Mini-Velar, maxi-luxe

Nieuwe Range Rover Evoque

Na acht jaar evolutie bleek de tijd eindelijk rijp voor revolutie: op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Evoque een elegante versie van zijn al even opvallende voorganger, maar het strakke koetswerk verbergt een volledig nieuwe wagen. De volledige lijst met vernieuwingen of verbeteringen is te lang voor deze inleiding, maar de extra zitruimte op de achterbank, de iets grotere koffer, het minimalistische interieurdesign, de verzinkbare deurgrepen, het ‘mild hybrid’-systeem en vernieuwende primeurs als de ‘ClearSight’-achteruitkijkspiegel, de ‘Ground View’-technologie en de ‘Smart Settings<c<-technologie mogen hier niet ontbreken. De stekkerhybride met een Ingenium-driecilinder-benzinemotor laat nog een jaartje op zich wachten.

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

De nieuwe Evoque is een herkenbare opvolger van zijn opvallende voorganger. Hij blijft dus een compacte allroader die zich zeker met vierwielaandrijving altijd en overal  thuis voelt en die zijn passagiers met weelderige en duurzame materialen verwent. Land Rover noemt hem niet toevallig  “de luxe-SUV voor de stad en daarbuiten”. Het koetswerk heeft zijn unieke coupésilhouet met de aflopende daklijn en oplopende gordellijn behouden en door de Matrix Laser-ledkoplampen (alleen standaard op de P300-topversie) en de vlak aansluitende uit- en inklapbare deurgrepen oogt de nieuwe Evoque even strak als de Velar. De nieuwkomer introduceert twee opvallende koetswerkkleuren: ‘Seoul Pearl Silver’, een warme parelzilverkleur, en ‘Nolita Grey’, een metaalkleur met bruinachtige koperaccenten.

Meer zitruimte op de achterbank

Als ruggengraat voor de compacte Range Rover koos Land Rover zijn nieuwe ‘Premium Transverse’-platform met een 21 millimeter langere wielbasis. Die levert extra been- en knieruimte voor de passagiers op de achterbank, terwijl de nieuwe bevestigingspunten van de voorzetels ook meer voetruimte creëren. Handig zijn dan weer het grotere handschoenkastje en het opbergvak in de brede middenconsole, die nu plaats biedt aan winkeltassen, paraplu’s, tablets en kleinere flessen. De deurvakken kunnen voortaan flessen van 1,5 liter bevatten. De bagageruimte werd breder en tien procent groter (nu 591 liter) en kan een kinderwagen of een set golfclubs bevatten. Als de veelzijdige tweede zetelrij uit drie delen (40:20:40) neergeklapt wordt, stijgt het volume tot 1.383 liter.

Binnenin combineert het verfijnde design zuivere oppervlakken met eenvoudige lijnen en nauwkeurig geselecteerde luxematerialen. Technische stoffen zoals de wolmix van Kvadrat, de bekleding in Dinamica®-suède en de optionele afwerking in Eucalyptus en Ultrafabrics™ worden aangeboden als een hoogwaardig, afwasbaar alternatief voor leder. Ook nieuw in het 

weelderige interieur zijn de kleurcombinaties ‘Cloud’ en ‘Deep Garnet’.

Diverse technologieën dragen bij tot het comfort en zelfs de gezondheid van de inzittenden. Voorbeelden daarvan zijn het dubbele ‘Touch Pro Duo-infotainmentsysteem’ met aanraakscherm en een nieuwe, snellere software, de 16-voudig verstelbare zetels (alleen op de HSE standaard) en het luchtionisatiesysteem. Dat systeem (138 euro) haalt onzuiverheden uit de interieurlucht en zorgt samen met de luchtkwaliteitssensor en de pollenfilters voor een gezonder interieur. 

Motoren met mild hybrid-technologie

De nieuwe bodemplaat werd ontwikkeld met het oog op een geëlektrificeerde aandrijving. Bij zijn lancering is dat een ‘mild hybrid’-systeem met 48V-batterij, een primeur voor Land Rover. De ‘mild hybrid’-aandrijving slaat energie op die normaal verloren gaat tijdens het vertragen. Daartoe gebruikt het systeem een startergenerator en een batterij in de bodem van de wagen. Bij snelheden tot 17 km/h wordt de verbrandingsmotor uitgeschakeld wanneer de bestuurder remt. Zodra hij weer accelereert, wordt de opgeslagen energie gebruikt om de verbrandingsmotor bij te staan. Daardoor daalt het brandstofverbruik en wordt de nieuwe Evoque een ideale SUV voor druk stads- en fileverkeer. Behalve de D150-instapversie met voorwielaandrijving (FWD) zijn alle uitvoeringen standaard met het ‘mild hybrid’-systeem uitgerust. De D150 FWD is zelfs niet optioneel met de hybridetechnologie combineerbaar.

Onder zijn motorkap verbergt de Evoque een van de zes 2-liter Ingenium-viercilindermotoren, die voorzien werden van nieuwe technologieën om ze stiller en geraffineerder te maken: drie benzine- en drie dieselmotoren. De letter in de typeaanduiding verwijst naar de brandstof (D naar Diesel en P naar Petrol of – in het Nederlands – benzine) en het cijfer verwijst naar het vermogen in pk: de D is leverbaar met 150, 180 of 240 pk, de P met 200, 240 of 300 pk. Behalve de D150 FWD zijn alle Evoques standaard met een herwerkte negentrapsautomaat uitgerust, die een nieuwe afstelling kreeg voor een soepeler rijgedrag.

Op de weg …

Voor een nog strakkere wegligging kreeg de nieuwe Evoque een opgewaardeerde voor- en achterwielophanging en de recentste ‘Adaptive Dynamics’-technologie. De nieuwe ophanging bevordert het rijcomfort op de weg, verlaagt het geluidsniveau in het interieur en verbreedt de bagageruimte. De voorwielophanging omvat zogeheten ‘Hydrobushes’ – met vloeistof gevulde bussen – die bij hoge snelheden minder trillingen doorgeven via het stuur. De ‘Integral Link’-achterwielophanging scheidt de laterale van de overlangse krachten om de koetswerkcontrole en wendbaarheid te verbeteren en tegelijk meer comfort te bieden.

Behalve de D150 FWD zijn alle nieuwe Evoques met een van de volgende twee ‘All Wheel Drive’-systemen uitgerust: ‘Efficient Driveline’ voor de D150 AWD, D180, P200 en P240 en ‘Active Driveline’ voor de D240 en P300. ‘Efficient Driveline’ is een elektronisch geregeld en permanent 4×4-systeem dat het koppel voortdurend tussen de voor- en achteras verdeelt. Nog doeltreffender is het ‘Active Driveline’-systeem van de tweede generatie met ‘Driveline Disconnect’, dat standaard en exclusief voorbehouden is aan de sterkste diesel- en benzineversie. Ook dat systeem verdeelt het motorkoppel elektronisch tussen de voor- en achteras maar bij constante snelheden schakelt ‘Driveline Disconnect’ de aandrijving van de achterwielen uit om wrijvingsverliezen tegen te gaan en zo het brandstofverbruik te drukken. Als het systeem wielslip of een dynamischere rijstijl detecteert, schakelt het de vierwielaandrijving binnen 350 milliseconden weer in. Twee elektronisch geregelde koppelingen aan weerszijde van het achterdifferentieel sturen het koppel naar het wiel met de meeste grip en voor optimale grip onder zeer gladde omstandigheden kan de achteras zelfs volledig worden gesperd.

De D180, D240 en de drie benzineversies kunnen ook besteld worden met het optionele ‘Adaptive Dynamics’ (1.164 euro). Dat systeem, dat een optimale balans tussen comfort en wendbaarheid garandeert, combineert intelligente sensoren en continu variabele ophangingsdempers die de wegtoestand om de 100 milliseconden monitoren. Het systeem regelt de schokdempers voortdurend bij voor een evenwichtig rijgedrag met een maximale controle, ook als het terrein of de ondergrond wijzigt.

… en in het terrein

‘Terrain Response 2’ is een technologie die eerder werd geïntroduceerd op de grote Range Rover en nu standaard is op de Evoque-versies met AWD (vierwielaandrijving).  

De bestuurder beschikt niet alleen over de modi ‘Comfort’, ‘Zand’, ‘Gras-Grind-Sneeuw’ en ‘Modder-Sporen’ om de prestaties en capaciteiten van zijn Evoque te optimaliseren, maar ook over de nieuwe ‘Auto’-stand. Die analyseert het wegdek en past de afstelling automatisch aan de rijomstandigheden aan. De maximale doorwaaddiepte, die van 500 naar van 600 millimeter steeg, kan de bestuurder opvolgen met het ‘Wade Sensing’-systeem. Ultrasone sensoren in de buitenspiegels meten de diepte van het water, die vervolgens wordt weergegeven op het centrale aanraakscherm.

De snufjes

Land Rover houdt altijd wel een of meer wereld- of merkprimeurs in petto voor een nieuw model. De Evoque vormt geen uitzondering op die regel. De eerste is de ‘ClearSight’-achteruitkijkspiegel, die als een HD-videoscherm fungeert. Wanneer het zicht naar achteren wordt gehinderd door passagiers of bagage, kan de bestuurder met een druk op de schakelaar onderaan de spiegel een camera activeren om haarscherpe hogeresolutiebeelden van de zone achter de wagen weer te geven op de spiegel. Het scherm biedt een breder gezichtsveld en een superieur zicht in het donker. De camera heeft een beschermlip die voorkomt dat modder of water de lens vervuilen, en een waterafstotende laag om spatwater snel af te voeren. De spiegel is standaard op de HSE en kost als optie 610 (basisversie) of 419 (S en SE) euro.

De nieuwe Evoque is de eerste auto ter wereld die over de ‘Ground View’-technologie (468 euro) beschikt. Camera’s in het radiatorrooster en de buitenspiegels projecteren beelden op het centrale aanraakscherm om met een virtueel 180°-beeld de zone net voor en onder de voorkant van de wagen op het bovenste aanraakscherm te projecteren. Zo wordt de motorkap als het ware doorzichtig en krijgt de bestuurder een beter zicht wanneer hij te maken krijgt met extreme terreinen of hoge hindernissen.

De Evoque is ook de eerste Land Rover met ‘Smart Settings’, dat algoritmen met artificiële intelligentie gebruikt om de gewoonten en voorkeuren van de bestuurder op te slaan. Deze ‘zelflerende’ technologie herkent de bestuurder aan zijn sleutel en mobiele telefoon en regelt de zetel en stuurkolom automatisch bij wanneer die de auto nadert. Er kunnen tot acht profielen worden geregistreerd. Na enkele ritten onthoudt het systeem de temperatuur- en mediavoorkeuren van de bestuurder, vaak gebelde nummers op bepaalde uren of dagen van de week en zelfs de instellingen van de massagefunctie van de zetel.

Overal verbonden

Het ‘Touch Pro Duo’-infotainmentsysteem van Land Rover staat centraal in de digitale interieurervaring. Het combineert twee glazen aanraakschermen van 10 duim met een 12,3 duim groot bestuurdersscherm achter het stuur en een head-updisplay in kleur. Smartphones worden in het infotainmentsysteem geïntegreerd met Apple CarPlay en Android, achterin zijn tablethouders met ‘Click & Go’-aansluiting en lader voorzien en het interieur bevat zes USB-aansluitingen en een 4G-wifihotspot voor maximaal acht toestellen.

De smartphone-app ‘InControl Remote’ stelt eigenaars in staat om contact te houden met hun Evoque, waar ter wereld ze ook zijn. Bovendien kunnen ze hun mobiele telefoon gebruiken om hun wagen terug te vinden, het brandstofpeil te bekijken, de deuren vanop afstand te ontgrendelen en vergrendelen en het interieur vooraf te verwarmen of te koelen tot de gewenste temperatuur. Ten slotte kan de Evoque met draadloze software-updates voor het infotainment- en voertuigsysteem voortdurend verbeterd worden zonder dat hij daarvoor naar de garage moet.

Uitvoeringen en prijzen

Land Rover biedt de Evoque in vier uitrustingsniveaus aan (geen code, S, SE en HSE), die afhankelijk van de motor, de versnellingsbak, de aandrijving en de uitrusting tussen 38.600 (D150 FWD) en 68.800 euro (P300 AWD HSE) kosten. Het prijsverschil tussen elke versie bedraagt ruim 5.000 euro. Om te weten of je beter een duurdere versie kiest of een minder dure aanvult met opties, moet je de 18 bladzijden lange uitrustingslijst bestuderen.

Alleen het instapmodel, de D150 FWD, kost minder dan 40.000 euro. Dat is de dieselversie met de minste pk’s en voorwielaandrijving die niet de ‘mild hybrid’-technologie’ heeft, uitsluitend met de handgeschakelde zesversnellingsbak leverbaar is en niet met het ‘Touch Pro Duo’-infotainmentsysteem met de twee 10-duimshogeresolutieschermen uitgerust kan worden. Ook met een aantal andere opties is de D150 FWD niet combineerbaar. Ondanks de lagere prijs is de basisversie dus geen aanrader, zelfs niet in de completere S-uitvoering, die 43.750 euro kost. Kies je de D150 S AWD met standaardautomaat, dan stijgt de prijs naar 49.000 euro. En voor dat bedrag heb je wél een volwaardige Evoque.