Range Rover 2012
In nummer 7 van ‘Black Oval’ stelden we de nieuwe Range Rover voor. Dat artikel was een compacte samenvatting van de 53 bladzijden tellende perstekst. Ondertussen hebben we in Marokko kunnen testen of die nieuwkomer ook presteert en aanvoelt zoals hij door de constructeur voorgesteld wordt. Daarbij waren we vooral benieuwd naar de prestaties van de lichtste dieselmotor, het zitcomfort op de achterbank en de werking van het automatische Terrain Response.
Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover
De nieuwe Range Rover is uniek omdat hij de eerste en enige allroader is met een zelfdragend koetswerk uit aluminium. Als bestuurder en passagier waren we echter meer geïnteresseerd in de voelbare verschillen tussen de vorige en de nieuwe generatie. In de eerste plaats waren dat de prestaties van de 258 pk sterke 3-liter turbodiesel, die we kennen uit de Discovery 4 en Range Rover Sport. Wij waren ook benieuwd naar het zitcomfort op de achterbank, waar de beenruimte met 12 centimeter toenam. En ten slotte keken we uit naar het effect van de nieuwe actieve antirolcontrole ‘Dynamic Response’.
Minder ruim dan verwacht
Uiterlijk blijft het nieuwe model heel herkenbaar. Het hertekende koetswerk oogt strakker en gestroomlijnder dan dat van zijn voorganger, maar designelementen als de schelpvormige motorkap en het zwevende dak zijn gebleven. De opvallendste herkenningspunten zijn de lichtjes aflopende daklijn, de bredere achterste zijportieren, de lichtblokken die voor- en achteraan in de flanken doorlopen, en vooral de functieloze verluchtingopeningen, die nu in de voorste deuren verwerkt zijn.
De buitenafmetingen zijn nauwelijks gegroeid: de nieuwe Range Rover is maar 2,7 centimeter langer dan zijn voorganger en meet nu op een millimeter na vijf meter. De wielbasis werd precies 42 millimeter groter. Ondanks die bescheiden toename krijgen de achterste passagiers bijna 12 extra centimeters beenruimte. Wat op papier perfect lijkt, valt in de praktijk wat tegen: kiezen voorin passagiers met lange benen een comfortabele zitpositie, dan kun je moeilijk geloven dat de beenruimte achterin met 118 millimeter toenam. De zithoogte van de achterbank blijft nog steeds een fractie te laag voor passagiers met lange benen, maar die kunnen hun voeten nu wel onder de voorzetels schuiven.
De constructeur lijkt er ook vanuit te gaan dat een Range Rover nooit lange afstanden zal afleggen met vijf volwassen passagiers. Door de vorm van de achterbank blijft Land Rovers vlaggenschip eigenlijk een 4+1-zitter. De middelste passagier moet immers genoegen nemen met een veel te smalle zitplaats zonder zijdelingse steun. Blijft dat ‘strafbankje’ altijd leeg, dan kun je de montage van het ‘Executive Class’-pakket overwegen. Dat omvat onder andere twee individuele luxezetels met een geheugen- en massagefunctie, met verwarming en koeling en met een volledig doorlopende middenconsole. Die optie kost 3.850 euro, maar is enkel met de ‘Autobiography’-versie combineerbaar.
TDV6, SDV8 of V8 S/C
De vierde generatie van de Range Rover laat de keuze tussen twee dieselmotoren, de 3-liter TDV6 en de 4,4-liter SDV8, en één benzinemotor, de 5-liter V8 Supercharged. Net zoals de dieselversies is die nu ook met de verbeterde achttrapsautomaat uitgerust. In Marokko hebben we niet met de 26 pk sterkere SDV8 kunnen rijden, wel met de V8 Supercharged en de 3-liter turbodiesel.
Volgens Land Rover hoeft de 258 pk sterke TDV6 niet onder te doen voor de 313 pk sterke TDV8 van de vorige generatie. Beide versies zijn 209 km/h snel, en met 7,9 seconden doet de 3-liter er nauwelijks een tiende van een seconde langer over om van 0 tot 100 km/h te versnellen. Wel verschillend zijn de verbruikscijfers. De 3-liter zou gemiddeld maar 7,5 liter per 100 kilometer verbranden. Dat verklaart misschien ook de kleinere tankinhoud van 85 in plaats van 97 liter. De TDV8 heet nu SDV8. Die 4,4-liter levert 339 pk (TDV8: 313 pk) en verbruikt 8,7 (TDV8: 9,4) liter per 100 kilometer. In combinatie met de grotere tankinhoud van 105 liter heeft de SDV8 een iets groter rijbereik dan de zuinigere TDV6. Ook de 5-liter V8 kreeg die grotere tank, maar door zijn verbruik van 13,8 liter is die al na 760 kilometer leeg.
V8 S/C met Terrain Response 2
Voor de rit van Essaouira naar Marrakesh kiezen we een wagen met het Terrain Response van de tweede generatie. Dat systeem beschikt over een stand die constant de rijomstandigheden analyseert en automatisch het geschiktste rijprogramma selecteert. Bovendien geeft het de bestuurder ook advies, bijvoorbeeld wanneer die de lage overbrengingsverhouding of de terreinhoogte moet inschakelen.
In de duinen op het strand willen we het automatische Terrain Response testen, maar van de instructeurs moeten we de ‘Zand’-stand selecteren. In combinatie met de 5-liter heeft de 2.330 kilogram zware allroader niet de minste moeite met de losse ondergrond. Sommige TDV6’s rijden net als een Defender van de organisatie vast bij de beklimming van een duintje. Omdat we alleen met de 5-liter rijden, weten we niet of dat aan de minder sterke zescilinder of aan onhandigheid van de chauffeurs ligt. Na het strand volgt een korte beklimming over kiezelwegen en ruw asfalt. Op de openbare weg is het even wennen aan de lage weerstand van de elektrische stuurbekrachtiging. Lang duurt dat niet, en al snel vinden we de Range Rover een prettig en precies sturende 4×4.
Radargestuurd remmen
Op de autosnelweg kunnen we ook de de adaptieve snelheidsregelaar (‘Adaptive Cruise Control’) testen. Dat systeem houdt niet alleen een vooringestelde afstand aan tot de voorganger, maar kan de wagen zelfs helemaal tot stilstand brengen wanneer die een file nadert. Telkens we een voorligger naderen, begint de wagen automatisch maar veel te vlug af te remmen. Zelfs lang voor we van rijstrook willen veranderen om in te halen, activeert het radarsysteem de remmen. Ook als we de minimale afstand tot een voorligger instellen, blijft de wagen te anticiperend reageren. Zeker op overdrukke autosnelwegen zal dat systeem de nodige irritatie opwekken. Maar storend of niet: ACC bevordert de veiligheid … als de wagen achter je zich niet laat verrassen door jouw onverwachte vertraging.
TDV6
De etappe door het ‘Atlas’-gebergte doen we met de 258 pk sterke 3-liter turbodiesel. Als SDV6 presteert die al goed in de Range Rover Sport en Discovery 4 en als TDV6 doet die nog beter in de grotere maar 200 kilogram lichtere Range Rover. Dat we bergop precies wat trekkracht missen, ligt meer aan de prestaties van de Supercharged een dag eerder dan aan het koppel en het vermogen van de zescilinder. Ook met de 3-liter is de Range Rover een aangenaam vlotte wagen. De soepelheid is voorbeeldig, en de bijna onmerkbaar schakelende achtbak verhoogt het rijplezier alleen maar. Alle wind-, rij- en motorgeluiden worden op elke ondergrond en tegen elke snelheid goed tot uitstekend gedempt. Zelfs met plankgas produceren de zescilinder en de Supercharged niet meer dan een voorbeeldig gedempt gezoem.
Sport of comfort
Na de Range Rover Sport met zijn ‘Dynamic Program’ krijgt nu ook de Range Rover een voorziening voor een extra sportieve wegligging, de actieve antirolcontrole ‘Dynamic Response’. Die is standaard op de SDV8 en V8 Supercharged, maar ontbreekt zelfs optioneel op de TDV6. Voor liefhebbers van een snelle en strakke rijstijl is de ‘Dynamic Response’ een must. Het systeem betekent immers het einde van een overhellend of wiebelend koetswerk in snelle of scherpe bochten. Wie echter een gewoon goede wegligging én ultiem veercomfort verkiest, zal zich storen aan de onvoldoende geabsorbeerde schokjes die oneffenheden als putten, keien, geulen, richels en groeven veroorzaken. Meer veercomfort bieden daarom de versies met een TDV6 onder de motorkap. Die hebben een schokvrije ophanging die ook in snellere bochten de rolbewegingen van het koetswerk goed onderdrukt. Op een golvend wegdek treden soms wat wiegbewegingen van het koetswerk op, maar echt storend worden die niet.
Wachten op de HSE-instapversie
Alle motorisaties van de Range Rover staan als ‘Vogue’ en ‘Autobiography’ in de prijslijst. Wil je een Range Rover die standaard minder dan 100.000 euro kost, dan moet je nog tot augustus 2013 wachten. Dan pas wordt ook de instapversie 3.0 TDV6 HSE leverbaar. Zonder opties kost die 91.200 euro. Voor die som heb je een superieure allroader met een rijkelijke en doordachte basisuitrusting.
Het automatische Terrain Response 2 is alleen op alle ‘Autobiography’-topversies en op de ‘Vogue Supercharged’ standaard. Op de ‘HSE’ en ‘Vogue’-dieselversies moet je er 200 euro voor bijbetalen. We vinden het wel raar dat een optie die zo weinig kost, niet gewoon standaard is op élke versie van een wagen in die prijsklasse … Onze favoriete optie is echter het panoramische schuifdak met elektrisch bediend zonnescherm. Net zoals in de Evoque creëert dat glazen dak een ongewoon ruimtegevoel. Bij een ‘Autobiography’ is het standaard, bij de ‘Vogue’ en de ‘HSE’ kost het 1.930 euro. Alleen snappen we niet waarom een doorzichtig rolscherm tegen rijwind, insecten en brandende zonnestralen ontbreekt. Veel goedkopere modellen zoals de Freelander 2 en de Discovery 4 hebben die comfortvoorziening wél.
Het zou ook handig zijn als de zijdelingse zonnekleppen een uittrekbaar verlengstuk hadden. Nu blijft er een open ruimte van ongeveer vijftien centimeter tussen zonneklep en deurstijl, en een laaghangende zon schijnt natuurlijk precies door díe opening in je gezicht. Nog een minpunt is de vervanging van het noodreservewiel door een bandenreparatieset met spuitbus en elektrische pomp. Het ‘thuiskomertje’ staat nog wel in de optielijst voor 230 euro. Niets vervangt echter een volwaardig reservewiel, en ook dat blijft leverbaar. Voor ‘Vogue’- en ‘Autobiography’-kopers rekent Land Rover 250 euro extra aan, op de ‘HSE’ kost het 490 euro.
Alle ‘Vogue’- en ‘Autobiography’-versies kosten meer dan 100.000 euro. De extra’s van die versies verhogen vooral het comfort. Elke ‘Vogue’ is bijvoorbeeld met een elektrisch bediende kofferklep en een verwarmbare achterbank met elektrisch kantelbare rugleuning uitgerust. Ook het omgevingscamerasysteem (‘Surround Camera System’) en 20-duimsvelgen zijn standaard. De ‘Autobiography’ is 13.700 euro duurder dan de ‘Vogue’. Voor die stevige meerprijs is de topversie onder andere met het panoramische schuifdak, een comfortabelere achterbank en 21-duimsvelgen uitgerust. Alle catalogusprijzen vind je in het kadertje met de prijslijst.
Door de hoge motorvermogens betaal je in Wallonië en Brussel voor elke versie 4.957 euro belasting op verkeerstelling. In Vlaanderen speelt de CO2-uitstoot een belangrijke rol bij de berekening van de BIV. Daardoor betaal je 1.400 euro voor de 3.0 TDV6, 3.000 euro voor de 4.4 SDV8 en meer dan 10.000 euro voor de 5.0 V8 Supercharged. De verkeersbelasting wordt op basis van de cilinderinhoud berekend. Daarvan profiteert alleen de 3-liter, ook al blijft 740 euro per jaar een stevig bedrag. De 4,4-liter kost je bijna 2.100 euro en voor de 5-liter int de overheid ongeveer 2.300 euro verkeersbelasting.
De beste keuze
Ben je fan van een sportieve rijstijl en speelt geld geen rol, dan koop je natuurlijk de 5.0 V8 Supercharged. Heb je een ruim maar geen onbeperkt budget voor een Range Rover, dan kom je automatisch bij de 3.0 TDV6 terecht. Omdat we zelf houden van krachtige dieselmotoren en ophangingen die ook dwarsgroeven onvoelbaar absorberen, zouden we een 4.4 SDV8 zonder ‘Dynamic Response’ bestellen. Alleen: die combinatie bestaat niet. De SDV8 is immers alleen als ‘Vogue’ of ‘Autobiography’ leverbaar, en in die uitvoeringen zijn de achtcilinders standaard met die actieve antirolcontrole uitgerust. Kortom: je moet een beetje kiezen tussen sport of nog meer comfort.
TECHNISCHE FICHE
3.0 TDV6 | 4.4 SDV8 | 5.0 V8 Supercharged | |
Koetswerk | |||
Constructie | zelfdragend koetswerk, break | > | > |
L x B x H | 4999 x 2073 x 1835 mm | > | > |
Wielbasis | 2922 mm | > | > |
Bagageruimte | 909-2030 l | > | > |
Gewicht | 2160 kg | 2360 kg | 2330 kg |
Motor & prestaties | |||
Type | turbodiesel, V6, 2993 cc | turbodiesel, V8, 4367 cc | benzine, mechanische compressor, V8, 5000 cc |
Vermogen | 190 kW/258 pk @ 4000 tpm | 250 kW/339 pk @ 3500 tpm | 375 kW/510 pk @ 6000-6500 tpm |
Koppel | 600 Nm bij 2000 tpm | 700 Nm bij 1500-3000 tpm | 625 Nm bij 2500-5500 tpm |
Topsnelheid | 209 km/h | 217 km/h | 225/250* km/h |
0-100 km/h | 7,9 s | 6,9 s | 5,4 s |
Verbruik gemengde cyclus | 7,5 l/100 km | 8,7 l/100 km | 13,8 l/100 km |
Tankinhoud | 85 l | 105 l | > |
Milieu | Euro 5, DPF, 196 g/km CO2 | Euro 5, DPF,229 g/km CO2 | Euro 5, 322 g/km CO2 |
Sleepgewicht (ongeremd) | 3500 (750) kg | > | > |
Versnellingsbak | |||
Type | sequentiële automaat | > | > |
Versnellingen | 8 | > | > |
Prijslijst | |||
HSE | 91.200 € | – | – |
Vogue | 101.200 € | 109.600 € | 116.200 € |
Autobiography | 114.900 € | 123.300 € | 129.900 € |
* op 22-duimsvelgen, begrensd