography met lange wielbasis wordt de Range Rover SVAutobiography Dynamic door de 550 pk sterke 5-liter V8-benzinemotor met supercharger aangedreven. Deze versie is uitsluitend verkrijgbaar als model met een standaardwielbasis. Dankzij het koppel van 680 Nm snelt de SVAutobiography Dynamic in 5,4 seconden van 0 naar 100km/h. Een speciaal geconfigureerde ophanging optimaliseert de wendbaarheid zonder het typische raffinement en comfort van Range Rover te beperken.

Autonome rijtechnologieën

Land Rover introduceert een reeks van autonome rijtechnologieën in de Range Rover en de Range Rover Sport. Zo maakt de allereerste ‘Advanced Tow Assist’-functie ter wereld rijden met een grote aanhangwagen heel wat minder stresserend: de bestuurder stelt gewoon de gewenste rijrichting voor de aanhangwagen in met de draaiknop van het Terrain Response 2-systeem en de wagen voert tijdens het achteruitrijden automatisch de nodige stuurcorrecties door.

Ook de dodehoekassistent (‘Blind Spot Assist’) en de intelligente snelheidsbegrenzer (‘Intelligent Speed Limiter’) brengen autonoom rijden een stap dichterbij. ‘Blind Spot Assist’ gebruikt sensoren op de wagen om andere weggebruikers te detecteren die naderen in de dode hoek van de bestuurder. Wanneer er bij het wisselen van rijstrook een aanrijding dreigt, zal de wagen automatisch tegensturen om op zijn rijstrook te blijven. De ‘Intelligent Speed Limiter’ gebruikt dan weer de verkeersbordenherkenning om de snelheid aan te passen aan de geldende beperking.

Betere offroadcapaciteiten 

De modellen voor 2017 zijn uitgerust met enkele nieuwe terreintechnologieën. ‘Low Traction Launch’ is een handmatig instelbare rijmodus die de bestuurder helpt te vertrekken vanuit stilstand op gladde oppervlakken zoals nat gras, sneeuw of ijs. Door de hoeveelheid koppel te regelen, vermindert het systeem tot 30 km/h de kans op wielspin. Ook nieuw is het verbeterde ‘All-Terrain Info Centre’, dat via het aanraakscherm toegankelijk is en nuttige informatie over de configuratie en status van de auto geeft. 

Betere connectiviteit en satellietnavigatie

De grote Range Rovers krijgen net zoals de Evoque Convertible het InControl Touch Pro-infotainment. Dat systeem maakt een betere satellietnavigatie en connectiviteit mogelijk, terwijl de intuïtieve werking nog wordt versterkt door het grotere 10-duims ‘dual view’-aanraakscherm. Net zoals op een smartphone of tablet kunnen de inzittenden met twee vingers in- en uitzoomen op de navigatiekaart of vegen om menu’s te bekijken.

De volledig geïntegreerde satellietnavigatie kreeg een ruime waaier van nieuwe functies. De intuïtieve ‘Commute Mode’ leert regelmatig terugkerende ritten, zodat klanten deze bestemmingen niet meer manueel hoeven in te voeren. ‘Door-to-door routing’ stelt de gebruikers dan weer in staat om een route in te stellen met de Land Rover-app en die vervolgens door te sturen naar de auto. Zodra de auto geparkeerd is, kunnen zij de laatste aanwijzingen naar de bestemming bekijken op een smartphone, zodat ze hun reis te voet kunnen voltooien.

Beide modellen zijn vanaf de winter van 2016 te koop. De vernieuwde Range Rover Sport kost minstens 63.200 euro, de vanafprijs van de duurdere Range Rover bedraagt 98.800 euro.

Foto’s:  www.media.landrover.com