Nu ook met dieselhybridemotor

Range Rover en Range Rover Sport 2014

Land Rover lanceert zijn twee volledig aluminium modellen met een dieselhybridemotor. De Range Rover Hybride en Range Rover Sport Hybride combineren een uitzonderlijk laag verbruik met een sterk verlaagde CO2-uitstoot. Ook met die techniek blijven de legendarische capaciteiten en prestaties van dit duo intact. 

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

De hybrideaandrijving van de 3.0 SDV6 HEV telt drie inschakelbare modi en combineert de 3-liter SDV6-dieselmotor met een 35 kW sterke elektromotor, die in de achttrapsautomaat van ZF geïntegreerd is. Samen leveren die twee motoren 340 pk bij 4.000 t/min en een koppel van 700 Nm tussen 1.500 en 3.000 toeren per minuut. Het hele hybridesysteem weegt inclusief lithium-ionbatterijen, spanningsomvormer en elektromotor minder dan 120 kilogram. 

De elektromotor levert een koppel van 170 Nm om de acceleraties een boost te geven, en drijft de wagen autonoom aan in de EV-modus. In die inschakelbare modus kan de Hybrid tot 48 km/h zuiver elektrisch rijden voor een rijbereik tot 1,6 kilometer. Daarna wordt de dieselmotor automatisch weer gestart. Bovendien fungeert hij als generator om tijdens het remmen kinetische energie te recupereren en de batterij bij te laden als de wagen vertraagt. 

De prestaties zijn vergelijkbaar met die van een SDV8. Beide modellen accelereren in minder dan 7 seconden van 0 naar 100 km/h (6,9 voor de ‘Range’ en 6,7 voor de ‘Sport’), leveren krachtige hernemingen en prestaties bij middelhoge toerentallen en halen een top van 218 (‘Range’) of 225 (‘Sport’) km/h. Beide stoten ze 26 procent minder CO2 uit (169 g/km), wat overeenkomt met een gemiddeld normverbruik van 6,4 l/100 km. 

Aan de interieurruimte werd niet geraakt om de extra onderdelen in te bouwen. Al bij het ontwerp van de twee aluminium modellen was immers aan de integratie van een hybridesysteem gedacht. Zo kreeg de vloeistofgekoelde batterij een beschermende behuizing onder de vloer om niet aan de interieur- of kofferruimte te raken. De Range Rover Hybrid heeft dus ook vijf plaatsen en ruimte voor een volwaardig reservewiel, en het interieur van de Range Rover Sport Hybrid is identiek aan dat van het standaardmodel, tot en met de 5+2 zitplaatsen.


In een oogopslag

  • 340 pk en 700 Nm
  • gemiddeld normverbruik van 6,4 l/100 km
  • gemiddelde CO2-uitstoot van169 g/km
  • leverbaar sinds begin 2014 

Silk Trail 2013

Om te bewijzen dat de nieuwe hybrideversies wel degelijk de legendarische Land Rover-capaciteiten bezitten, reden drie hybride Range Rovers van Solihull naar de hoofdkantoren van moederbedrijf Tata in Bombay. Tussen 22 augustus en 14 oktober legden die voertuigen16.853 kilometer af. Tijdens de ‘Silk Trail 2013’ deden de hybrides in 53 dagen 13 landen aan en reden ze over enkele van ’s werelds moeilijkste wegen, bergpassen en paden.


Range Rover met verlengde wielbasis

Onderuitgezakt op de achterbank

Wat vooral Duitse luxemerken doen met hun limousines, doet Land Rover nu met zijn Range Rover: een versie met verlengde wielbasis aanbieden. De Britse constructeur deed dat al een keertje in 1992, toen het de LSE voorstelde. Die versie onderscheidde zich van de andere Range Rovers door zijn 108” wielbasis en zijn in de hoogte verstelbare elektronische ophanging.

Het huidige model onderging een vergelijkbare ingreep. Door het koetswerk net voor de achterwielen te verlengen, creëerden de ontwerper achteraan 14 centimeter extra beenruimte. zijn zowel een klassieke achterbank als afzonderlijke ‘Executive Class’-zetels zijn achterin beschikbaar. De rugleuning op die tweede rij kan over 17 graden worden versteld, wat bijna een verdubbeling is van de kantelhoek in de standaard Range Rover. De functie ‘Passenger Seat Away’ schuift de voorzetel naar voren om nog meer ruimte en comfort te creëren. Om alles nog aangenamer te maken, krijgt het model met lange wielbasis standaard zonneschermen voor de zijruiten, een panoramadak en extra opbergruimte.Herkennen doen je de lange versies aan het ‘L’-logo in de koetswerkaccenten achter beide wielkasten vooraan.

De Range Rover met lange wielbasis wordt leverbaar als ‘Vogue’, ‘Vogue SE’ en ‘Autobiography’. De eerste exemplaren komen in maart 2014 leverbaar en kosten zonder opties … euro.


Range Rover 2014

Black Design Pack

De opgewaardeerde Range Rover krijgt een nieuw ‘Black Design Pack’. Dat pakket is een optie op de versies ‘Vogue’, ‘Vogue SE’ en ‘Autobiography’ en bestaat uit een aantal onderdelen met zwarte, glanzende afwerking:

  • het ‘Range Rover’-opschrift op de motorkap en de kofferklep
  • het radiatorrooster
  • de buitenspiegelbehuizingen
  • de deurgrepen
  • de sierlijsten in de bumper
  • de laterale sierlijsten in de voordeuren
  • de wielmoeren
  • de horizontale koffersierlijst

Andere nieuwe opties zijn de elektrisch verstelbare geleding van het bovendeel van de voorzetels en 10,2-duimsschermen voor de passagiers op de achterbank. Ten slotte verfraaien de nieuwe lichtmetalen 21-duimsvelgen en 22-duimsvelgen met een nieuw design de look van de wagen.


Range Rover en Range Rover Sport 2014

Gemakkelijk parkeren

Wie niet goed kan parkeren en wel genoeg geld voor parkeerhulpsystemen heeft, zal heel blij zijn met de nieuwste parkeertechnologie. Het bestaande ‘Parallel Park’ wordt aangevuld met het als optie beschikbare ‘Parking Exit’ (dat de bestuurder helpt automatisch uit een parkeerplaats parallel met de weg te rijden), het ‘Perpendicular Park’ (dat de wagen automatisch centraal in een parkeerplaats zet) en het ‘360° Park Distance Control’ (dat virtueel voorwerpen in de gaten houdt langs de flanken van de wagen bij een snelheid tot 16 km/h). Dezelfde camera wordt ook gebruikt voor de verkeersbordenherkenning (‘Traffic Sign Recognition’), die snelheidsbeperkingen, inhaalverbodsborden en diverse andere waarschuwings- en informatieborden herkent.


Range Rover, Range Rover Sport en Range Rover Evoque 2014

Draadloos verbonden

Met het optionele ‘Land Rover InControlTM-’connectiviteitssysteem krijgt de Range Rover-lijn er – afhankelijk van de markt – drie nieuwe systemen bij.

  • Met de ‘Land Rover InControlTM Remote Smartphone App’ kunnen eigenaars vanop afstand onder andere de vergrendeling van de deursloten, het peil van brandstof en sproeiervloeistof en de bandenspanning controleren. De app registreert ook ritten om kilometers die voor het werk worden gereden, aan te kunnen geven. Ze bepaalt bovendien de locatie van de wagen en biedt de mogelijkheid om er naartoe te navigeren. De app is voor zowel iOS als Android beschikbaar.
  • ‘Land Rover InControlTM Secure’ registreert de positie van de wagen bij diefstal met behulp van geavanceerde opsporingstechnologie en geeft een stil alarm door aan een beveiligd meldcentrum.
  • ‘Land Rover InControlTM WiFi’ biedt de inzittenden een draadloze verbinding van hoge kwaliteit via een 3G wifi-hotspot die gebruikmaakt van geoptimaliseerde 3G- en wifi-antennes.

Range Rover Sport 2014

4.4 SDV8

Wat bij Land Rover in model A debuteert, duikt na verloop van tijd ook wel in model B op. In het geval van de Range Rover Sport is dat de achtcilinder turbodiesel die ook al de Range Rover aandrijft. In de ‘Sport’ kreeg de 4.4 SDV8 een aangepast inlaatsysteem, een nieuw carter, nieuwe en lichtere motorsteunen van gegoten aluminium en een geoptimaliseerde afstelling. Met 339 pk en 700 Nm levert de turbodiesel in combinatie met de achttrapsautomaat topprestaties: in 6,9 seconden spurt de ‘Sport’ van 0 naar 100 km/h, en als hij dan ook nog met het ‘Dynamic Pack’ is uitgerust, bedraagt de topsnelheid van 225 km/h. Zonder opties kost de V8-dieselversie tussen 84.200 (HSE) en 97.700 (Autobiography Dynamic) euro. De leveringen starten begin 2014.