Land Rover introduceert twee nieuwe topmodellen in zijn ultra-luxueuze Range Rover-familie. Deze twee Ultimate Editions krijgen een verfijnd interieur, een unieke kleurstelling en de keuze uit een plug-inhybrideaandrijflijn of een krachtige V8-benzinemotor.
Door de decennia heen heeft de Range Rover zich ontpopt van onverslaanbaar trekpaard tot statussymbool bij uitstek. Al sinds de 70’er jaren klopt de welgestelde klant dus bij hen aan voor een op maat gemaakte luxe-SUV, en de ontwerpers bij Land Rover gaan dan ook steeds verder in het aanbieden van personalisatiemogelijkheden en speciale edities.
Het team van het Special Vehicle Operations Technical Centre—de afdeling die zich met dergelijke personalisatieprojecten bezighoudt—heeft nu al zijn expertise gebundeld in een paar nieuwe topversies van de Range Rover SVAutobiography. Deze twee zogenaamde Ultimate Editions tonen het volledige aanbod aan mogelijkheden die de SV Bespoke-afdeling momenteel aanbiedt, van eigentijdse kleurencombinaties tot luxueuze interieurdetails.
Beide Ultimate Editions krijgen een satijnglanzende carrosserie in Orchard Green, afgewerkt met een dak en buitenspiegels in Narvik Black. Een aantal sierdelen, zoals het Range Rover-embleem voor- en achterop en de SV-badges, worden voorzien van een contrasterende koperkleur. Daarnaast krijgt iedere Ultimate Edition een identificatieplaatje in de middenconsole en het opschrift “Ultimate Edition” verlicht in de treeplanken.
Clare Hansen, directeur van de personalidatieafdeling, licht toe: “Onze SV Bespoke-experts hebben de klassieke combinatie van een groen-zwart exterieur een moderne twist gegeven, met een lakafwerking in satijnglans en koperkleurige details. Deze elegante combinatie wordt nog verder versterkt door de aanbevolen interieurthema’s in Vintage Tan-bruin.”
De eerste Ultimate Edition van de SVAutobiography is een Range Rover met lange wielbasis voor eersteklas rijcomfort. Hij krijgt onder andere automatisch sluitende achterportieren, verwarmbare en geventileerde slaapstoelen met 1,2 meter beenruimte achterin en een middenconsole met koelkast en uitklapbare tafeltjes. Deze luxeversie is dus voornamelijk gericht op klanten die achterin de auto zullen vertoeven, en biedt de keuze uit twee aandrijflijnen. Enerzijds is er een plug-inhybrideversie die een 2.0-liter benzinemotor combineert met een elektromotor voor een totaal vermogen van 400 pk en een elektrisch rijbereik van tot 40 kilometer. Daarnaast is deze Ultimate Edition ook verkrijgbaar met een drukgevoede V8-benzinemotor, goed voor 565 pk.
De tweede Ultimate Edition is gebaseerd op de SVAutobiography Dynamic, een Range Rover met korte wielbasis die de nadruk meer legt op rijplezier. Deze versie is dan ook enkel verkrijgbaar met de 5.0-liter V8-motor en biedt een aangepast onderstel en sportiever afgesteld stuurhuis. De Dynamic-versie ligt 8mm dichter tegen de grond en wordt voorzien van Land Rovers ‘Dynamic Response’-systeem dat de ophanging actief aanpast om rolneigingen in bochten tegen te gaan. Om het sportieve plaatje af te maken krijgt iedere Dynamic Ultimate Edition diamantgeslepen 22 inch-velgen, details in grafietgrijs en rode schakelpedalen achter het stuur.
De Ultimate Editions van de Range Rover SVAutobiography kunnen besteld worden bij de lokale concessiehouder. De Dynamic heeft een prijskaartje van 190.966 euro terwijl de versie met lange wielbasis 207.266 euro moet kosten.
Tekst: Joram Van Acker
Foto’s: Land Rover