De nieuwe Range Rover en Range Rover Sport kregen allebei de maximale score van vijf sterren in de jongste Euro NCAP-veiligheidstests. De luxe-SUV’s putten uit meer dan 50 jaar expertise in het leveren van uitzonderlijke terreincapaciteiten, verfijning en veiligheid.
De nieuwe modellen zijn de jongste in een lange reeks Range Rovers die vijf sterren behaalden voor de strenge, in 2009 geïntroduceerde Euro NCAP-veiligheidsprotocollen. Die topscore gaat helemaal terug tot de Range Rover Evoque in 2011.
Beide modellen zijn gebaseerd op de nieuwe, flexibele Modular Longitudinal Architecture in gemengd metaal, die een solide basis vormt voor een reeks uiterst geavanceerde rijhulpsystemen om harmonieus samen te werken en zo een responsief en verfijnd rijgedrag te verzekeren. De nieuwe Range Rover, verkrijgbaar met vier, vijf of zeven plaatsen, is tot 50 procent stijver dan zijn voorganger, terwijl de nieuwe Range Rover Sport 35 procent stijver is dan voorheen.
De bekroonde nieuwe Range Rover behaalde 87 procent voor de bescherming van kinderen en 72 procent voor zwakke weggebruikers, terwijl de nieuwe Range Rover Sport een score van 85 procent behaalde voor de bescherming van volwassen inzittenden. Beide SUV’s behaalden 82 procent in de categorie Safety Assist.
Thomas Müller, Executive Director Product Engineering bij Jaguar Land Rover: “Deze uitstekende Euro NCAP-resultaten zijn een rechtstreeks resultaat van het harde werk en de knowhow die nodig zijn om voertuigen te ontwerpen, ontwikkelen en produceren die al meer dan vijf decennia veiligheid, capaciteiten en luxe combineren. Onze sterke MLA-Flex-koetswerkarchitectuur in gemengd metaal vormt een solide basis voor een reeks baanbrekende actieve veiligheidssystemen zoals Autonomous Emergency Braking (AEB), die harmonieus samenwerken om de inzittenden en andere weggebruikers te beschermen. Deze Range Rovers zijn een technologisch hoogstandje.”
De nieuwe Range Rover en Range Rover Sport delen een reeks geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) die ontworpen zijn om de bestuurder te ondersteunen en de inzittenden te beschermen, waaronder:
• Autonomous Emergency Braking (AEB) – met naar voren gerichte radars en camera’s helpt AEB voertuigen, voetgangers en fietsers voor de wagen, of tegenliggers en fietsers op een aangrenzende rijstrook te identificeren wanneer de wagen links of rechts afslaat. AEB identificeert nakende risico’s en remt af om de ernst of impact te beperken.
• Lane Keep Assist – controleert de wegmarkeringen om onbedoelde veranderingen van rijstrook te detecteren. Als het voertuig de grens van een rijstrook wil overschrijden, wordt een rotatiekracht op het stuurwiel uitgeoefend om de beweging tegen te gaan.
• Emergency Lane Keep Assist – helpt om stuurcorrecties aan te brengen wanneer het systeem vaststelt dat de wagen te dicht bij een van de wegranden zit en op een aangrenzende rijstrook terechtkomt waar tegenliggers worden gedetecteerd.
• 3D-omgevingscamera en ClearSight Ground View – het omgevingscamerasysteem biedt een 3D-beeld van 360° rond de wagen en kan tijdens manoeuvres meerdere beelden tegelijk weergeven op het aanraakscherm. Zo krijgt de bestuurder gedetailleerde informatie over zijn omgeving. ClearSight Ground View stelt bestuurders in staat om de onzichtbare ruimte vlak voor of onder de motorkap te bekijken op het centrale aanraakscherm.
• Driver Condition Response – brengt de wagen tot stilstand en activeert de waarschuwingsknipperlichten wanneer de bestuurder niet reageert op diverse audiovisuele signalen.
• Rear Collision Monitor met Occupant Protection Assist – gebruikt de radars op de hoeken voor en achter om aanrijdingsrisico’s binnen 70 meter te detecteren; het waarschuwt de inzittenden met een geluidssignaal en bereidt het interieur voor op een mogelijke impact. Indien nodig knipperen de waarschuwingslichten en wordt het interieur voorbereid door de veiligheidsgordels op te spannen, de hoofdsteunen naar voren te bewegen, de zetels schuin te zetten en de ruiten en het panoramadak te sluiten.
• Preventieve ophanging – de ophanging schakelt automatisch over naar de dynamische modus wanneer de Forward Collision Warning een aanrijdingsrisico detecteert en helpt de bestuurder om alert te reageren wanneer een uitwijkmanoeuvre nodig is.
• Adaptieve snelheidsregelaar en stuurassistent – de adaptieve snelheidsregelaar houdt een ingestelde kruissnelheid aan. De rijsnelheid neemt automatisch af wanneer een langzamer rijdend voertuig op de rijstrook wordt gedetecteerd. De stuurassistent helpt de bestuurder om de wagen in het midden van de rijstrook te houden door middel van kleine stuurcorrecties. 3
• Park Assist – detecteert beschikbare parkeerplaatsen en manoeuvreert de wagen in plaatsen parallel met en haaks op de weg. Park Assist bestuurt de wagen tijdens een manoeuvre met behulp van het stuur, het gaspedaal, de versnellingen en de remmen.
Naast de actieve veiligheidssystemen maken de nieuwe Range Rover en Range Rover Sport gebruik van technologieën die de alertheid van de bestuurder verbeteren en afleiding verminderen. Het geïntegreerde Amazon Alexa1 biedt de mogelijkheid om verschillende instellingen en functies te bedienen met natuurlijke en intuïtieve gesproken commando’s, zonder dat u de handen van het stuur of de ogen van de weg moet halen.
Alexa is ingebed in Pivi Pro en kan eenvoudig worden geactiveerd door “Alexa” te zeggen of door op de Alexa-knop op het aanraakscherm te tikken. De slimme spraak-AI werkt zelfs met Alexa-toestellen in huis en zonder smartphone – het enige wat eigenaars moeten doen is via hun Amazon-account inloggen; de ingebouwde eSIM’s van de wagen verzekeren de connectiviteit.
Beide voertuigen zijn ook verkrijgbaar met Cabin Air Purification Pro2 , een baanbrekend systeem dat de interieurluchtkwaliteit naar een hoger niveau tilt. De PM2.5-filtratie en Nanoe™-X-technologie helpen niet alleen geuren, bacteriën en allergenen aanzienlijk te verminderen, maar verbeteren ook het welzijn en de alertheid door het CO₂-gehalte in het interieur te monitoren en automatisch verse buitenlucht te introduceren wanneer dat nodig is. Hoge CO₂-concentraties dragen bij tot duizeligheid; daarom draagt het systeem proactief bij tot een maximale alertheid van de bestuurder.