De ultieme terreinlimousine

Range Rover 2012

Als we de perstekst mogen geloven, dan is de nieuwe Range Rover ‘de meest verfijnde en getalenteerde Luxe-SUV ter wereld’. En als die nieuwkomer ook presteert en aanvoelt zoals hij beschreven wordt, dan heeft Land Rover inderdaad de ultieme terreinlimousine gebouwd. De Range Rover van de vierde generatie is in ieder geval een wagen van extreme contrasten: 

zijn verfijnde afwerking en doordachte comfortvoorzieningen maken hem een concurrent van luxueuze limousines, en met zijn uitzonderlijke terreincapaciteiten kan hij op de juiste banden probleemloos een Defender volgen. Het prijsverschil met de huidige generatie valt verrassend goed mee: de minst dure versie met de TDV6 kost 1.300 euro meer dan de instapversie van het huidige model.

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

Autoconstructeurs moeten tegenwoordig hun uiterste best doen om de CO2-uitstoot van hun voertuigen te verlagen. Bij de ontwikkeling van de nieuwe Range Rover bewandelde Land Rover verschillende wegen om het topmodel milieuvriendelijker te maken. De opvallendste ingreep is de keuze van aluminium voor het koetswerk en elementen van de ophanging. Door die afslankingskuur werd ook de montage van een zuinigere motor mogelijk, zónder aan de rijprestaties raken. De instapversie wordt leverbaar met de turbodiesel die ook al de ‘Sport’ en de ‘Disco’ aandrijft. Na zes jaar afwezigheid betekent dat meteen ook de terugkeer van een zescilinder in de ‘Range’. Hier volgt een gedetailleerde maar niet volledige doorlichting van de splinternieuwe en vooral grensverleggende Range Rover. Wil je alles weten over Land Rovers topmodel, surf dan naar http://allnewrangerover.landrover.com/be/nl.

Design: heel herkenbaar

Het nieuwe model is nog altijd herkenbaar als een Range Rover, maar de elegante proporties van het koetswerk en de subtiel toelopende daklijn zorgen voor een vloeiendere look. Typisch blijven de schelpvormige motorkap, het zwevende dak en de verluchtingopeningen die nu in de deuren zitten en geen functie hebben. Ook nieuw en vooral opvallend zijn de lichtblokken die voor- en achteraan in de flanken doorlopen. De koplampen zijn heel herkenbaar door de 

led-lichtrails met de bekende in elkaar grijpende cirkels. De achterlichten kregen een nieuw design dat enkel nog een beroep doet op led-technologie. De verlichting wordt vervolledigd door een hoog gemonteerd led-remlicht dat pas opvalt wanneer het brandt doordat het onder de spoiler over de volledige breedte van de achterklep is geplaatst. 

Aerodynamica: gestroomlijnder dan ooit

De luchtweerstandscoëfficiënt van de nieuwe Range Rover daalde dankzij enkele aerodynamische innovaties met tien procent. Zo kreeg het nieuwe model een actieve radiatorsluiting die het radiatorrooster afschermt wanneer er geen koellucht nodig is. De sluiting wordt elektronisch gestuurd en neemt automatisch een van zestien standen aan naargelang de vereiste hoeveelheid koellucht. Deze voorziening is standaard op TDV6-modellen. Ook nieuw zijn de aerodynamische bodemplaten en windafleiders om een vloeiend en vlak bodemprofiel te creëren. Voor een verbeterde luchtstroom en dus minder windgeruis zorgen hertekende buitenspiegels en zijruiten, die nagenoeg vlak aansluiten op de A-stijlen. Die ruiten kregen ook een waterafstotende coating om ze druppelvrij te houden.

Koetswerk: lichter en steviger

De nieuwe Range Rover kan als eerste allroader uitpakken met een volledig aluminium koetswerkstructuur, dat het gewicht sterk verlaagt en de prestaties en duurzaamheid te verhoogt. Het nieuwe koetswerk weegt 180 minder dan het stalen exemplaar van het huidige model. De koetswerknaden worden geklinknageld en gelijmd met technieken uit de luchtvaart die door Jaguar Land Rover werden aangepast voor gebruik in auto’s. De structuur beschermt de inzittenden met een uiterst sterke en stabiele veiligheidskooi en biedt een erg stijf platform voor het onderdrukken van geluiden en trillingen en voor een strak rijgedrag.

Interieur: ruimer, comfortabeler, veiliger, luxueuzer

Was het in de Range Rover van de derde generatie nog heerlijk toeven, dat wordt het in de opvolger puur genieten. Het nieuwe interieur kreeg een uiterst modern design dat een compleet nieuw niveau van kwaliteit en raffinement uitstraalt. De interieurafwerking is er eentje buiten categorie, als we de uitzonderlijk lyrische perstekst mogen geloven. Hier volgen enkele citaten die evengoed uit een glossy interieurmagazine konden komen: ‘krachtige interieurarchitectuur’, ‘fabelachtige kwaliteit’, ‘compromisloze aandacht voor details’, ‘ongekende materiaalkwaliteit’ en ‘prachtige gebeitelde fineeroppervlakken’. 

Belangrijker misschien dan het design en de afwerking is het interieurcomfort, en ook dat staat op topniveau. Het vorige model verwende zijn inzittenden al met een stil interieur, maar in de nieuwe Range Rover worden wind-, rij- en motorgeluiden nóg beter gedempt. Land Rover verbeterde ook de zetels, die op de topversies voortaan in twintig richtingen verstelbaar zijn en kunnen uitpakken met een uittrekbaar zitkussen en een massagesysteem met vijf modi. De veiligheidsuitrusting voor de inzittenden omvat een compleet systeem van airbags en andere veiligheidsystemen: bestuurders- en passagiersairbags, zijairbags en thoraxairbags en voorin actieve veiligheidsgordels, die met de noodremfuncties van de wagen verbonden zijn.

Nieuw is ook de klimaatregeling, die in twee versies verkrijgbaar is. De ene telt drie zones en heeft een afzonderlijke temperatuurregeling voor de bestuurder, de voorpassagier en de achterpassagiers. De andere telt vier zones en heeft een bijkomende regeleenheid in het handschoenkastje en afzonderlijke bedieningselementen voor de bestuurder, voorpassagier en beide achterpassagiers.

Een aanrader lijkt het panoramisch glazen schuifdak, dat meer licht binnenlaat, extra hoofdruimte creëert en een ononderbroken uitzicht biedt. Om een comfortabele interieurtemperatuur en een gevoel van privacy te verzekeren, is het geharde glas donker getint en kreeg het een sterk zonwerende behandeling. Wanneer er extra schaduw of privacy nodig is, kan een elektrisch zonnescherm met zonnewerende coating over de volledige oppervlakte van het glas schuiven.

Achterbank: kingsize comfort

Het comfort van de achterpassagiers stond hoog op het prioriteitenlijstje van de ontwerpers.

Door een betere lay-out van de wagen en een iets langere wielbasis nam de beenruimte met bijna 12 centimeter toe. De iets lagere zitpositie en de grotere deuropening droegen ook in grote mate bij tot de sterk vereenvoudigde in- en uitstap. De achterpassagiers kunnen opteren voor twee manueel of elektrisch verstelbare achterzetels, een sterk verbeterde airconditioning en tot acht ventilatoren die de inzittenden een groter luchtdebiet geven. Voor het ultieme luxegevoel achterin biedt de nieuwe optie ‘Executive Class’ een superieur comfort en gebruiksgemak met twee individuele achterzetels met geheugen- en massagefunctie en een volledig doorlopende middenconsole, afgewerkt in het fijnste fineerhout. De weelderige sfeer wordt nog verbeterd door de luxueuze centrale armsteun met optionele koelbox, een airconditioning met vier zones en individuele temperatuurregeling en de sfeerverlichting langs de console.

Bediening: gebruiksvriendelijk en intuïtief

Hoewel de nieuwe Range Rover complexer is dan zijn voorganger, is hij toch gebruiksvriendelijker dan zijn voorganger. Zo zijn er maar liefst de helft minder bedieningsknoppen om de bestuurder de nodige rust en controle te geven en om een elegantere rijomgeving te verzekeren. De belangrijkste informatiebronnen zijn de twee primaire hogeresolutieschermen: een 12,3-duims scherm voor de centrale instrumenten en een 8-duims aanraakscherm – optioneel met ‘Dual View’ – voor het infotainmentsysteem en de secundaire functies. Elk scherm kan zijn inhoud afstemmen op de rijsituatie om onnodige details te elimineren en de voornaamste gegevens op een heldere en eenvoudige manier voor te stellen.

Motoren: TDV6, SDV8 of V8 S/C

Door de gewichtsbesparing van 420 kilogram kon Land Rover een zescilinder turbodiesel monteren die op hetzelfde niveau presteert als de TDV8-motor van het vorige model. Dat werd de 258 pk sterke 3-liter TDV6, die eigenlijk een verbeterde versie is van de SDV6 die de Discovery en de Range Rover Sport aandrijft. De motor gebruikt een nieuw injectordesign met acht verstuivers voor een nauwkeurigere injectie en verbeterde verneveling van de brandstof, evenals een herwerkt inlaatsysteem met twee intercoolers voor een verbeterde koeling. Hij doet tevens een beroep op het nieuwste stop-startsysteem, goed voor een daling van het verbruik met vijf tot zeven procent. Dat systeem omvat een TSS-startmotor (‘Tandem Solenoid Starter’) met specifieke secundaire batterij voor een onmiddellijke herstart, en wordt standaard geleverd in Europese landen. Dankzij het lagere wagengewicht combineert de TDV6 moeiteloze prestaties met nooit geziene verbruiks- en emissiecijfers. In 7,9 seconden spurt hij van 0 tot 100 km/h en met het stop-startsysteem bedraagt het verbruik 7,5 liter per 100 km en de CO2-uitstoot 196 g/km.

De 4,4-liter TDV8 heet nu SDV8 en die levert 339 pk, 26 pk meer dan de TDV8. Dat extra vermogen werd gerealiseerd door middel van een herwerkt inlaatsysteem met dubbele intercooler en een geoptimaliseerde afstelling. Het koppel bedraagt nog steeds 700 Nm maar de sprint 0 naar 100 km/u ging van 7,8 naar  6,9 seconden. Toch daalde de CO2-uitstoot van 253 naar 229 g/km. De 5-liter V8-compressormotor levert nog steeds 510 pk maar hij kreeg wel een geavanceerde motorsturing van Bosch en een innovatieve dubbele onafhankelijke variabele nokkenastiming. Samen met het lagere wagengewicht maken die de Range Rover zowel vinniger als zuiniger dan zijn voorganger. Alle benzine- en dieselmotoren worden aan een verbeterde versie van de achttrapsautomaat gekoppeld. Die schakelt nu nog zachter en sneller en bovendien doet hij het brandstofverbruik dalen.

Ophanging: strak én comfortabel

Dankzij de nieuwste koetswerk- en chassistechnologieën kreeg de nieuwe Range Rover een onwaarschijnlijk veelzijdige ophanging uit aluminium. Die zorgt zowel op als naast de weg voor topprestaties. Voor een extra sportieve wegligging kan nu ook de Range Rover met de actieve antirolcontrole ‘Dynamic Response’ uitgerust worden. En dat betekent meteen het einde van een overhellend of wiebelend koetswerk in snelle of scherpe bochten. Zodra het systeem terreinomstandigheden detecteert, isoleert de sturing de stabilisatorstang en beperkt ze het niveau van rolcompensatie om zo een grotere wieluitslag en een groter contactoppervlak met het terrein mogelijk te maken. ‘Dynamic Response’ is enkel standaard op de SDV8 en V8 S/C.

Wel standaard is ‘Adaptive Dynamics’, dat met continu variabele schokdempers werkt. Dat systeem controleert minstens 500 keer per seconde de bewegingen van de wagen om nagenoeg ogenblikkelijk te reageren op de rijstijl en de ondergrond en zo de beheersing te vergroten en de rolneiging tegen te gaan. Ook dit systeem detecteert terreinomstandigheden en past de sturing van de schokdempers daaraan aan.

De luchtvering werd volledig nieuw ontwikkeld voor superieure prestaties in termen van rijcomfort en de mogelijkheid om snel over te schakelen tussen de verschillende rijhoogtes.

Door het gebruik van een dunner, soepeler materiaal absorberen de veren nu nog beter kleine oneffenheden. In moeilijk terrein komen dan weer de onovertroffen veerwegen van pas: 260 millimeter vooraan en 310 millimeter achteraan. Geen enkele concurrent doet beter.

Radargestuurde rijhulpmiddelen

De nieuwe Range Rover staat bol van technologieën die ervoor zorgen dat bestuurders zich veilig, ontspannen en stressvrij op de weg kunnen wagen. Radarsensoren spelen daarbij een steeds grotere rol. Niet nieuw maar wel verbeterd is de adaptieve snelheidsregelaar (‘Adaptive Cruise Control’ of ACC), die zelfs werkt wanneer de auto traag rijdt of stilstaat. Dat systeem houdt niet alleen een vooringestelde afstand aan tot de voorganger maar kan de wagen zelfs helemaal tot stilstand brengen wanneer die een file nadert. Die nieuwe functie kreeg de naam ‘Queue Assist’. 

Versies met ACC en ‘Queue Assist’ zijn ook uitgerust met de intelligente noodremhulp (‘Intelligent Emergency Braking’ of IEB). Deze nieuwe voorziening kan helpen om aanrijdingen te vermijden als het verkeer plots sterk vertraagt of als er een andere auto plots op dezelfde rijstrook komt rijden. IEB omvat ook een geavanceerde noodremhulp (‘Advanced Emergency Brake Assist’ of AEBA). Als AEBA actief is, gebruikt het een naar voren kijkende radar om voertuigen op te sporen die in dezelfde richting rijden. Bij aanrijdingsgevaar wordt de bestuurder gewaarschuwd met een visueel en hoorbaar waarschuwingssignaal. Reageert die niet, dan bereidt AEBA het remsysteem voor op een snelle interventie en worden de wielen zachtjes afgeremd. Is volgens de wagen een aanrijding onvermijdelijk, dan weerklinkt er een waarschuwing en zal IEB automatisch de nodige remdruk leveren om de impactsnelheid te minimaliseren.

De dodehoekcontrole (‘Blind Spot Monitoring’) gebruikt opzij gemonteerde radarsensoren om de bestuurder te waarschuwen wanneer er wagens in de dodehoekzone rijden. Het systeem is geoptimaliseerd om te werken bij de lagere snelheden van het stadsverkeer en op drukke snelwegen. ‘Blind Spot Monitoring’ wordt voortaan gecombineerd met de functie ‘Closing Vehicle Sensing’. Dat systeem scant een zone die tot veel verder achter de auto reikt en detecteert zo snel naderende voertuigen die een gevaar zouden kunnen vormen bij het veranderen van rijstrook. Bij gevaar gaat het waarschuwingslampje van de dodehoekcontrole in de overeenkomstige buitenspiegel snel knipperen.

Nog een nieuwe functie is ‘Reverse Traffic Detection’, dat radarsensoren achterin de wagen gebruikt om te waarschuwen voor mogelijke aanrijdingen tijdens het achteruitrijden. Het systeem is actief zodra de bestuurder de achteruitversnelling inschakelt en kan voertuigen aan beide kanten van de wagen detecteren.

Terrain Response 2: nu ook volautomatisch 

Toen Land Rover in 2004 het Terrain Response introduceerde op de Discovery 3, werd dat de eerst allroader die zelf kon denken, adviseren, beslissen en ingrijpen. Dat gebeurde in functie van de ondergrond, en de bestuurder moest vooraf het programma selecteren. Dat laatste is niet meer nodig bij het Terrain Response 2, dat ook over een automatische stand beschikt. Die stand gebruikt geavanceerde systemen om op elk moment de rijomstandigheden te analyseren en automatisch het meest geschikte terreinprogramma in te schakelen. Met andere woorden: het nieuwe systeem kan volledig autonoom overschakelen tussen de klassieke vijf standen: ‘Algemeen’, ‘Gras/Grind/Sneeuw’, ‘Modder/Sporen’, ‘Zand’ en ‘Rotsen’. Hoewel het volledig automatisch werkt, geeft Terrain Response 2 de bestuurder ook advies. Zo geeft het aan wanneer hij de lage overbrengingsverhouding of terreinhoogte moet inschakelen als dat volgens het systeem nodig is.

Terreincapaciteiten: bijna 1 meter waaddiepte

Door een verbeterde koetswerkgeometrie zijn de theoretische terreincapaciteiten van de Range Rover nog maar eens verbeterd. De op- en afrijhoeken zijn groter geworden, en met luchtvering in de offroad-rijhoogte bedraagt de maximale bodemvrijheid nu 303 millimeter.

De terreinmodus van de luchtophanging blijft nu beschikbaar bij snelheden tot 80 km/h – in plaats van 50 km/h – en dat is een grote troef op terreinen met lange modderwegen met sporen. De bodemplaat sluit vloeiend bij de ophangingsonderdelen aan en beperkt zo het risico op schade. De waaddiepte werd ook ingrijpend verbeterd: ze steeg met 200 millimeter tot 900 millimeter. Om de tractie en stabiliteit in extreme omstandigheden nog te verhogen, kunnen kopers van een ‘Range’ met achtcilinder een actief sperdifferentieel achteraan bestellen (‘Active Rear Locking Differential’).

Audio: maximaal luisterplezier

De nieuwe Range Rover laat de keuze tussen drie geavanceerde audiosystemen, die samen met Meridian ontwikkeld werden. De topversie is het ‘Signature Reference’-systeem met 1.700 watt en 29 luidsprekers inclusief een subwoofer. Dit uitzonderlijke systeem werd speciaal ontwikkeld om de ultieme 3D-surroundklank te bieden en omvat bijkomende luidsprekers op hemelhoogte en toonaangevende klankverwerkingstechnologie. Ook het audiotuningsysteem ‘Audyssey MultEQ XT’ werd geïntegreerd. Dat corrigeert mogelijke onvolkomenheden veroorzaakt door de interieuromgeving om een accurate, omhullende en vervormingsvrije klank te leveren voor alle plaatsen. Meer dan ooit is de Range Rover dus een concertzaal op wielen.

2013: hybride Range Rover

Volgend jaar komt de Range Rover ook met dieselhybridemotor op de markt. Die zou per kilometer 169 g/km CO2 zou uitstoten. De vermoedelijke inspiratiebron voor de hybride Range Rover is de Range_e, die twee jaar geleden werd voorgesteld. Dat prototype was een ‘plug-in hybrid’. Vrij vertaald: een ‘stopcontacthybride’. Een hybride dus waarvan je de batterij via het stopcontact kunt opladen. Voor de aandrijving zorgden een 245 pk sterke 3-liter V6-turbodiesel en een 94 pk sterke elektromotor. 

Prijzen

De nieuwe Range Rover kan nu al besteld worden en de leveringen beginnen mogelijk al in januari 2013. De TDV6 HSE wordt de goedkoopste Range Rover en die kost zonder opties 91.200 euro. De duurste is de V8 S/C Autobiography, en die verandert voor 129.900 euro van eigenaar.

Gemiste kans?

Elk voertuig met om het even welke verbrandingsmotor vervuilt het milieu. Land Rover beperkt die vervuiling door zijn wagens onder andere lichter te maken. In het geval van de nieuwe Range Rover dragen het gebruik van aluminium en de toepassing van nog 11 andere  technologieën bij tot een indrukwekkende gewichtsdaling van maximaal 420 kilogram.

Omdat de meeste Range Rovers zelden of nooit het terrein induiken, is er nóg een manier om gewicht te besparen: de verwijdering van de reductiebak. Maar dat onderwerp is – voorlopig? – taboe bij Land Rover. Andere Europese merken bieden nochtans al langer modellen aan die zowel met als zonder ‘veldversnelling’ leverbaar zijn. Een kristallen bol om in de toekomst te kijken, hebben we niet, maar we weten wel dat ook 2WD lang taboe was bij Land Rover. Ondertussen rijden er al wel Evoques en Freelanders rond met alleen maar voorwielaandrijving …

Individuele opties

Range Rover-klanten kunnen kiezen uit een uitgebreide waaier aan kleuren, uitvoeringen, zetelopties en speciale details voor de ultieme auto op maat. Hier volgt de lijst:

  • 17 interieurkleuren plus bijkomende keuzes voor de zetelkleur
  • 3 fineersoorten bij de lancering, later meer
  • 3 kleuren voor de hemelbekleding
  • ‘Executive Class’-zetels achterin
  • 37 lakafwerkingen voor het interieur, waaronder 22 unieke ‘Autobiography’-kleuren
  • 2 contrasterende dakkleuren: ‘Santorini Black’ of ‘Indus Silver’
  • 8 lichtmetalen velgdesigns (19-, 20-, 21- en 22-duims)
  • alternatieve ‘Dark Atlas’-afwerking voor de koetswerkaccenten
  • groot panoramadak
  • verlichte drempels
  • elektrisch uitschuifbare zijtreden
  • elektrisch uitklapbare trekhaak

Foto’s op www.media.landrover.com