Opzij, opzij, opzij

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged SVR

Voor één keer wilden we niet het normverbruik evenaren maar gewoon ervaren waartoe een Range Rover Sport SVR in staat is. En omdat die volgens Land Rover 260 km/h haalt, staken we ook even de Duitse grens over. Niet om de rondetijd van 8 minuten en 14 seconden op de ‘Nordschleife’ van de Nürburgring te verbeteren, wel om zonder angst voor een boete of erger het gaspedaal te vloeren.

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

De titel boven deze test is minder agressief dan hij op het eerste gezicht lijkt. We waren níet gehaast als we het gaspedaal vloerden en we hebben zeker niemand overhaast het rechtse rijvak doen opzoeken. Wel viel op dat langzamere weggebruikers spontaan aan de kant gingen als de felblauwe krachtpatser in hun achteruitkijkspiegel opdoemde. Ook als we niet sneller dan 120 km/h reden. Voor die reacties zorgde de imposante snuit met veel zwart en ‘Estoril Blue’, de kleur die alleen met de supersportieve topversie combineerbaar is.

Sportieve luxe

De SVR straalt sportiviteit uit, ook als hij stilstaat en er nog geen brutaal gebrom aan de uitlaatpijpen ontsnapt. De voorbumper met grote trapeziumvormige luchtinlaten en de achterbumper met een vierdubbele uitlaat ademen pure kracht uit. Vooraan is de SVR ook uitgerust met een verwijderbare geluidswerende structuur die windgeluiden beter dempt, de aerodynamica verbetert en ook de opwaartse krachten vermindert. Brede vierseizoensbanden (275/45 R 21) op lichtmetalen velgen zorgen in alle omstandigheden voor voldoende grip.

Binnen vallen vooral de sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun op. Die bieden net zoals de hertekende achterzetels extra zijdelingse steun in snelle bochten. Door die aanpassingen heeft het interieur van de SVR vier zitplaatsen en ruimte voor een vijfde passagier. Alle zetels zijn bekleed met luxueus ‘Windsor’-leder en dragen het SVR-logo. Het zitcomfort is uitstekend, hoewel de zittingen misschien niet voor elk zitvlak breed genoeg zijn.

Op de zitpositie achter het stuur valt niets aan te merken. De hoge zit boven de grond en de motorkap garandeert een goed overzicht op het voorliggende verkeer. Een pluspunt is ook de eenvoudige en gebruiksvriendelijke bediening van alle knoppen, hendels en schakelaars.

550 pk en slimme automaat

Het hart van de Range Rover Sport SVR is een verdere evolutie van de 5-liter V8 met compressor. De getunede motor levert 550 pk en 680 Nm. Daarmee versnelt de SVR van 0 naar 100 km/h in maar 4,7 seconden en bedraagt de elektronisch begrensde top 260 km/h. 

Het lijkt onwaarschijnlijk, maar volgens Land Rover heeft de supersportieve versie een brandstofverbruik van gemiddeld 13,0 liter per 100 kilometer.

De achtcilinder is aan een achttrapsautomaat met adaptieve schakellogica geschroefd. Die houdt rekening met de acceleratie- en rembewegingen, de dwarskrachten in bochten, het gebruik van de kickdown en zelfs de hellingsgraad van de weg. De versnellingsbak laat zijn bestuurder volautomatisch of manueel schakelen. Dat laatste gebeurt met de schakelhendels aan het stuur of door de versnellingspook naar voren te duwen om terug te schakelen en naar achteren te trekken om op te schakelen.

Voorzichtig vlot op Belgische wegen

Op de Belgische wegen hielden we ons zoveel mogelijk aan de snelheidsbeperkingen. Gemakkelijk was dat niet met een wagen die moeiteloos en vooral ongemerkt versnelde. De rechtervoet verhuisde zelfs na een voorzichtig duwtje op het gaspedaal meteen naar de rem om de toegelaten snelheid te respecteren. Echt prettig was dat niet, maar daardoor bleef het benzineverbruik wel binnen de perken. Voor een vlotte maar beheerste rijstijl op een gemengd parcours berekende de boordcomputer gemiddeldes tussen 11,3 en 12,9 liter per 100 kilometer.

Voor een sportwagen heeft de SVR een verrassend comfortabele ophanging. Ze is stug en oneffenheden in het wegdek blijf je voelen, maar de meeste schokken worden meer dan behoorlijk gedempt. Minder goed vonden we alleen de reactietijd van de automaat bij lage snelheden en lage toerentallen. Die treuzelde dan iets te lang om bijvoorbeeld een langzame voorligger snel in te halen. De SVR laat zich heel direct sturen, maar kleine stuurcorrecties bij hoge snelheden vergen iets te veel kracht. Die waren soms nodig door de spoorgevoeligheid op slecht onderhouden wegen.

Plankgas op de Duitse ‘Autobahn’

Zodra we aan de grens het bord met ‘Richtgeschwindigkeit 130’ zagen, gaven we meteen plankgas. Op dat moment reden we 120 km/h. Na een korte aarzeling vond de vloeiend schakelende 8-trapsautomaat de juiste versnelling en vervolgens duwde de acceleratie ons tegen de rugleuning. De SVR versnelde niet zoals een volbloedsportwagen maar zoals een vliegtuig dat snelheid opbouwt om op te stijgen: vloeiend, beheerst en zonder onderbrekingen. Zelfs 550 pk konden het minimumleeggewicht van 2.333 kilogram dus niet helemaal camoufleren. De schakelovergangen vielen eerst nauwelijks op. Pas toen de bak van 6 naar 7 en bij 220 km/h van 7 naar 8 schakelde, voelden we de automaat opschakelen en de acceleratie wat afnemen.

De beloofde topsnelheid van 260 km/h hebben we niet bereikt. Toen de naald van de snelheidsmeter de 240 km/h-markering aantikte, deden allerlei ondefinieerbare geluiden ons het gaspedaal lossen. Op het infoscherm verscheen een wit rond verkeersbord met daarop een schuine volle zwarte streep. Even later, de snelheid was ondertussen tot 180 km/h gezakt, waren we van de verrassing bekomen en duwden we het gaspedaal weer diep in. Ook bij die tweede poging volgde luid protest van de wagen en ging de voet weer van het gas. Van Land Rover kregen we de verklaring: het verkeersbord is een waarschuwing om te melden dat de ‘Trafic Sign Recognition’ of verkeersbordherkenning niet meer werkt vanaf 240 km/h. En die waarschuwing gaat gepaard met een auditief signaal. 

Met die snelheden was de wegligging heel goed maar niet perfect. Vooral in flauwe bochten met een licht golvend wegdek begon de wagen wat zweverig maar niet onveilig aan te voelen. Voor het rijbereik was die plankgasuitspatting niet bevorderlijk. De boordcomputer berekende een gemiddeld verbruik van 20,4 liter per 100 kilometer. Zelfs met een volle 105-liter tank sta je na 500 kilometer weer dure benzine te tanken.

Liever wat stiller

De SVR is de perfecte wagen om niet alleen visueel maar ook akoestisch op te vallen. Voor 

dat laatste zorgt de tweetraps actieve uitlaat met elektronisch gestuurde kleppen. Die levert een door racewagens geïnspireerde soundtrack in de hogere toerentallen, maar heeft geen nadelige invloed op het raffinement bij constante snelheden. Vanaf 3.000 toeren ontsnapte een diep, aanzwellend gegrom aan de vier uitlaatpijpen, en dat zorgde af en toe voor verschrikte of verbaasde gezichten bij de andere weggebruikers. Zelf houden we niet van opvallen of lawaai en daarom zijn we ook geen fan van dergelijke gimmicks. Omdat grote allroaders bovendien met een milieuonvriendelijk of zelfs agressief imago kampen, lijkt die grommende en soms knetterende uitlaat ons dan ook geen verstandige wereldprimeur.

Kortom

Jaguar Land Rovers ‘Special Operations Team’ ontwikkelde de SVR als de snelste, wendbaarste en meest responsieve Land Rover ooit, die bovendien het rijcomfort en de terreincapaciteiten van zijn minder sportieve broers behield. En dat is de Britten goed gelukt.

De SVR is een compromis dat sport en comfort verrassend goed combineert, en met een beheerste rijstijl blijft het benzineverbruik nog net aanvaardbaar. De duurste Range Rover Sport kost zonder opties 128.600 euro. Die stevige prijs, en het het feit dat je op Belgische wegen maar zelden de 550 paarden kunt loslaten, hebben weinig invloed op het succes van de sportiefste Land Rover ooit. Wie vandaag zijn SVR bestelt, moet ongeveer een jaar op de levering van zijn nieuwe wagen wachten.


Dit is goed

  • krachtige en soepele motor
  • uitstekende wegligging
  • zacht schakelende achttrapsautomaat
  • luxueuze en degelijke afwerking
  • uitstekende zitpositie achter het stuur
  • voor- en achterin comfortabele zetels
  • overzichtelijk en gebruiksvriendelijk dashboard

Dit kan beter

  • verbruik bij heel sportieve rijstijl (onvermijdelijk)
  • stabiliteit (boven 220 km/h op een minder goed wegdek)
  • spoorgevoeligheid
  • stevige prijs (in vergelijking met de andere versies)

TECHNISCHE FICHE

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged SVR
Koetswerk
Constructiezelfdragend koetswerk, break
L x B x H4850 x 2073 x 1780 mm
Wielbasis2923 mm        
Bagageruimte489-1.761 l     
Gewicht2333 kg          
Motor & prestaties
Typebenzine met compressor, V8, 5000 cc
Vermogen405 kW/550 pk @ 6000-6500 tpm    
Koppel680 Nm @ 3500-4000 tpm    
Topsnelheid260 km/h
0-100 km/h 4,7 s    
Verbruik gemengde cyclus13,0 l/100 km
Tankinhoud105 l    
MilieuEuro 6 
CO2298 g/km             
Sleepgewicht (ongeremd)3000 (700) kg
Versnellingsbak
Typesequentiële automaat
Versnellingen8
Prijslijst
128.600