Range Rover Sport 2013
Sinds de voorstelling van de Evoque is Land Rover niet bepaald zuinig met de superlatieven. Dat blijkt ook weer uit de titel van de persmededeling, die we letterlijk overgenomen hebben voor deze korte voorstelling van de gloednieuwe Range Rover Sport. Dit artikel beperkt zich tot de opvallendste kenmerken en ongewoonste nieuwigheden waarmee die ‘Sport’ uitpakt. Een gedetailleerde beschrijving met een eerste rijindruk volgt in ‘Black Oval’ 10.
Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover
De volledig nieuwe Range Rover Sport is niet langer de sportieve broer van de Discovery, maar wel die van de nieuwe Range Rover. Beide voertuigen werden parallel ontwikkeld, en ook de ‘Sport’ heeft nu een aluminium koetswerk. Daarnaast kan hij uitpakken met de sportiefste wegligging van het merk, toonaangevende terreincapaciteiten, de nieuwste technologieën en extra flexibiliteit in de vorm van twee optionele zitjes in de bagageruimte.
Tussen Range Rover en Evoque
Het design van het nieuwe model combineert een strakke en sportieve interpretatie van het vorige design met de aerodynamische snuit en aflopende daklijn van de Evoque. Typisch zijn nu de kortere overhangen voor- en achteraan en de scherpere hoek van de voorruit. De nieuwe ‘Sport’ is iets langer dan zijn voorganger, en zijn 178 millimeter grotere wielbasis zorgt voor iets meer plaats en een betere instap voor de passagiers achterin. Van de extra interieurruimte profiteren vooral echter de passagiers op de twee extra noodzitjes in de bagageruimte. Om de auto maximaal te kunnen personaliseren, zijn er diverse velgen met een diameter van 19, 20, 21 en 22 duim beschikbaar. Daaronder bevindt zich ook de ‘Viper’s Nest<v>-velg, die vanaf nu op alle Range Rover-modellen beschikbaar is.
Sportievere wegligging
De nieuwe Range Rover Sport werd ontwikkeld voor een spectaculair betere rijdynamiek op de verharde weg, met een alerter weggedrag en tegelijkertijd met een verhoogd rijcomfort. Daarvoor zorgen de onafhankelijke aluminium ophanging, de elektrische stuurbekrachtiging met een lichter en directer stuurgevoel en de luchtvering van de vijfde generatie. Die laatste heeft een standaard bewegingsbereik van maximaal 115 mm. In het terrein bedraagt de maximale bodemvrijheid nu 285 mm en de opgewaardeerde luchtvering blijft nu tot 80 km/h in terreinmodus en kan automatisch tussen twee rijhoogtes variëren. Het Terrain Response 2, dat in de nieuwe Range Rover debuteerde, kan automatisch het geschiktste rijprogramma selecteren.
Met of zonder terreinreductie
Het verrassendste nieuws vinden we de mogelijkheid om de Range Rover Sport ook zónder terreinreductie te bestellen. Het ene systeem omvat nog steeds een tussenbak met een normale en korte overoverbrengingsverhouding. Het koppel wordt standaard in de verhouding 50/50 verdeeld over voor- en achteras. Het nieuwe systeem is 18 kilogram lichter en is voorzien van een tussenbak met enkele verhouding en een zelfblokkerend Torsen-differentieel. Dat laatste werkt samen met de tractiecontrolesystemen en stuurt het koppel automatisch naar de as met de beste grip. De koppelverdeling voor/achter is standaard 42/58.
Voor België nu 2, later 4 en misschien wel 5 motoren
Bij de lancering zullen Europese kopers de keuze hebben uit twee motoren die we al van de nieuwe Range Rover of de Discovery 4 kennen: de 510 pk sterke 5-liter benzinemotor met compressor en de 3-liter turbodiesel. Als TDV6 laat die de keuze tussen 211 of 258 pk, en als SDV6 levert hij 292 pk. De nieuwe 3-liter V6 benzinemotor met 340 pk is niet beschikbaar in Europa. Later dit jaar volgen de 4,4-liter SDV8-diesel met 339 pk en een energie-efficiënte dieselhybride. Alle modellen in het gamma worden uitgerust met een geavanceerd intelligent Stop/Start-systeem. De gewichtsbesparende maatregelen creëren bovendien de mogelijkheid om in de toekomst een kleinere, lichtere krachtbron – een viercilindermotor bijvvoorbeeld – te installeren.
Nieuwe technologieën
De nieuwe ‘Sport’ krijgt de recentste ontwikkelingen mee op het vlak van rond de klant gecentreerde voertuig- en veiligheidstechnologie, die het comfort, het vertrouwen en de veiligheid achter het stuur verhoogt. Een primeur is het ‘Wade Sensing’-systeem, dat over de diepte van het water informeert. Nieuw is ook de digitale camera die gebruikt wordt voor de rijstrookassistent, de verkeersbordenherkenning en de automatische grootlichten.
Het connectiviteitspakket stelt de eigenaar onder andere in staat om naadloos verbonden te blijven met zijn auto, het werk en zijn gezin. Het pakket omvat onder andere ‘Connect and View’, waarmee de bestuurder toegang krijgt tot de applicaties op zijn of haar smartphone via het 8-duims aanraakscherm. Het optionele ‘Head-Up Display’ ten slotte toont in kleur belangrijke gegevens over de auto en van het navigatiesysteem in het gezichtsveld van de bestuurder. Het systeem maakt gebruik van lasertechnologie voor een zeer heldere en contrastrijke weergave. Sommige van die voorzieningen zijn bij de lancering nog niet leverbaar.
Foto’s: www.media.landrover.com