Overtuigend instapmodel

Range Rover Sport 2.0 SD4 HSE 

Grote Land Rovers met compacte viercilinders zijn geen taboe meer. De instapmodellen van zowel de nieuwe Discovery als de Range Rover Sport kregen de 2-liter Ingenium-turbodiesel van de Evoque en de Discovery Sport onder de motorkap. In de SD4 levert die 240 pk en 500 Nm. Dat zijn bijna de prestaties van de TDV6, die in België met 258 of 211 pk en 600 of 520 Nm in de prijslijst staat. Of de versie met vier cilinders een volwaardig alternatief is voor de TDV6-versies, vertelt deze test. 

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

De SD4 HSE is een nieuwe uitvoering maar geen nieuwe wagen. De indrukken over het rijcomfort en de interieurruimte die we in de dubbeltest (‘Black Oval’ 12) noteerden, gaan dus ook op voor de instapversie van de Range Rover Sport. Ook de viercilinder heeft dus comfortabele zetels, door de hoge zitpostie een goed zicht op het verkeer, een soepele achttrapsautomaat en op de meeste ondergronden een zachte maar toch strakke ophanging. Alleen dwarsnaden en riooldeksels blijf je iets te opvallend voelen. Net zoals elke ‘Sport’ laat de tweeliter zich direct en haarscherp sturen, en zelfs in snelle en scherpe bochten blijven rolbewegingen van het koetswerk achterwege.

Door de forse koetswerkafmetingen en de draaicirkel van 12,1 meter laat de wagen zich niet altijd even vlot manoeuvreren en parkeren. Vooral op supermarktparkings is het soms moeilijk om links en rechts genoeg ruimte over te houden om de deuren te openen. Achteruit rijden, is geen probleem met de HSE omdat die standaard met een achteruitrijcamera is uitgerust.  Bij de TDV6 en SDV6 van de dubbeltest moesten we de lens van die camera nog zelf reinigen om een helder beeld te hebben. Dat ongemak heeft Land Rover verholpen door een sproeier te monteren. Een praktische optie op de testwagen was de luchtvering omdat die het in- en uitstappen vergemakkelijkt als je ze tot op instaphoogte laat zakken. 

Vinnig genoeg

De Range Rover Sport is de eerste Land Rover die de krachtigere Ingenium SD4 met dubbele turbo onder de motorkap kreeg. Uit vier cilinders puurt die 240 pk en 500 Nm om een uit de kluiten gewassen allroader van minstens 2.115 kilogram aan te drijven. In dat gewicht zijn de luchtvering en de tussenbak met hoge en lage gearing van de testwagen nog niet inbegrepen. De tweeliter heeft echter geen moeite met deze massieve mastodont. Op de autosnelweg accelereert de ‘Sport’ moeiteloos naar illegale snelheden, ook al omdat elk snelheidsgevoel ontbreekt. De viercilinder produceert net zoals de zescilinders een zacht gegrom dat afneemt naarmate de motor opwarmt maar dat nooit volledig verdwijnt. Alleen met een diep ingedrukt  gaspedaal klinkt de motor minder verfijnd dan de V6-diesel.

De rolgeluiden worden goed gedempt. Alleen op beton ruw worden ze onvoldoende onderdrukt. De alerte 8-trapsautomaat laat zich ook sequentieel schakelen maar bij een normaal-vlotte rijstijl is de tweeliter krachtig genoeg om het manuele schakelen overbodig te maken. Ook het remsysteem presteert bij een beheerste rijstijl perfect: er is weinig pedaaldruk nodig om de tweetonner krachtig en precies doseerbaar tot stilstand te brengen. Een minpunt vonden we alleen de spoorgevoeligheid van de brede banden (Pirelli Scorpions, 275/45 R 21). Standaard is de tweeliter uitgerust met de iets smallere en iets zuinigere Michelins (255/55 R 20).

Vrij zuinig

Het gecombineerde verbruik van de SD4 bedraagt volgens Land Rover 6,5 l/100 km als hij niet op de 20-duimsbanden bolt. Het testverbruik schommelde tussen 6,8 en 11,4 l/100 km. Voor die twee uitersten varieerde de rijstijl van heel rustig met beheerste acceleraties tot vrij sportief. Bij een normaal-vlotte en vooral anticiperende rijstijl noteerden we tijdens ritten op een gemengd parcours met secundaire wegen en autosnelwegen gemiddeldes tussen 7 en 8 l/100 km. Wil je ook vlot inhalen en aan verkeerslichten geen achterliggers ophouden, dan wordt het moeilijk om minder dan 9 l diesel per 100 km te verbranden. Zolang je dus niet gehaast bent of nerveus het gaspedaal indrukt, is de SD4 een vrij zuinige wagen.

De tweeliter SD4 verbruikt gemiddeld 1 l/100 km minder dan de drieliter TDV6. Bij een anticiperende rijstijl met een lichte rechtervoet, respect voor de snelheidsbeperkingen en heel beheerste inhaalmanoeuvres schommelde het testverbruik van de 211 pk-versie tussen 8 en 9 l/100 km. Duwde de rechtervoet het gaspedaal iets sneller iets dieper in, dan steeg het naar 10 tot 11 l/100 km. En bij een sportief-vlotte rijstijl berekende de boordcomputer gemiddeldes tussen 12 en 13,5 l/100 km.

Optionele luchtvering

De geteste 2.0 TDV6 HSE kost zonder opties 72.700 euro. Die versie is net zoals elke 2-liter standaard met schroefvering uitgerust. Luchtvering kan wel als onderdeel van het ‘Offroad Pack SD4’ besteld worden. Dat pakket verbetert het veercomfort en de terreincapaciteiten en staat voor 2.500 euro in de optielijst. De SD4 kan niet met de elektrisch uit- en inklapbare derde zitrij besteld worden als die met de standaard schroefvering afgeleverd wordt. Die twee extra zitplaatsen zijn op bijna alle versies als optie leverbaar en kosten 1.764 euro. De testwagen had vijf zitplaatsen en onder de koffer een reservewiel. Vanaf de ‘HSE’ is dat standaard een thuiskomertje maar de testwagen was met een volwaardig lichtmetalen exemplaar uitgerust. De meerprijs voor die praktische optie bedraagt 325 euro. 

Kortom

De SD4-motor past perfect bij de Range Rover Sport en hij hoeft nauwelijks onder te doen voor de zescilinder van de TDV6, zeker niet voor de versie met 211 pk en 520 Nm. Voor een beheerste tot vlotte rijstijl levert de 2-liter genoeg vermogen en koppel om de bestuurder tevreden te houden en daarbij verbruikt hij gemiddeld 1 liter diesel per 100 kilometer minder. De keuze zal dus niet bepaald worden door de motorprestaties, het verbruik en het rijcomfort, maar door de prijs en de uitrustingsmogelijkheden. Niet alle opties van de TDV6 zijn immers combineerbaar met de viercilinder, maar die is dan ook enkele duizenden euro’s goedkoper dan de TDV6: zonder opties (maar met de standaard luchtvering) kost de zescilinder met 211 of 258 pk 76.900 euro. 

Ook de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting pleiten voor de SD4. In Vlaanderen bedraagt de BIV van de SD4 1.327 euro en die van de TDV6 1.958 euro. In Wallonië en Brussel geldt nog altijd de oude berekening die op het vermogen (kW) en de cilinderinhoud (fiscale PK) gebaseerd is. Voor de TD6 met 211 pk betaal je daar ongeveer 2.500 euro en voor de SD4 en de TDV6 met 258 pk ongeveer het dubbele. De jaarlijkse verkeersbelasting voor de SD4 is zowel in Vlaanderen (537 euro) als in Wallonië en Brussel (414 euro) het laagst. Bijna het dubbele van die bedragen betaal je in de drie gewesten voor de TDV6.


Dit is goed

  • soepele en voldoende krachtige motor
  • alterte achttrapsautomaat
  • verbruik bij een beheerste rijstijl
  • uitstekende zitpositie achter het stuur
  • strakke en comfortabele ophanging
  • degelijke geluidsisolatie

Dit kan beter

  • demping motorgeluid bij acceleraties
  • demping rolgeludien op ruw beton
  • veercomfort op dwarsnaden en riooldeksels

TECHNISCHE FICHE

Range Rover Sport 2.0 SD4
Koetswerk
Constructiezelfdragend koetswerk, break
L x B x H4850 x 2073 x 1780 mm        
Wielbasis2923 mm
Bagageruimte784-1761 l      
Gewicht2115 kg
Motor & prestaties
Typeturbodiesel, L4, 1999 cc
Vermogen177 kW/240 pk @ 4000 tpm
Koppel5000 Nm @ 1500 tpm           
Topsnelheid207 km/h
0-100 km/h 8,3 s  
Verbruik gemengde cyclus6,2* / 6,5 l/100 km
Tankinhoud74 l   
CO2164* / 172 g/km
Sleepgewicht (ongeremd)3500 (750) kg
Versnellingsbak
Typesequentiële automaat
Versnellingen8
Prijslijst
S63.200 €
SE67.100 €
HSE72.700 €

* met 20-duimsvelgen en Michelin-banden