Nog zuiniger, nog aantrekkelijker … en nauwelijks duurder

Range Rover Evoque 2016

De Range Rover Evoque modeljaar 2016 maakte zijn werelddebuut op het autosalon van Genève van maart 2015. Niet het verfijnde exterieurdesign, de 5 versies met 15 optiepacks of de adaptieve ledkoplampen, maar wel de montage van de Ingenium-motoren doen ons uitkijken naar een test met de zuinigste Land Rover ooit: als de schatting van de constructeur klopt, zou de Evoque Coupé met voorwielaandrijving en dieselmotor maar 4,2 l/100 km verbruiken.

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

Land Rover mag zijn gamma opgesplitst hebben in drie families, de verwantschap en de kruisbestuiving tussen de Range Rovers, de Discovery’s en over enkele jaren zelfs de Defenders zal intenser dan ooit zijn. En al díe modellen spelen ijverig leentjebuur bij Jaguar. In het geval van de Evoque 2016 zijn dat, net zoals bij de Discovery Sport, de aluminium 2-liter Ingenium-motoren die dit jaar in Jaguars compacte sportberline, de XE, debuteren. 

Nieuwe dieselmotor

De belangrijkste nieuwigheid van de Evoque 2016 is dus zijn aluminium Ingenium-dieselmotor. Die viercilinder weegt 20 tot 30 kilogram minder dan zijn voorganger en doet – als we Land Rover mogen geloven – stil en zonder trillingen zijn werk dankzij een stijf cilinderblok en akoestisch ontkoppelde verstuivers. De motor is beschikbaar in twee uitvoeringen: als 150 pk-variant met een brandstofverbruik vanaf 4,2 l/100 km en een CO2-uitstoot vanaf 109 g/km, en als 180 pk-variant met een verbruik vanaf 4,8 l/100 km en een CO2-uitstoot vanaf 125 g/km. Al die waarden zijn voorlopige schattingen van de constructeur.

Diverse geavanceerde systemen zoals variabele kleppentiming en technologie die de interne wrijving verlaagt, geven de Ingenium-motoren uitstekende milieuprestaties. Een SCR-katalysator (‘Selective Catalytic Reduction’) en een nieuw LPEGR-systeem (‘Low Pressure Exhaust Gas Recirculation’) zorgen voor een daling van de uitstoot van stikstofoxides. Om de gebruikskosten van de nieuwe lichtgewicht motoren te verlagen, werden de onderhoudsintervallen van 26.000 naar 34.000 km verlengd.

De Evoque modeljaar 2016 wordt ook aangeboden met de 240 pk sterke Si4-benzinemotor van Land Rover. Die veries leveren sterke prestaties met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,6 seconden en een topsnelheid van 217 km/h, gecombineerd met een geschat brandstofverbruik van 7,8 l/100 km en een geschatte CO2-uitstoot van 181 g/km.

De Range Rover Evoque modeljaar 2016 wordt de eerste Land Rover ooit met het ‘E-Capability’-label. De modellen met het laagste brandstofverbruik uit het gamma worden voorzien van een blauw Evoque-logo om hun status als zuinigste wagens te  benadrukken. Het gaat meer bepaald om de eD4 (voorwielaandrijving) met 109 g/km (Coupé) en 113 g/km (5-deurs), en de vierwielaangedreven variant met 125 g/km.

Nog verfijnder design

Sinds zijn lancering in 2011 is de Evoque populairder dan ooit. Op vier jaar tijd produceerde Land Rover al meer dan 400.000 Evoques, waardoor de compacte luxe-SUV de snelst verkopende Land Rover is. 2014 was het recordjaar met wereldwijd 125.364 verkochte exemplaren. Dat succes dankt de Evoque onder andere aan zijn design, en voor modeljaar 2016 werd dat nog maar eens verfijnd.

Twee nieuwe radiatorroosters zijn beschikbaar met verschillende afwerkingen. Het standaardradiatorrooster valt op door de twee horizontale balken en een nieuw, fijn gaaspatroon. De Dynamic-versies krijgen een zeshoekige uitvoering, met een groter gaasoppervlak. De Evoque modeljaar 2016 krijgt als eerste Range Rover adaptieve ledkoplampen, die naadloos aansluiten op het koetswerk. De led-dagrijverlichting fungeert nu ook als richtingaanwijzer. Door de energie-efficiënte ledtechnologie wordt het elektrische systeem van de Evoque minder belast.

De karakteristieke sierroosters op de motorkap, die voordien voorbehouden waren aan de Coupé-modellen, worden nu ook verkrijgbaar op de vijfdeurs HSE Dynamic en Autobiography. Al even nieuw zijn de lichtmetalen velgen, de achterspoiler met een breder en smaller centraal ledremlicht en in het oog springende nieuwe vinnen met 3G-antenne. Die zorgen voor een sterkere signaalontvangst voor mobiele telefoons.

Nog geraffineerder interieur

Ook het interieur kreeg een update met nieuwe zetels en deurpanelen en een hertekend instrumentenbord. De basismodellen krijgen zetels met een stoffen bekleding in de kleur ‘Ebony’ en een 6-voudige verstelling. De topmodellen worden voorzien van nieuwe en in deze klasse unieke voorzetels met optionele massagefunctie en een 14-voudige elektrische verstelling. Kopers kunnen kiezen uit dertien kleuren, waaronder twee nieuwe: ‘Lunar Ice’ en ‘Vintage Tan’. 

Nog ontspannender

De facelift omvat ook een reeks nieuwe functies die het gebruiksgemak verhogen, met onder meer een gloednieuw 8-duims InControlTM Touch-infotainmentsysteem, dat een intuïtiever gebruik biedt.

Het InControlTM Touch is standaard voor de Pure- en SE-modellen en biedt een heldere menustructuur. Net zoals bij een smartphone kan met veegbewegingen tussen de verschillende schermen worden gewisseld. InControlTM Apps maakt het dan weer mogelijk tal van populaire apps op de smartphone te bedienen via het centrale aanraakscherm in de wagen. Het audiosysteem met zes luidsprekers kan bovendien geüpgraded worden met een navigatiesysteem met SD-kaart, digitale radio (DAB), Sirius (satellietradio) en HD Radio.

Het InControlTM Touch is ook beschikbaar in een Plus-uitvoering, die standaard is op de HSE, HSE Dynamic en Autobiography. Het omvat een navigatiesysteem met harde schijf, ‘Rear Seat Entertainment’ met twee 8-duimsbeeldschermen en digitale, draadloze hoofdtelefoons, en een Meridian-audiosysteem met 11 of 17 luidsprekers.

Een handenvrije kofferklep geeft het gebruiksgemak van de Evoque nog een extra dimensie. De kofferklep kan automatisch, maar beveiligd, geopend en gesloten worden door een schopbeweging te maken onder de achterbumper. Het handige systeem is bovendien compatibel met een trekhaak en vergemakkelijkt de toegang tot de koffer.

Nog veiliger

Het arsenaal veiligheidsvoorzieningen van de Evoque wordt met modeljaar 2016 nog uitgebreider. De actieve rijstrookassistentie (‘Lane Keeping Assist’, LKA) houdt met behulp van een digitale stereovisiecamera de wegmarkeringen in de gaten om te vermijden dat de wagen onbedoeld zijn rijstrook verlaat. Als de wagen afwijkt naar een aanpalende rijstrook zonder dat de bestuurder de richtingaanwijzer heeft ingeschakeld, stuurt de actieve rijstrookassistentie licht tegen om de wagen in zijn rijstrook te houden.

Het autonome noodstopsysteem (‘Autonomous Emergency Braking’, AEB) voorkomt of vermindert de ernst van ongevallen, mocht de bestuurder zelf niets ondernemen om een aanrijding te vermijden. Het systeem herkent mogelijke gevaren met een geavanceerde, naar voren gerichte, digitale stereovisiecamera. Als het een risico op een aanrijding detecteert, wordt de bestuurder visueel en met geluidssignalen gewaarschuwd. Doet de bestuurder dan niets om een aanrijding te vermijden, dan helpt het systeem bij snelheden tot 50 km/h aanrijdingen te voorkomen en de ernst van ongevallen bij snelheden onder 80 km/h te verminderen.

Nummer 3 van het trio nieuwe veiligheidssystemen is de slaperigheidswaarschuwing (‘Attention Assist Estimation’, AAE). Het systeem houdt in de gaten hoe de bestuurder het stuur hanteert en bepaalt op basis daarvan of het risico bestaat dat de bestuurder aan het stuur in slaap zou vallen. Detecteert het systeem slaperigheid, dan waarschuwt het de bestuurder visueel en met geluidssignalen.

Op onverharde wegen komt het ‘All-Terrain Progress Control’ (ATPC) van pas. Dat systeem, dat debuteerde in de Range Rover en Range Rover Sport, houdt zowel voor- als achteruit een vooraf bepaalde snelheid tussen 1,8 en 30 km/h aan. Daardoor kan de bestuurder zich volledig concentreren op lastig terrein.

Nog even geduld

De Evoque krijgt met modeljaar 2016 dezelfde gammastructuur als de Range Rover Sport. De klanten kunnen dus kiezen uit 5 versies: Pure, SE, HSE, HSE Dynamic en Autobiography. Daarnaast biedt Land Rover nog 15 interessante optiepacks aan. De Evoque wordt vanaf augustus 2015 op ruim 170 markten wereldwijd leverbaar. De prijzen zijn nog niet bekend, maar modeljaar 2016 zal ongeveer dezelfde prijs hebben als het huidige model. 


In een oogopslag

  • Verfijnder exterieurdesign
  • Verbruik van Evoque modeljaar 2016 18 % lager dan dat van de eerste Evoques
  • Met Ingenium-dieselmotor zuinigste en schoonste Land Rover ooit: 4,2 l/100 km en 109 g/km CO2 (geschatte waarden)
  • Langer onderhoudsinterval (34.000 km)
  • Eerste Jaguar Land Rover met adaptieve ledkoplampen.
  • 5 versies en 15 optiepacks