Verbeterde Range Rover Sport krijgt nieuwe zescilinder-in-lijn dieselmotoren

De Range Rover Sport – het meest dynamische model van Land Rover ooit – heeft een reeks upgrades gekregen om hem nog aantrekkelijker te maken als de ultieme luxueuze prestatie-SUV.

Nieuwe modellen van de speciale editie voegen zich bij het bestaande gamma met de HSE Silver*, HSE Dynamic Black en SVR Carbon Edition waarmee klanten van de Range Rover Sport meer keuze dan ooit hebben. De bestaande HST krijgt een nieuwe krachtige motor met de nieuwe D350-dieselmotor.

De D350 is maar één telg uit de nieuwste generatie van de nieuwe zescilinder Ingenium-dieselmotoren van Land Rover. Ze brengen de 48V MHEV-dieseltechnologie voor de eerste keer naar de Range Rover Sport en zijn RDE2-gecertificeerd. De nieuwe in-lijn motor werd intern ontwikkeld en is verkrijgbaar in de varianten D250, D300 and D350, met een vermogen van 249 pk (183 kW) tot 350 pk (258 kW). Ze vervangen de V6- en V8-diesels.

Het SV Premium-kleurenpallet dat stralende kleuren en satijnafwerkingen beschikbaar maakt voor alle Range Rover Sport-klanten, werd opgefrist met acht nieuwe kleuren waaronder Tourmaline Brown, Amethyst Grey-Purple en Petrolix Blue.

Binnenin bieden de doordachte cockpit en elegante details een onmiskenbaar gevoel van sportieve luxe, terwijl de naadloos geïntegreerde Touch Pro Duo-infotainmentfuncties de connectiviteit verbeteren.

Prof Gerry McGovern OBE, Land Rover Chief Creative Officer: “De Range Rover Sport biedt unieke prestaties met een assertief, krachtig design. Zijn verfijnde verschijning appeleert aan de moderniteit van de Range Rover-familie, terwijl een reeks unieke esthetische accenten zijn sportieve karakter in de verf zet. Dit is een SUV die uw aandacht opeist.”

Essentieel voor de aantrekkingskracht van de Range Rover Sport is zijn gesofisticeerd design, allround capaciteiten en luxueuze interieur. De HSE Silver Edition bouwt verder op de genereuze specificaties van de HSE met een reeks gesofisticeerde afwerkingen uit het Shadow Atlas-exterieur, privacyglas en standaard 21” lichtmetalen velgen in Gloss Black en met ‘diamond-turned’-afwerking.

De HSE Silver is verkrijgbaar in zeven exterieurkleuren waaronder het nieuwe Lantau Bronze en Hakuba Silver en twee interieurkeuzes, en is ook uitgerust met een vast panoramisch dak, privacyglas, een koelvak in de middenconsole vooraan en een Meridian Surround Sound System*.De HSE Silver is verkrijgbaar met de motoren D250 en P400e.

De nieuwe HSE Dynamic Black is gebaseerd op de HSE Dynamic en beschikt over een Exterior Black Pack dat de Range Rover Sport extra wegaanwezigheid verleent met bijpassende 21” lichtmetalen velgen in Gloss Black, privacyglas en een volledig zwart interieur.

De HSE Dynamic Black/HSE Dynamic Stealth Edition is afgewerkt in Santorini Black of Carpathian Grey met contrastdak en is ook uitgerust met een vast panoramisch dak, Ebony Premium Headlining en Meridian Surround Sound System is standaard.

Voor veeleisende klanten biedt de SVR Carbon Edition met 575 pk (423 kW) een ingetogen benadering van het vlaggenschip van de Range Rover Sport-familie, met uitgebreide details in Carbon Fibre.

De Carbon Edition beschikt over een blootliggende middendeel van de motorkap in Carbon Fibre, de omlijsting van de voorbumper, de omlijsting van het radiatorrooster en de luchthappers, alsook een reeks andere exterieurdetails in Carbon Fibre, interieurafwerkingen in Carbon Fibre, exclusieve SVR Carbon Edition-drempelplaatjes, een motorkap in Carbon Fibre en lichtmetalen 22”-velgen in Gloss Black.

Vermogen en efficiëntie

Naast de bestaande krachtige en geraffineerde benzinemotoren zijn de nieuwste zescilinder Ingenium-dieselmotoren vlotter, nog geraffineerder en efficiënter dan de motoren die ze vervangen.

De nieuwe in-lijndesigns beantwoorden aan de RDE2-normen (Real Driving Emissions Step 2) en Euro 6d-standaard voor reële rijomstandigheden ​ met 48V MHEV-technologie die de respons en zuinigheid een boost geeft. Als gevolg daarvan is de nieuwe Ingenium-motor een van de schoonste dieselmotoren ter wereld.

Alle verkrijgbare motoren dragen bij aan het krachtige karakter van de Range Rover Sport, met de nieuwe D350-dieselmotor die de luxueuze prestatie-SUV in 6,5 seconden aandrijft van 0 naar 100 km/u. Met een indrukwekkend koppel van 700 Nm blijft een sterke respons essentieel voor de Range Rover Sport-ervaring en, met CO2-emissies van nauwelijks 237 g/km voor de krachtigste D350, krijgen klanten de traditionele prestaties van een V8-dieselmotor met de efficiëntie van een zescilinder.

Sterke prestaties worden ondersteund door een krachtige aandrijving die een mooi evenwicht vindt tussen dynamiek en comfort. De geavanceerde vierwielaandrijving en luchtophanging van de Range Rover Sport worden constant aangepast aan de wegomstandigheden, bieden de bestuurder feedback betrokkenheid, terwijl het superieure raffinement dat de klanten verwachten, behouden blijft. De lichte aluminium constructie is een belangrijke factor achter het flexibele weggedrag en dynamische respons van de Range Rover Sport

De nieuwste Range Rover Sport-motoren verkrijgbaar in België omvatten:

Dieselmotoren:

  • D250 – 249 pk (183 kW), 3.0-liter zescilinder MHEV, koppel van 600 Nm bij 1.250 tpm tot 2.250 tpm
  • D300 – 300 pk (221 kW), 3.0-liter zescilinder MHEV, koppel van 650 Nm bij 1.500 tpm tot 2.500 tpm
  • D350 – 350 pk (258 kW), 3.0-liter zescilinder MHEV, koppel van 700 Nm bij 1.500 tpm tot 3.000 tpm

Benzinemotoren:

  • P300 – 300 pk (221 kW), 2.0-liter viercilinder, koppel van 400 Nm bij 1.500 tpm tot 4.000 tpm
  • P400 – 400 pk (294 kW), 3.0-liter zescilinder, koppel van 550 Nm bij 2.000 tpm tot 5.000 tpm
  • P400e – 404 pk (297 kW), 2.0-liter viercilinder PHEV, koppel van 640 Nm bij 1.500 tpm tot 4.000 tpm
  • P525 – 525 pk (386 kW), 5.0-liter V8 Supercharged, koppel van 625 Nm bij 2.500 tpm tot 5.500 tpm
  • P575 – 575 pk (423 kW), 5.0-liter V8 Supercharged, koppel van 700 Nm bij 3.500 tpm tot 5.000 tpm

De oplaadbare hybrideversie P400e is de meest zuinige Range Rover Sport en rijdt tot 41 km emissievrij in volledig elektrische modus.

De krachtige 300 pk (221 kW) Ingenium-benzinemotor wordt gecombineerd met een elektromotor van 105 kW voor een gecombineerde 404 pk (297 kW) waardoor er geen compromissen worden gesloten op het vlak van prestaties. De PHEV-aandrijving accelereert de Range Rover Sport in 6,7 seconden van 0 naar 100 km met 86,9 mpg (3,3 l/100km) in WLTP-tests.

De standaard Modus 3-kabel betekent dat een volledige laadbeurt aan een wallbox of openbaar laadstation minder dan drie uur duurt, vergeleken met 7,5 uur via een gewone Modus 2-kabel.

Verbeterde connectiviteit en veiligheid zijn ook verkrijgbaar voor de Range Rover Sport-modellen van modeljaar 21. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard op alle modellen, terwijl er tot 4G-wifiverbindingen mogelijk zijn zodat de bestuurder en passagiers te allen tijde geconnecteerd zijn.

Het welzijn van bestuurder en passagiers werd verbeterd met het luchtionisatiesysteem van de Range Rover Sport, nu met PM2,5-filtratie. Dit hypergeavanceerde systeem wordt bediend met een ‘Purify’-knop op het aanraakscherm, filtert fijnstofdeeltjes en allergenen en neutraliseert geurtjes om een kalme, ontspannen, geraffineerde en gezonde omgeving te creëren.

Voor extra veiligheid zijn abonnementen voor 12 maanden op Secure Tracker en Secure Tracker Pro standaard waardoor eigenaars nog meer gemoedsrust hebben.

* HSE Silver standaardspecificaties variëren volgens markt