Range Rover Sport SVR

Jaguar + Land Rover = RRS SVR

Toen de Indiase automobielconstructeur Tata Motors op 2 juni 2008 de nieuwe eigenaar van Jaguar en Land Rover werd, startte een intensieve samenwerking tussen deze twee Britse merken. Volgend jaar wordt die bekroond met de commerciële lancering van de snelste en krachtigste Land Rover ooit. Dat wordt de de Range Rover Sport SVR, die met 550 pk ongeveer even sterk is als de Jaguar F-Type 5.0 V8 R en XK XKR-S.

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

De nieuwe typeaanduiding SVR is bestemd voor de toekomstige prestatiegerichte modellen van Land Rover en Jaguar die worden ontworpen door ‘Special Vehicle Operations’. Dat team maak deel uit van het recent door Jaguar Land Rover opgerichte ‘Special Operations’-team, dat zal zich toeleggen op de aflevering van droomwagens, producten op bestelling, heritage-producten en merkgoederen.

De SVR wordt momenteel nog ontwikkeld voor zijn commerciële lancering in 2015. Details over de 550 pk-motor van het voertuig worden nog niet vrijgegeven, maar Land Rover belooft indrukwekkende prestaties en een meeslepend geluid. De prestatiegegevens van de SVR zullen de bekende kwaliteiten van de Range Rover Sport als snelste, wendbaarste en meest responsieve Land Rover meer dan ooit benadrukken.

Goodwood

Het Range Rover Sport SVR prototype debuteerde eind juni op het ‘Goodwood Festival of Speed’. Tijdens dat driedaagse evenement nam het deel aan de Goodwood-heuvelrace in de categorie ‘First Glance’. De wagen werd vanuit het Jaguar Land Rover testcentrum op de Nürbürgring geleverd in een grote kist en was nog gecamoufleerd.

Op http://www.youtube.com/watch?v=4Ygdt95cuvA kun je zien en vooral ook horen hoe de Range Rover Sport SVR het ervan afbracht in Goodwood.


‘Stealth Pack’ voor Range Rover Sport

Tijdens het ‘Goodwood Festival of Speed’ beleefde ook het ‘Stealth Pack’ van de Range Rover Sport zijn wereldpremière. Die versie van de sportiefste Land Rover herken je aan de satijnzwarte afwerking van radiatorrooster en radiatorroosterrand, aan de randen rond de mistlichten, aan de verluchtingsroosters in de motorkap en spatborden, aan de bovenste spiegelbehuizingen en aan de achterklepafwerking en de ‘Stealth’-afwerking op de niet-reflecterende koplamp- en achterlichtoppervlakken. Land Rover laat de keuze tussen lichtmetalen 21-duimsvelgen met negen spaken of lichtmetalen 22-duimsvelgen met vijf spaken in een satijnzwarte afwerking en met glanzend zwarte wielmoeren. De eerste leveringen worden tegen het einde van het jaar verwacht.