De volgende generatie Range Rover Evoque, die in 2019 op de markt komt, zal uitgerust zijn met een 48V mild hybride systeem.
De nieuwe en tweede generatie Range Rover Evoque zal de nodige hybride technologie bevatten. Het nieuwe model is ‘betrapt’ terwijl het werd uitgetest in het VK en zijn registratie onthult dat het om een 2.0-liter wagen gaat met een hybride elektrische brandstof.
Hoewel een woordvoerder van Land Rover weigerde commentaar te geven, blijkt dat de auto een 2.0-liter diesel-Ingenium-motor zal hebben met een 48-V mild hybride systeem.
De nieuwe wagen is gebaseerd op een zwaar herziene versie van het eerbiedwaardige D8-platform, dat weliswaar niet op plug-in-technologie is voorzien. Een 48V-systeem past echter wel, waardoor het mogelijk wordt dat de Evoque over een korte afstand in elektrische modus kan rijden. Het moet tevens helpen bij het verbeteren van de gasrespons, het elimineren van de turbolag en het verbeteren van de brandstofefficiëntie.
Ralf Speth, CEO van Jaguar Land Rover kondigde in september aan dat elk nieuw model dat na 2020 wordt gelanceerd, elektrificatie zal bevatten en dit mild hybride systeem zou de nieuwe Evoque en de volgende generatie Discovery Sport – die ook op het D8-platform is gestoeld – in staat stellen om deze belofte waar te maken. De nieuwe E-Pace SUV van Jaguar is ook gebaseerd op dezelfde chassisarchitectuur, zodat ook deze in aanmerking kan komen voor de mild hybride technologie.
We verwachten dat de nieuwe Evoque tegen het einde van dit jaar zal worden onthuld, mogelijk tijdens de Los Angeles Motor Show in november en in de eerste helft van 2019 in de verkoop zal gaan. Een nieuwe Discovery Sport zal waarschijnlijk nog een paar jaar op zich laten wachten, verwacht wordt tot in 2021.
Zoals onze exclusieve preview al heeft onthuld, zal de nieuwe Evoque een vernieuwende look hebben, met een vergelijkbaar profiel als de bestaande versie en kenmerken van de Range Rover Velar aan de voor- en achterzijde. Hij zal naar verwachting ongeveer 20 mm langer zijn rondom, naar analogie met de Jaguar E-Pace, om een verbeterde passagiers- en bagageruimte te bieden.
In de wagen zelf is er duidelijk een door de Velar geïnspireerde infotainment en technologische facelift te bespeuren. We kunnen duidelijk een nieuwe dubbele display-setup zien, vergelijkbaar met die van de grotere broer van de Evoque. De Touch Pro Duo-setup werd geïntroduceerd in de Land Rover-line-up in de Velar en is inmiddels op de volledige Range Rover serie en de Range Rover Sport terug te vinden.
Aan de buitenkant gaat de Land Rover voor een moderne aanpak. De laatste beelden van de wagen geven aan dat de ingenieurs en de designers het grootste deel van de bestaande look hebben behouden, een look die dan ook meer dan 600.000 wagens heeft doen verkopen.
Het opvallende zijprofiel van de auto blijft behouden, met de smalle raamlijn en de wielen die er uit zien of ze in de wielkassen zijn gedrukt. Land Rover kan ervoor kiezen om de flanken verder op te trekken via de deurkrukken, wat het eerst werd gezien bij de Velar.
De achterlichten bevatten ook kenmerken van de grotere broer van de Evoque, zoals de spionnen laten zien en de bredere achterkant. En Land Rover trekt de daklijn waarschijnlijk met enkele millimeters omhoog om de winst aan ruimte in de wagen te maximaliseren en de hoofdruimte in de achterkant te verbeteren. De gordellijn van de auto lijkt aan de achterkant groter dan voorheen.
De Evoque blijft een familie op zichzelf met een driedeurs coupé en een vijfdeurs in de line-up. De cabrio blijft eveneens zijn plaats behouden in de serie.
Deze eerder subtiele evolutie betekent dat de Evoque gestoeld blijft op het gevestigde en kostenefficiënte D8 platform. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de nieuwe versie van de Evoque niet de nodige veranderingen met zich mee brengt.