Nieuwe geëlektrificeerde Range Rover Evoque Autobiography: de meest luxueuze en geconnecteerde compacte SUV

De Range Rover Evoque, de compacte luxe-SUV voor de stad en daarbuiten, is nu nog verfijnder en meer geconnecteerd dankzij de lancering van de nieuwe Range Rover Evoque Autobiography.

De Range Rover-familie viert dit jaar haar vijftigste verjaardag en als topmodel van het gamma compacte SUV’s belichaamt de nieuwe Range Rover Evoque Autobiography het raffinement en de luxe die Range Rover al vijf decennia lang typeren. De Evoque Autobiography Edition, het vlaggenschip van deze reeks, heeft opvallende en elegante designaccenten in zijn koetswerk en een luxueus interieur. Er is bovendien een oplaadbare hybrideversie voor klanten die een duurzamere, efficiëntere compacte luxe-SUV zoeken.

 Professor Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer van Land Rover, verklaarde: “De Range Rover Evoque Autobiography vervult de beloften van Range Rover met een geraffineerde moderniteit en een geavanceerd karakter, zowel wat het koetswerk als het interieur betreft. Sinds zijn introductie in 2010 is de karaktervolle Evoque een echte blikvanger geweest, en zijn verfijnde karakter wordt nog versterkt door elegante details.”

Na de lancering van de oplaadbare hybridewagen P300e eerder in 2020, is de Evoque nu verkrijgbaar met nieuwe motoropties. Twee vernieuwde, efficiënte viercilinder Ingenium-dieselmotoren van de nieuwe generatie beschikken allebei over de MHEV-technologie (Mild Hybrid Electric Vehicle). Met behulp van een riemaangedreven startmotor en een batterijpack recupereren MHEV-voertuigen energie die normaal verloren gaat tijdens het vertragen. Die energie vloeit terug naar de 48V-batterij om de prestaties te verbeteren en het verbruik te drukken. Deze motoren, verkrijgbaar in versies met 165 en 200 pk, zijn krachtiger dan hun voorgangers, en bieden lagere CO2- en verbruikscijfers: de D165 heeft een CO2-uitstoot vanaf 149 g/km (3) en een brandstofverbruik vanaf 5,6 l/100 km (3).

 De eerste 1.5 Ingenium-driecilinder-benzinemotor voor de Range Rover Evoque, de P160, is verkrijgbaar met een achttrapsautomaat, en werpt zich op als een efficiënt maar verfijnd instapmodel. De geavanceerde nieuwe driecilinder P160 – die ook de oplaadbare hybrideversie P300e aandrijft – levert 160 pk (118 kW) en een koppel van 260 Nm. Dankzij zijn lichte constructie en voorwielaandrijving resulteert dat vermogen in een overtuigende mix van prestaties en zuinigheid. Hij biedt een CO2-uitstoot vanaf 191 g/km km (3) en een brandstofverbruik vanaf 8,3 l/100 km km (3).

Klanten krijgen ook nog steeds de keuze uit een brede waaier van bijkomende benzinemotoren met de P200, P250 en P300, die stuk voor stuk zijn uitgerust met MHEV-technologie.

De digitale ervaring in de Evoque wordt naar een heel nieuw niveau getild door de introductie van Land Rovers hypergeavanceerde Pivi-infotainmentsysteem. Zodra het systeem wordt ingeschakeld, is het klaar om te vertrekken. Een data-abonnement en een batterij elimineren elke vertraging. Software-updates zijn gratis beschikbaar ‘over the air’ via de ingebouwde dataverbinding van het voertuig en kunnen zelfs op een tijdstip worden gepland. Zo beschikken klanten steeds over de nieuwste kaarten, apps en voertuigfuncties zonder dat ze een concessie hoeven te bezoeken. Het systeem wordt mogelijk gemaakt door de nieuwe elektrische voertuigarchitectuur en is verkrijgbaar als het standaard Pivi-systeem of het Pivi Pro-systeem uit de S-uitvoering (2).

Muziek en media streamen was nog nooit zo eenvoudig: Spotify (inclusief data(1)) is voor het eerst rechtstreeks in het infotainmentmenu geïntegreerd en er kunnen twee telefoons tegelijk worden aangesloten via bluetooth. Er is ook een draadloze smartphonelader met optionele signaalversterker.De nieuwe Activity Key van de tweede generatie is eveneens verkrijgbaar en stelt klanten in staat om elke deur te ontgrendelen of vergrendelen en zelfs de motor te starten door gewoon in de buurt te zijn.

Alex Heslop, Director of Electrical Engineering bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “De infotainmentervaring in onze uiterst populaire compacte SUV’s kreeg een heel nieuwe dimensie door de introductie van onze nieuwe elektrische voertuigarchitectuur en het Pivi-infotainmentsysteem. Dankzij nieuwe hard- en software is de Range Rover Evoque meer geconnecteerd dan ooit tevoren. Onze klanten kunnen nu genieten van een systeem dat even responsief en gebruiksvriendelijk is als een smartphone en dat mettertijd zelfs verbetert dankzij Software-Over-The-Air updates.”

Klanten kunnen nu zelfs de kwaliteit van de interieurlucht controleren via het aanraakscherm door het intelligente, volledig nieuwe interieurluchtfiltersysteem (4) te activeren om schadelijk fijnstof, dat vaak wordt aangetroffen in steden en drukke zones, weg te filteren. Het gloednieuwe systeem, dat werd geïntroduceerd naast de bestaande ionisatiefunctie voor de interieurlucht, maakt komaf met fijnstof, allergenen, pollen en zelfs sterke geuren. Het systeem kan ultrafijne deeltjes filteren (tot en met en zelfs kleiner dan PM2,5). Daartoe selecteren de inzittenden de ‘Purify’-modus om het systeem te activeren dat de interieurlucht filtert en controleert in verhouding tot de buitenlucht. Het aanraakscherm bevestigt dat de interieurlucht schoner is dan de buitenlucht.

Andere technologische updates omvatten een compleet gamma nieuwe geavanceerde rijhulpsystemen voor de Evoque, die een EuroNCAP-score van vijf sterren behaalde. De nieuwe Rear Collision Monitor gebruikt radars om de achterzijde van de wagen voortdurend te controleren. Zo wordt de wagen voorbereid om de ernst van een aanrijding voor de inzittenden te beperken. Bij snelheden tot 30 km/u laat de 3D-omgevingscamera de bestuurder zien wat er rond de wagen gebeurt. Zo wordt manoeuvreren en zelfs navigeren op moeilijk terrein eenvoudiger dan ooit.

De Range Rover Evoque is voortaan in België verkrijgbaar vanaf € 40.000.

EINDE

(1) Enkel beschikbaar met de opties Pivi Pro en Online Pack; Spotify Premium-abonnement is vereist(2) Pivi Pro standaard beschikbaar op S, SE en HSE(3) Alle cijfers voor emissies, brandstofverbruik en zuiver elektrisch rijbereik gelden voor de Europese gemengde WLTP-cyclus (TEL).Brandstofefficiëntiegegevens weergegeven zoals ingediend [schatting voor Duitsland] voor de D165 met voorwielaandrijving en de P160, officiële gecertificeerde gegevens worden bevestigd bij publicatie eind 2020. Enkel voor vergelijkingsdoeleinden. De werkelijke cijfers kunnen verschillen. De CO₂- en verbruikscijfers kunnen variëren naargelang de rijstijl, de omgevingsomstandigheden, de belasting, de gekozen velgen en de accessoires.(4) Enkel in combinatie met Nanoe™-ionisators