Sportieve terreincabrio

Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 HSE Dynamic

Voor design krijgt de Evoque Convertible van ons alvast een tien op tien. Zeker met geopend dak oogt de cabrio nog strakker en nog sportiever dan de driedeurs Coupé, waarvan hij afgeleid is. Of door de ombouw het rijplezier gebleven is, en hoeveel openluchtplezier die softroader met vier zitplaatsen biedt, vertelt deze test van de HSE Dynamic-topversie met de 180 pk sterke dieselmotor en de standaard 9-trapsautomaat.

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

De Convertible is afgeleid van de Coupé. De open versie moest even goed rijden en elegant ogen als de driedeurs, en vooral ook veel openluchtplezier bieden. Een vaste rolbeugel als vervanging voor de B-stijl was taboe want die zou alleen maar de vloeiende koetswerklijn verpesten. Een dergelijk eisenpakket leidt onvermijdelijk tot beperkingen die in het geval van een cabrio vooral van praktische aard zijn. Maar dat weet elke cabriofan die vooral wil genieten van een frisse zomerbries en de geur van vers gemaaid gras, en die weinig belang hecht aan een ruime en praktische koffer.

Stijf koetswerk

Ondanks de afwezigheid van het stalen dak is de torsiestijfheid van de Convertible vergelijkbaar met die van de Coupé. Voor dat resultaat was heel wat extra staal nodig en daardoor weegt de open versie leeg bijna 2 ton. Om de dynamische capaciteiten te verbeteren, kreeg de volledig onafhankelijke sportophanging dikkere stabilisatorstangen en verbeterde veren. Achter het stuur voel of hoor je geen enkel verschil met de gesloten Evoques. Op de wegligging valt dan ook niets aan te merken. Ook de Convertible stuurt superstrak en volgt met elke snelheid de gekozen koers. Bij kruiselings bodemcontact –één voorwiel en één achterwiel raakt daarbij de grond – hoorden we geen knarsende interieurpanelen en lieten de deuren, de kofferklep en het vouwdak zich probleemloos openen en sluiten.

De onverstoorbare wegligging in om het even welke bocht en met om het even welke snelheid zal de testwagen voor een deel ook aan de optionele 245/45 R 20-laagprofielanden te danken hebben. Op minder goede wegen met dwarsrichels, riooldeksels, verkeersdrempels en andere oneffenheden verlang je wel naar de hogere en dus comfortabelere 225/65 R 17-banden. Die zijn als gratis optie leverbaar voor de Convertible. Vooral de passagiers op de achterbank moesten zich telkens schrap zetten als weer eens een te scherpe verkeersdrempel het pad van de Evoque kruiste. 

Vier zitplaatsen en kleine koffer

Geopend verdwijnt het vouwdak volledig in het koetswerk: het dak zelf neemt een deel van de kofferruimte in en het vouwmechanisme versmalt het interieur bij de tweede zitrij. Dat is nu eenmaal de prijs die elke elegante cabrio met meer dan twee zitplaatsen moet betalen. De Evoque Convertible heeft door die dakconstructie vier in plaats van vijf zitplaatsen. Voorin is het zitcomfort uitstekend. Voorin vinden de bestuurder en zijn passagier dankzij de 12-voudig verstelbare voorzetels probleemloos een  perfecte zitpositie. Achterin is er weinig plaats voor lange benen, zelfs als de voorzetels niet helemaal naar achteren geschoven zijn. De rugleuning is ook iets te recht om ook voor lange ritten comfortabel te zijn.

De Covertible is door zijn twee deuren niet de gebruikvriendelijkste Evoque. Voorin moet je ver naar achteren reiken om bij de gordels te geraken, zeker als de zetels ver naar voren geschoven zijn. De instap naar de achterbank vergt niet alleen een zekere lenigheid maar ook het nodige geduld omdat de voorzetels alleen elektrisch verschuifbaar zijn. Dat laatste is ook mogelijk als de wagen niet gestart is.

Onze verwachtingen over de koffer waren niet hoog gespannen. Ondanks een volume van maar 251 liter – bijna 300 liter minder dan de Coupé – en een kleine klep die naar boven scharniert, bleek hij toch bruikbaarder dan we verwacht hadden. Een grote kunststof koffer past nog net onder het compartiment voor het vouwdak maar flessen frisdrank bijvoorbeeld kun je niet rechtop zetten. Voor de zaterdagse supermarktbezoeken is de Convertible dus zeker niet geschikt.

Beperkt zicht met gesloten vouwdak

Het elektrisch bediende stoffen vouwdak verdwijnt volledig in het koetswerk en zorgt zo voor een gestroomlijnde look. Met een druk op de knop in de middenconsole wordt het dak in 18 seconden geopend en in 21 seconden gesloten. Dat is mogelijk met snelheden tot 48 km/h. Om het dak te openen, moet je de knop naar voren drukken en om het te sluiten, moet je hem naar achteren trekken. Echt logisch is dat niet omdat het tegenovergestelde bewegingen zijn.

Achter de rugleuningen van de achterzetels zijn aluminium rolbeugels verborgen die bij een eventuele koprol in 90 milliseconden tevoorschijn komen en de achterste passagiers beschermen.    

Het dak is uitgerust met dikke geluidsisolatie en een verwarmde achterruit. Het zicht naar achteren wordt beperkt door de hoge hoofdsteunen en de kleine ruit. Net zoals bij alle andere cabrio’s ontbreken zijruitjes in de kap waardoor ook het zicht schuin naar achteren beperkt is. 

Dankzij de standaard parkeersensoren en de standaardcamera van de HSE Dynamic heb je daar bij het achteruitparkeren weinig last van. Bij het afslaan daarentegen zijn fietsers even onzichtbaar. Ondanks het stoffen dak worden motor-, wind-, rol- en andere rijgeluiden goed gedempt.

Puur openluchtplezier

De ontwerpers van de Convertible zijn er uitstekend in geslaagd om tocht tot een minimum te beperken. Met de vier zijruiten omhoog merk je voorin weinig van de rijwind als je niet sneller dan 80 km/h rijdt. Boven die snelheid gebruik je het optionele windscherm. Dat wordt boven de achterzetels gemonteerd en kan dus niet gebruikt worden als er passagiers op de achterbank zitten. Met het scherm valt de rijwind zelfs op de autosnelweg mee. Bij stevige wind en frisse temperaturen blijven sjaal en muts nuttige accessoires.

Kracht compenseert gewicht

De geteste Convertible was uitgerust met de krachtigste Ingenium-turbodiesel, die 180 pk en 430 Nm levert. Met die prestaties is de 2-liter viercilinder sterk en soepel genoeg om samen met de 9-trapsautomaat het meergewicht van 292 kg te camoufleren. Vanuit stilstand volgt na een korte aarzeling een krachtige acceleratie die aanhoudt tot de voet van het gaspedaal gaat. Bovendien schakelt de automaat superzacht als je rustig gas geeft, maar zelfs bij plankgas blijven de schakelschokjes heel bescheiden. 

Volgens Land Rover verbruikt de sterkste dieselversie gemiddeld 5,7 liter per 100 kilomter. Op secundaire wegen hebben we dat cijfer vrij dicht benaderd. Een rustige en anticiperende rijstijl met acceleraties tot 2.500 toeren per minuut resulteerde volgens de boordcomputer in een gemiddeld verbruik van 6,4 tot 6,7 l/100 km. In stadsverkeer met veel remmen en weer vertrekken noteerden we ondanks het stop-startysteem cijfers tussen 7,1 en 7,4 l/100 km. 

Stevige prijs

Land Rover heeft ervoor gekozen om geen Evoque-instapversies van de Convertible aan te bieden. Elke open Evoque pakt dus met een indrukwekkende standaarduitrusting en daardoor ook een stevige basisprijs uit. De geteste HSE Dynamic kost zonder opties 62.000 euro. Minder duur is de SE Dynamic, die met de 180 pk motor op 57.538 euro komt. In die prijs zijn een aantal praktische of comfortabele opties niet inbegerepen. De belangrijkste zijn de achteruitrijcamera (430 euro), de xenonkoplampen (1.120 euro), de mistlichten vooraan (200 euro), de aircoventilatieopeningen achteraan (120 euro) en het ‘Land Rover InControl Touch Pro Navigation’-systeem (1.530 euro). Enkele minder dure voorzieningen die je bij de standaarduitrusting van een wagen in deze prijsklasse verwacht, zijn in de optielijst beland. Hierbij denken we vooral aan de automatische koplampen met grootlichtassistent (150 euro), de verwarmbare voorzetels (390 euro), het skiluik met centrale armsteun op de achterbank (250 euro), de dodehoekmonitor met verkeersdetectie bij het achteruitrijden (660 euro) en natuurlijk het windscherm achter de voorzetels (310 euro).

Kortom

De Evoque Convertible is een cabrio zonder compromissen op het vlak van design en rijkwaliteiten. Als je van hem niet het laadcomfort en laadvolume van de Coupé verwacht, dan verenigt hij de rijkwaliteiten van de gesloten versie met bijna onbeperkt openluchtplezier. Voor de mogelijkheid tot open rijden, betaal je zowel praktisch als financieel een prijs: de Convertible kost bijna 4.500 euro meer dan de Coupé en je moet genoegen nemen met een veel kleinere koffer, één zitplaats minder, een lager sleepgewicht, een hoger verbruik, een kleinere tank en – met gesloten dak – een slechter zicht naar achteren.

Een gedetailleerde voorstelling van de Evoque Convertible stond al in ‘Black Oval’ 18.

TECHNISCHE FICHE

Range Rover Evoque Coupé SD4 Dynamic         
Koetswerk
Constructiezelfdragend koetswerk, cabrio
L x B x H4370 x 1980 x 1609 mm        
Wielbasis2660 mm
Bagageruimte251 l    
Gewicht1967 kg           
Motor & prestaties
Typeturbodiesel, L4, 1999 cc         
Vermogen132 kW/180 pk @ 4000 tpm  
Koppel430 Nm @ 1750 tpm
Topsnelheid195 km/h
0-100 km/h 10,3 s              
Verbruik gemengde cyclus5,7 l/100 km   
Tankinhoud54 l
MilieuEuro 6, DPF 
CO2149 g/km             
Sleepgewicht (ongeremd)1500 (750) kg
Versnellingsbak
Typesequentiële automaat
Versnellingen9
PrijslijstEvoque Convertible S2.0 TD4 (180 pk)
SE Dynamic55.600 €
HSE Dynamic62.000 €