Sparen door laden

Range Rover Sport P400e 2.0L Si4 Petrol PHEVAutobiography Dynamic

De Range Rover Sport is de eerste Land Rover die ook als stekkerhybride gebouwd wordt. De nieuwe versie, die de typeaanduiding P400e kreeg, combineert een 300 pk sterke 2-liter 4-cilinder benzinemotor met een elektromotor van 116 pk. Volgens de NEDC 2.0-cyclus heeft de hybride ‘Sport’ een elektrisch rijbereik van 51 kilometer en verbruikt hij gemiddeld 3,2 liter per 100 kilometer. Hoe realistisch die cijfers zijn, vertelt deze verbruikstest.

Tekst: Jan Van  Geel – Foto’s: Land Rover

De Range Rover Sport P400e is niet de eerste Land Rover die een hybride aandrijving heeft. Dat was de 3.0 SDV6 Hybrid, een full hybrid met een 3-liter turbodiesel en een elektromotor. Net zoals de nieuwe plug-in hybride had die een EV-modus waarin je zuiver elektrisch kon rijden. Alleen zijn de prestaties van P400e onvergelijkbaar beter dan die van de Hybrid. Met die laatste kon je met een snelheid tot 50 km/h maximaal 1,6 kilometer elektrisch rijden. De stekkerhybride zou een zuiver elektrisch een rijbereik van 51 kilometer met een topsnelheid van 136 km/h hebben, en gemiddeld maar 3,2 liter benzine per 100 kilometer verbruiken.

De P400e kreeg dezelfde benzinemotor onder de motorkap als de P300: een 300 pk sterke 2-liter benzinemotor uit de Ingenium-familie. In de versie met de plug-in hybrideaandrijving werkt die viercilinder samen met een 116 pk sterke elektromotor. Die is ondergebracht in de achttrapsautomaat in het midden van de wagen en wordt aangedreven door een lithium-ion-hoogspanningsbatterij van 13,1 kWh. Die batterij wordt gedekt door een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer en een gezondheidstoestand van 70 procent. Beide motoren leveren samen een totaalvermogen van 404 pk en een maximaal koppel van 640 Nm. Die cijfers garanderen een sprint van 0 naar 100 km/h in 6,7 seconden en een topsnelheid van 220 km/h. Laat je een P400e die prestaties leveren, dan mag je de elektrische actieradius die Land Rover belooft, natuurlijk vergeten.

Verschillen

De P400e verschilt van de gewone benzineversie met de 2-liter benzinemotor door onder andere zijn elektromotor en hoogspanningsaccu. Die aanpassingen zijn verantwoordelijk voor de minpunten van de zuinigere stekkerhybride. De opvallendste zijn het hogere gewicht, de kleinere bagageruimte en het lagere geremd sleepgewicht. De plug-in weegt minstens 2539 kg of bijna 400 kg meer dan de 2-liter benzineversie. De hoogspanningsbatterij achterin onder de koffervloer is verantwoordelijk voor de 73-liter kleinere laadruimte, die in de hoogte 46 mm verliest. Door die accu kan de P400e ook niet uitgerust worden met de elektrisch uit- en inklapbare derde zitrij. Nog een verschil is het lagere maar toch nog respectabele sleepgewicht van maximaal 2,5 ton. De P300 en de SVR mogen 500 kg meer trekken en alle andere versies van de Range Rover Sport verdragen zelfs 1000 kg meer aan de trekhaak. De P400e heeft ook een kleinere brandstoftank. De inhoud ervan bedraagt 91-liter terwijl alle benzineversies met een 104-liter tank zijn uitgerust.

Opladen

Het aansluitpunt voor de laadkabel is verborgen achter het merklogo op het radiatorrooster. Met een wandlader van 32 ampère is de accu in 2 uur en 45 minuten volledig opgeladen. Omdat we die niet hebben, moesten we het stellen met een klassiek stopcontact van 16 ampère. Via de standaard meegeleverde laadkabel kan de batterij in 7 uur en 30 minuten volledig worden herladen. Een volledige laadbeurt overdag is dus moeilijk: voor een elektrische actieradius van 23 kilometer moest de stekker van de laadkabel 3 uur en 50 minuten in het stopcontact. Na de nachtelijke laadbeurten was de hoogspanningsaccu wel voor 100 procent opgeladen en verscheen op het instrumentenbord een rijbereik tussen 38 en 49 kilometer. Een verklaring voor de verschillen hebben we niet gevonden.

PHEV: samen of alleen

Als ‘Plug-in Hybrid Electric Vehicle’ laat de P400e de keuze tussen twee rijmodi, die je in- en uitschakelt met een drukknop op de middenconsole. De parallelle hybridemodus of ‘Parallel Hybrid’ is de standaardinstelling en die laat de twee motoren samenwerken. Twee batterijmanagementfuncties optimaliseren de batterijlading of het brandstofverbruik. De besparingsfunctie houdt het niveau van de hybride accu vast om in stedelijke gebieden zuiver elektrisch te rijden. De ‘Predictive Energy Optimisation’-functie wordt ingeschakeld door een bestemming in te voeren in het navigatiesysteem. Dat systeem gebruikt vervolgens een gps-hoogtemeter voor de gekozen route om beide motoren zo intelligent mogelijk te laten samenwerken en daardoor het verbruik te verlagen.

De zuiver elektrische modus of ‘Electric Vehicle’-modus stelt de wagen in staat om uitsluitend met de energie te rijden die is opgeslagen in de hoogspanningsbatterij. De EV-modus activeer je met een drukknop op de middenconsole. Als op het instrumentenpaneel de aanduiding ‘EV’ wit oplicht, drijft alleen de elektromotor de wagen aan. Licht ‘EV’grijs op, drijft de benzinemotor de wagen aan.

In de EV-modus rijdt de wagen stil en emissievrij. Omdat er geen motorgeluid is, werd de P400e met het ‘Acoustic Vehicle  Alert System’ uitgerust. Dat maakt automatisch een geluid om voetgangers of fietsers te waarschuwen als de wagen nadert. Het AVAS werkt alleen als de elektromotor de wagen aandrijft met een snelheid tot 20 km/h.

Terrain Response: ECO of COMFORT

Het Terrain Response 2 van de Autobiography Dynamic heeft acht rijprogramma’s. Twee daarvan genieten de voorkeur als je met een rustige ecorijstijl op verharde wegen rijdt. Het ECO-programma wijzigt de instellingen van de auto om het brandstofverbruik te verminderen en een zuinigere rijstijl aan te moedigen. Het kan onder andere de klimaatregeling en de verwarming van de stoelen, de stuurverwarming en de voorruitverwarming uitschakelen. Die ingrepen gaan natuurlijk ten koste van het comfort als de wagen met dergelijke voorzieningen is uitgerust. ECO past ook de reactie van het gaspedaal aan: als je gas of stroom geeft, lijkt de wagen altijd in te houden en dat stoort vooral als je bijvoorbeeld een voorligger wilt inhalen. Daarom ging onze voorkeur al snel naar het COMFORT-programma uit. De motor reageert sneller op een ingedrukt gas/stroompedaal en zo combineer rijplezier met een laag benzineverbruik.

Rijden

Voor een ecotest met een stekkerhybride selecteren we in principe alle instellingen die een maximaal aantal elektrische kilometers garanderen, en schakelen we zo weinig mogelijk stroomverbruikers in. In een wagen die voor- en achterin uitgerust was met massagezetels die rug en zitvlak van de inzittenden kunnen koelen of verwarmen, was dat geen gemakkelijke beslissing. Na enkele ritten ruilden we ECO voor COMFORT, vooral omdat we maar niet konden wennen aan de vertraagde reactie van het gas/stroompedaal. Met een anticiperende rijstijl en een beheerste rechtervoet maakt het trouwens weinig uit welk rijprogramma je kiest: met beide scoorden we bijna identieke verbruikscijfers. En bij beide programma’s verscheen een ecoscore tussen 96 tot 100 procent op het centrale scherm.

Verbruik en rijbereik

Het elektrisch rijbereik van een plug-in hybride wordt in de eerste plaats bepaald door de laadtoestand van de batterij, en vervolgens door de rijstijl en de snelheid. Tijdens het rijden hielden we de naald van de vermogensmeter bijna altijd in de blauwe ECO-zone en lieten we de wagen zoveel mogelijk uitrollen om energie te recupereren. Bij het lossen van het gas/stroompedaal zou de wagen wel krachtiger mogen afremmen op de elektromotor.

In het bijgevoegde overzicht zijn de afgelegde afstanden in drie kleuren gemarkeerd: de volledig elektrische ritten in het geel, de ritten op benzine in het groen en de gecombineerde ritten in het blauw. In de elektrische modus bedroeg het brandstofverbruik tussen 0,0 en 2,6 l/100 km en konden we met een volledig herladen batterij tussen 32,7 en 41,6 kilometer afleggen. Het hoogste benzineverbruik noteerden we na een normaal-vlotte rit omdat de viercilinder af en toe moest bijspringen. Er leek geen rechtstreeks verband te bestaan tussen het rijbereik dat de boordcomputer berekende en de afstand die volgens de dagteller elektrisch afgelegd werd. Meestal was de boordcomputer optimistischer dan de dagteller, maar soms reden we meer elektrische kilometers dan er op het instrumentenbord verdwenen.

Ook met een gedeeltelijk geladen batterij en bij afstanden tot 50 kilometer blijft de P400e een zuinige wagen. Het verbruik schommelde tussen 0,2 en 8,5 l/100 km. Voor het hoogste cijfer was een vlotte rijstijl met enkele inhaalmanoeuvres verantwoordelijk. Zuiver op benzine is de stekkerhybride geen zuinige wagen. Op de autosnelweg met een snelheid van 125 km/h of tijdens vlotte ritten op secundaire wegen steeg het verbruik naar 10 tot 11 l/100 km. Minder dan 7,4 l/100 km is ons zelfs met een extreem beheerste ecorijstijl niet gelukt. Na een week met 19 ritten en 9 laadbeurten hadden we 604 kilometer afgelegd. Omdat de 91-liter tank nog halfvol was, bedroeg het benzineverbruik ongeveer 7,8 liter per 100 kilomter. Dat valt best mee voor een allroader van dat kaliber, die bovendien op brede 275/45 R 21-banden bolde.

Kortom

De P400e wordt net zoals alle andere stekkerhybrides pas een zinvol alternatief voor wagens met een klassieke aandrijving als je zoveel mogelijk kilometers zuiver elektrisch aflegt. Met andere woorden: als je er een beheerste, anticiperende ecorijstijl met lage snelheden en lage toerentallen op nahoudt, als je voor elke rit de accu volledig oplaadt en als je tussen elke laadbeurt vooral korte afstanden aflegt. In het geval van de Range Rover Sport zijn dat ritten tot 40 kilometer. Ook met een gedeeltelijk herladen batterij was de P400e een zuinige wagen als het gaspedaal niet te diep werd ingedrukt. Ben je níet van plan om voor elke rit de accu op te laden, dan laat je deze 2,5 ton zware stekkerhybride beter links liggen. Voor het lagere verbruik betaal je wel een stevige meerprijs: de P400e kost als SE 17.800 en als HSE 16.700 euro meer dan de P300, die met dezelfde 2-liter benzinemotor maar natuurlijk zonder de hybridetechniek is uitgerust. 


Infofiche

Testinfo:

  • Periode:                                             19-26 oktober 2018
  • Afgelegde afstand:                           604 km, met ritten van 14,6 tot 63,2 km
  • Banden:                                             
    • maat:                                       M+S 110Y
    • merk en type:                         Pirelli Scorpion Verde All Season

Technische gegevens

Range Rover Sport P400e
Vermogen en koppel1997 cc, 4L
Benzinemotor221 kW/300 pk bij 5500 opm
– Vermogen400 Nm bij 1500-4000 opm   
– Koppel2660 mm
Elektromotor
– Vermogen85 kW/116 pk
– Koppel– Nm   
Systeem
– Vermogen297 kW/404 pk bij 5500 opm
– Koppel640 Nm bij 1500-4000 opm   
Versnellingsbak8-trapsautomaat 
Batterijcapaciteit:13,1 kWh
Tankinhoud (bruikbaar)91 l
Gecombineerd verbruik3,2 l/100 km   
CO2-uitstoot (gecombineerd): 73 g/km
Brandstofverbruik en elektrisch rijbereik (test)153 g/km
Benzineverbruik (100 % verbrandingsmotor)
– Gecombineerd9,8 l/100 km   
– Minimaal7,4 l/100 km
– Maximaal 11,3 l/100 km
Rijbereik (100% elektromotor)
– Gecombineerd37,2 km
– Minimaal30,0 km
– Maximaal41,6 km
Laadtijd (0-100%)
Stopcontact, 10 Aongeveer 7 uur en 30 minuten
Wandlader, 32 A2 uur en 45 minuten
Koffervolume703-1607 l
Gewicht2464 kg
Sleepgewicht geremd/ongeremd2500 kg / 750 kg
Prijzen
– SE89.500 euro
– HSE94.400 euro
– HSE Dynamic97.300 euro
– Autobiography Dynamic110.600 euro
Garantie
– Wagen3 jaar of 100.000 km  
– Hoogspanningsbatterij8 jaar of 160.000 km en 70 % accucapaciteit