48 jaar Range Rover: buitengewoon design en technologische innovatie bij elke nieuwe generatie

Twee minuten, dat is niet lang, maar wel voldoende om een icoon uit de automobielwereld te vieren. De Range Rover is sinds altijd een pionier geweest op vlak van design, verfijning en technologische innovatie. Land Rover presenteert de evolutie van deze luxe SUV doorheen vier generaties in een film van 120 seconden.

Een videoanimatie om het design en de innovatie van de Range Rover gedurende vijf decennia te vieren

  • De terugreis in tijd begint met het Velar prototype van 1969 om te eindigen met de Range Rover SVAutobiography Dynamic van 2017
  • Range Rover heeft tal van technologische premières gelanceerd, waaronder de elektronische tractiecontrole en de automatische luchtvering
  • De Range Rover was de eerste luxe SUV en tevens de belichaming van de Britse design
  • Video beschikbaar op : https://youtu.be/ls6PibauaK0

Deze video werd gecreëerd om de verschillende belangrijke etappes uit de geschiedenis van deze legendarische SUV te presenteren. En dit op het moment waarop de productie van het originele model met twee deuren net 23 jaar geleden werd gestopt (januari) en waarop wereldwijd de nieuwe SVAutobiography Dynamic op de markt komt.

Deze animatie toont hoe de Range Rover steeds de specificiteit van zijn design heeft bewaard, van de Classic uit 1970 tot aan de komst van de recentste uitvoering, de SVAutobiography Dynamic.

De Range Rover is de meest elegante en meest gesofistikeerde SUV van de wereld geworden. Tot op vandaag werden er 1,7 miljoen exemplaren verkocht. Zijn ‘zwevend’ dak, zijn omhullende motorkap, zijn continue lijn en zijn tweedelige achterklep blijven nog steeds hulde brengen aan het originele model.

De geschiedenis van de Range Rover begint met 26 preproductiemodellen die ‘Velar’ badges dragen om de identiteit te verhullen. Deze badges – velare betekent ‘verhullen’ of ‘bedekken’ in het Italiaans – zijn opgebouwd met de letters van het ‘Land Rover’ label dat normaal gezien op de voorkant en de achterkant van het voertuig pronkt. Vervolgens arriveert de Range Rover Classic met twee deuren. De volgende generaties leiden uiteindelijk naar het meest krachtige model, de SVAutobiography Dynamic van 550pk, geproduceerd door de SVO (Special Vehicle Operations) afdeling van Jaguar Land Rover.

De Range Rover is geleidelijk geëvolueerd in de tijd om een designicoon te worden dankzij zijn unieke DNA. De Range Rover is een klasse apart.

Bij zijn lancering in 1970 was de Range Rover een van de eerste voertuigen om een permanente vierwielaandrijving aan te bieden. In 1971 werd hij erkend als een «model dat een voorbeeld was van het industriële design », en werd hij het eerste voertuig om tentoongesteld te worden in het Louvre in Parijs.

De vierdeurs-versie werd in 1981 gelanceerd, snel gevolgd door de eerste automatische transmissie op een Range Rover in 1982. In 1989 wordt hij de eerste SUV met elektronische tractiecontrole en elektronische en automatische luchtvering.

In 2012 wordt de Range Rover de allereerste volledig aluminium SUV in de wereld. Nog recenter, in 2014, wordt hij de eerste luxe SUV voorzien van All-Terrain Progress Control technologie (ATPC of progressiecontrole in alle omstandigheden), een echte snelheidsregelaar voor alle terreinen.

Het laatste model dat in de film wordt getoond is de SVAutobiography Dynamic, die zijn V8 deelt met de Range Rover Sport SVR, beschikt over 680Nm koppel, en van 0-100km/u gaat in 5,4 seconden.

Sinds zijn lancering 48 jaar geleden, werd het vlaggenschip van Land Rover al meer dan 1.700.000 keer verkocht. Deze legendarische SUV, vol elegantie en met ongeëvenaarde vaardigheden, werd de favoriet van koningshuizen, bedrijfsleiders, politici en beroemdheden uit de hele wereld.

De Range Rover, ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in het Verenigd Koninkrijk, wordt geëxporteerd naar meer dan 170 landen.

De belangrijkste evoluties van de Range Rover :

  • 1969   Prototype van de Range Rover (Velar)
  • 1970   Range Rover Classic (twee deuren)
  • 1973   Range Rover Classic (suffix C)
  • 1981   Range Rover Classic (vier deuren)
  • 1994   Range Rover van de tweede generatie (P38a)
  • 2001   Range Rover van de derde generatie
  • 2012   Range Rover van de vierde generatie
  • 2014   Range Rover van de vierde generatie met lange wielbasis
  • 2015   Range Rover SVAutobiography
  • 2016   Range Rover SVAutobiography Dynamic

Chronologie van de Range Rover

1970De tweedeurs Range Rover – (de ‘Classic’) – verschijnt op de markt
1972De Range Rover steekt de ‘Darien Gap’ over tijdens een trans-Amerikaanse expeditie van het Britse leger. Het duurde 99 dagen om 400km jungle door te geraken
1977               Een Range Rover wint de 4×4 categorie van de marathon Londen-Sydney – 30.000km, de langste snelheidsrally aller tijden
1979               Een Range Rover wint de allereerste Parijs-Dakar (en wint opnieuw in 1981)
1981               Productie van de eerste vierdeurs Range Rover en de eerste limited edition ‘In Vogue’
1982               De automatische transmissie wordt beschikbaar voor de Range Rover         
1985               De Range Rover diesel ‘Bullet’ verbreekt 27 snelheidsrecords
1987               De Range Rover wordt gelanceerd in Noord-Amerika
1989               De Range Rover is de eerste 4×4 ter wereld met ABS
1992               De Range Rover is de eerste 4×4 ter wereld uitgerust met elektronische tractiecontrole en elektronische luchtvering
1994               Lancering van de tweede generatie Range Rover
2001               Lancering van de derde generatie Range Rover
2002               Productie van de 500.000ste Range Rover in de fabriek van Solihull
2012               Lancering van de vierde generatie Range Rover – de eerste volledig aluminium SUV ter wereld
2015               Lancering van de Range Rover SVAutobiography in New York