Range Rover Velar onder stroom gezet met oplaadbare hybrideaandrijving en hypergeavanceerd infotainment

De Range Rover Velar toont zich voortaan nog verleidelijker, duurzamer en intelligenter dankzij de introductie van een oplaadbare hybrideversie (2), geavanceerde nieuwe infotainmentsystemen en elegante nieuwe stijlkenmerken.

De middelgrote luxe-SUV, die zich in het gamma tussen de Range Rover Evoque en Range Rover Sport positioneert, biedt klanten het perfecte evenwicht tussen design en technologie, en is nu ook leverbaar met een geëlektrificeerde aandrijving. De nieuwe oplaadbare hybrideversie P400e verenigt een soepele en geraffineerde aandrijving met een systeemvermogen van 404 pk en een koppel van 640 Nm dankzij de combinatie van een 300 pk sterke 2.0-viercilinder-benzinemotor en een 105 kW sterke elektromotor. Dat vertaalt zich in een indrukwekkende sprint van 0 tot 100 km/u in 5,4 seconden. De lithium-ionbatterij van 17,1 kWh onder de koffervloer kan in nauwelijks30 minuten (5) tot 80 procent worden opgeladen aan een snelle gelijkstroomlader of in 1 uur en 40 minuten aan een standaard wallbox van 7 kW. Met zijn emissievrije elektrische modus, zijn indrukwekkende zuiver elektrische rijbereik van 53 km1, zijn brandstofverbruik vanaf 2,2 liter/100 km1 en zijn CO2-uitstoot vanaf 49 g/km1, toont de Range Rover Velar zich duurzamer dan ooit.

Ook kan de Range Rover Velar voor het eerst worden aangedreven door enkele 3.0-zescilinders-in-lijn uit de Ingenium-familie. De jongste generatie van soepele en efficiënte benzine- en dieselmotoren is leverbaar met ‘mild hybrid’-technologie (MHEV) met 48V-batterij om het brandstofverbruik te drukken en het raffinement te verhogen. De nieuwe, intern ontwikkelde zescilinders-in-lijn zijn verkrijgbaar in de dieselversie D300 (300 pk) en de benzineversies P340(340 pk) en P400 (400 pk), die stuk voor stuk standaard worden aangeboden met een luchtvering die garant staat voor het typische Range Rover-comfort.

De nieuwe motoren zijn niet alleen verkrijgbaar met de nieuwste motortechnologieën voor efficiënte prestaties, maar ook met ‘mild hybrid’-technologie. Het MHEV-systeem gebruikt een in de riem geïntegreerde startgenerator (BiSG) in het motorcompartiment om energie te recupereren die normaal verloren gaat bij het vertragen. Die energie wordt vervolgens opgeslagen in een lithium-ionbatterij van 48 volt onder de koffervloer. Die batterij kan de opgeslagen energie weer vrijgeven om de motor bij het accelereren te ondersteunen en tegelijk de werking van het stop-startsysteem te verfijnen en versnellen.

De nieuwe zescilinder-in-lijn P340 en P400-motoren leveren een koppel van 480 Nm respectievelijk 550 Nm, terwijl de krachtige P400 een indrukwekkende tijd van 5,5 seconden neerzet voor de sprint van 0 tot 100 km/u. Beide motoren beschikken over een elektrische compressor, ondersteund door een ‘twin scroll’-turbocompressor, en een continu variabele kleplifthoogte (CVVL) om geraffineerde prestaties af te leveren.

De D300-diesel genereert een koppel van 650 Nm. Dat vertaalt zich in een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,5 seconden voor een brandstofverbruik vanaf 7,4 liter/100 km en een CO2-uitstoot vanaf194 g/km. De seriële sequentiële turbo’s en de geavanceerde uitlaatgasnabehandeling maken hem tot een van de beste schone dieselmotoren ter wereld.

De nieuwe dieselmotoren-in-lijn uit de Ingenium-familie beantwoorden aan de RDE2-normen (Real Driving Emissions Step 2) en Euro 6d-final-normen voor reële rijomstandigheden dankzij de MHEV-technologie met 48V-batterij die de respons en zuinigheid ten goede komt. De nieuwe Ingenium-dieselmotor, die nu ook verkrijgbaar is in de Range Rover en Range Rover Sport, is dan ook een van ‘s werelds toonaangevende schone dieselmotoren.

Daarnaast wordt ook de volgende generatie van de Ingenium-viercilinderdiesel D200 (204 pk) geïntroduceerd, die de Range Rover Velar meer vermogen, een lagere CO2-uitstoot en een lager brandstofverbruik geeft. De krachtbron wordt aangeboden met dezelfde ‘mild hybrid’-technologie met 48V-batterij als bij de rest van het gamma, met een CO2-uitstoot vanaf 165 g/km1 en een brandstofverbruik vanaf 6,3 liter/100 km1.

De Velar onderscheidt zich door een minimalistisch design, geaccentueerd door prachtig geïntegreerde digitale schermen, die voortaan zijn uitgerust met Land Rovers hypergeavanceerde infotainmentsystemen Pivi en Pivi Pro. Het intelligente en intuïtieve Pivi Pro (6) -systeem, dat wordt aangeboden vanaf het uitrustingsniveau ‘S’, geeft de digitale ervaring in de Velar een heel nieuwe dimensie.

Pivi staat helemaal in het teken van gebruiksgemak, met een eenvoudige interface die het aantal interacties vermindert om de veiligheid te verhogen. De heldere nieuwe graphics en supersnelle reactiviteit worden mogelijk gemaakt door de nieuwe elektrische architectuur, die ervoor zorgt dat de schermen en het navigatiesysteem in luttele seconden vertrekkensklaar zijn, mede dankzij een specifieke stroombron. Klanten kunnen software-updates ‘over-the-air’ ontvangen zodat ze niet naar een concessie hoeven te gaan. Dankzij de geïntegreerde dataverbinding krijgen klanten via het aanraakscherm toegang tot de nieuwste kaarten, apps en softwaremodules waarvan de updates gepland zijn op een moment dat hen het best past.

Muziek en media streamen was nog nooit zo eenvoudig. Spotify is voor het eerst rechtstreeks geïntegreerd in het infotainmentmenu en omvat zelfs data (7), terwijl er tot twee telefoons tegelijk kunnen worden verbonden via Bluetooth.

Nick Rogers, Executive Director Product Engineering bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “De naam en het erfgoed van de Range Rover Velar zijn geworteld in de codenaam van de originele Range Rover-prototypes. Het is vijftig jaar geleden dat de baanbrekende Range Rover in 1970 werd gelanceerd en elk lid van de familie is intussen geëlektrificeerd met onze schitterende oplaadbare-hybridetechnologie. De geëlektrificeerde aandrijflijnen en schonere ‘mild hybrid’-dieselmotoren maken de Velar tot een nog efficiëntere en duurzamere optie voor onze klanten. De nieuwe elektrische voertuigarchitectuur van Jaguar Land Rover – EVA 2.0 – ondersteunt de nieuwe infotainmentsystemen Pivi en Pivi Pro, alsook de SOTA-updates (Software Over The Air) en tal van geavanceerde rijhulpsystemen, camera’s en ‘clean-air’-technologieën. Zo toont de Range Rover Velar zich schoner, veiliger en slimmer dan ooit tevoren en behoort hij tot de meest geavanceerde luxe-SUV’s ter wereld.”

De rijervaring in de Range Rover Velar is nu nog rustiger met de toevoeging van Active Road Noise Cancellation3. Deze intelligente technologie werkt als een hoogwaardige hoofdtelefoon met ruisonderdrukking: ze controleert voortdurend de trillingen die het wegdek opwekt en berekent de tegengestelde geluidsgolf die nodig is om het geluid dat de inzittenden waarnemen te compenseren. Het effect is subtiel, maar de minimale reductie van 4 decibel zorgt voor een nog meer verfijnde en rustgevende interieurruimte. Met behulp van de gordelsensoren regelt het systeem zelfs het niveau en de positie van de geluiden die in het interieur worden afgespeeld volgens het aantal passagiers en hun positie in de wagen. Dit geavanceerde systeem verzekert een serenere ervaring in de Velar en vermindert zelfs vermoeidheid bij de bestuurder als gevolg van een langdurige blootstelling aan laagfrequent geluid tijdens lange ritten.

Een nieuw filtersysteem voor de interieurlucht draagt bij tot het ontspannende en zuivere interieur van de Velar en reduceert schadelijke deeltjes, pollen en zelfs geuren. Het gloednieuwe systeem, dat werd geïntroduceerd naast de bestaande ionisatiefunctie voor de interieurlucht, maakt komaf met fijnstof, allergenen, pollen en zelfs sterke geuren. De functie wordt geactiveerd via de knop ‘Purify’ onderaan het aanraakscherm en kan ultrafijne roetdeeltjes (tot en met PM2,5) filteren. Bestuurders en passagiers kunnen er gerust in zijn dat de lucht die ze inademen in de Range Rover Velar schoner is dan de buitenlucht.

Eveneens verkrijgbaar is de nieuwe draagbare Activity Key van de tweede generatie, die de traditionele sleutel met afstandsbediening wanneer nodig volledig kan vervangen. Het waterbestendige en schokbestendige apparaat voor rond de pols omvat voortaan een lcd-horloge, zodat klanten de auto kunnen starten, stoppen, vergrendelen en ontgrendelen zonder dat ze de traditionele sleutel met afstandsbediening dienen mee te nemen.

Andere nieuwe designkenmerken die de Velar introduceert, zijn onder meer het nieuwe stuurwiel, met geïntegreerde intelligente knoppen, klaar om de nieuwste ADAS-software ‘over-the-air’ te ontvangen. Een tactiele nieuwe Drive Selector vervangt ook de draaiknop van de versnellingspook.

De ‘Range Rover Velar Edition’ biedt klanten nog meer keuze en combineert upgrades voor het koetswerk en interieur. Op basis van het uitrustingsniveau R-Dynamic SE werden de verbeteringen aangevuld met een contrasterend zwart dak en bijpassende zwarte 20” lichtmetalen velgen, voor een geraffineerde uitstraling. De opvallende nieuwe speciale editie is exclusief verkrijgbaar in de metaalkleur Lantau Bronze en in de nieuwe kleuren Hakuba Silver, Santorini Black en Eiger Grey.

EINDE

1 Alle cijfers voor uitstoot, brandstofverbruik en zuiver elektrisch rijbereik gelden voor de gemengde Euro-WLTP-cyclus (TEL)

2 Alle versies van de Velar kunnen vanaf nu worden besteld. Leveringen van de oplaadbare hybridemodellen zullen begin 2021 starten

3 Standaard op wagens met Meridian-soundsystemen

4 Enkel conform met Nanoe™-ionisatiesystemen

5 Laadtijd mogelijk met een snellader van 50 kW of 100 kW gelijkstroom (het werkelijke laadvermogen in de wagen is beperkt tot 32 kW). ​ De werkelijke laadtijden kunnen variëren naargelang de omgevingsomstandigheden en de beschikbare laadinstallatie

6 Pivi Pro standaard beschikbaar op S, SE en HSE-modellen

7 Alleen beschikbaar met de Pivi Pro- en Online Pack-opties; Spotify Premium-abonnement is vereist