Meer ‘Range Rover’ en ‘Sport’ dan ooit

Range Rover Sport 2013

De Range Rover Sport is niet langer de sportieve broer van de Discovery 4. Het volledig nieuwe model werd parallel met de nieuwe Range Rover ontwikkeld, en kan nu net zoals zijn grote broer pronken met een zelfdragend aluminium koetswerk. Zijn design en wegligging duiden op enige verwantschap met de Evoque, en de optionele noodzitjes in de bagageruimte zijn een knipoog naar de Discovery. Echte verrassend is vooral de nieuwe tussenbak zónder terreinreductie, die standaard in de 3-literveries ingebouwd wordt. Alleen de TDV6 is niet langer met de bestaande tussenbak met een normale en korte overbrengingsverhouding leverbaar. En de prijzen van de sportiefste Land Rover ooit? Die zijn matig tot stevig gestegen.

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

De nieuwe Range Rover Sport wil zijn voorganger op elk vlak overtroeven. Op de verharde weg kan hij de beste dynamische capaciteiten van het merk ooit voorleggen, en tegelijkertijd is ook zijn terreinvaardigheid toegenomen. En zijn vernieuwende technologie, sportievere koetswerk, luxueuzere interieur en twee extra zitjes in de bagageruimte maken hem flexibeler en veelzijdiger dan ooit. De volgende doorlichting volstaat niet om alle uitrustingsdetails en opties aan bod te laten komen. Wil je nóg meer weten over de nieuwe Range Rover Sport, dan moet je zeker eens naar de  de Engelstalige website www.newrangeroversport.com surfen.

Design: mix van Range Rover en Evoque

Voor de vormgeving hebben de designers zich laten inspireren door de Range Rover en de Evoque. Het nieuwe model lijkt een sportieve interpretatie van het Range Rover-koetswerk maar dan aangevuld met Evoque-accenten zoals de korte overhangen, de milde wigvorm met licht aflopende daklijn, het naar achter hellende radiatorrooster en de in de flank doorlopende koplampen. Daarmee oogt de nieuwe ‘Sport’ duidelijk sportiever dan zijn voorganger. De zijdelingse luchtinlaten kregen een dynamischere, meer oplopende vorm en in de motorkap zijn twee bijpassende ventilatieopeningen aangebracht. Het ‘zwevende’ dak kan nog geaccentueerd worden met drie contrasterende kleuren: grijs, zwart of zilver. Om de wagen een meer gepersonaliseerde uitstraling te geven, is de ‘Sport’ ook leverbaar met rode remzadels van Brembo. Die zijn standaard op de Supercharged en de ‘Dynamic’-versies van de SDV6. Alleen de TDV6 kan er niet mee uitgerust worden.

Interieur: veelzijdiger, comfortabeler en luxueuzer

De vorige ‘Sport’ miste een beetje het ruimtegevoel en voor grotere passagiers ook het zitcomfort dat de Range Rover en de Discovery altijd al boden. Vooral op de iets te lage achterbank vonden lange passagiers onvoldoende plaats voor benen en voeten. Het nieuwe model kan dat minpunt niet volledig wegwerken omdat de knieruimte – ondanks de 17,8 centimeter langere wielbasis – maar met 2,4 centimeter toeneemt. De overige 15 centimeter dienen voor de zitruimte in de bagageruimte. Land Rover zelf noemt de twee optionele zitjes achterin zetels ‘voor occasioneel gebruik’. Met andere woorden: ‘voor kinderen en korte afstanden’. De derde zitrij is elektrisch in- en uitklapbaar en staat voor 1.730 euro in de prijslijst. Door de beperkte bruikbaarheid zouden we dat bedrag liever aan de panoramische schuifdak (1.930 euro) besteden, dat zelfs bij de ‘Autobiography’ in de optielijst staat.

Omdat het reservewiel niet langer onder de wagen hangt maar nu onder de koffervloer ligt, past in een ‘Sport’ met de 5+2-zetelconfiguratie zelfs geen noodreservewiel meer. Een spuitbus met elektrische pomp is dan je enige hulp bij de reparatie van een lekke band. Land Rover zou in de toekomst wel een zwaaiarm voor een reservewiel aanbieden, die achteraan op de wagen gemonteerd wordt. Vanaf het HSE-uitrustingsniveau zijn de 5-zitters standaard met een noodreservewiel uitgerust. Voor alle versies met 5 zitplaatsen is optioneel een volwaardig lichtmetalen reservewiel leverbaar. Het laadvolume van de bagageruimte, die voorzien is van een elektrisch bediende eendelige achterklep, steeg van 450 naar 489 liter, ook in de versies met derde zetelrij. Een primeur op de ‘ Sport’ zijn de elektrisch uitklapbare zijtreden, die het in- en uitstappen vergemakkelijken. 

De vormgeving en afwerking van het interieur staat traditioneel in het teken van luxe, comfort en gebruiksgemak. Het interieur ziet er geraffineerd en modern uit en plaatst de bestuurder in een luxueuze en sportieve cockpit. De middenconsole is nu iets hoger, waardoor alle knoppen dichter bij de bestuurder zitten en er voor de inzittenden vooraan het gevoel van een cocon wordt gecreëerd. Dat gevoel wordt nog versterkt door de krachtige grafische uitwerking van de accenten in de bekleding op het middelste deel van het dashboard die doorlopen tot in de deuren en de inzittenden omringen met een strook in een contrasterende kleur. De sportieve sfeer in het interieur komt ook tot uiting in het stuurwiel met kleinere diameter en dikkere velg, de zetels met royalere zijkussens en – terug van even weggeweest – een schakelpook. We kunnen ons vergissen, maar hetzelfde pookje meenden we ook in de nieuwe Jaguar F-Type gezien te hebben.

De lay-out van de bedieningselementen werd aanzienlijk vereenvoudigd. De ‘Sport’ telt 50 procent minder schakelaars, wat natuurlijk de gebruiksvriendelijkheid bevordert. De intuïtieve aanpak is ook terug te vinden in andere belangrijke bedieningselementen zoals de verticale schakelhendel, de draaiknop van het Terrain Response 2, de vereenvoudigde bediening van verwarming, ventilatie en airconditioning, en de twee tuimelschakelaars en hulpfuncties op het stuurwiel.

Nieuwe schermtechnologieën: intuïtieve bediening en ‘Head-Up Display’

Voor het eerst kunnen de topmodellen van de Range Rover Sport met het optionele 12,3-duims hogeresolutiescherm van de Range Rover uitgerust worden. Op dat scherm verschijnt primaire informatie zoals snelheid en toerental. Het 8-duims aanraakscherm – optioneel met ‘Dual View’ – informeert over het infotainmentsysteem en de secundaire functies. Elk scherm kan zijn inhoud afstemmen op de rijsituatie om onnodige details te elimineren en de voornaamste gegevens op een heldere en eenvoudige manier voor te stellen.

Elk scherm kan zijn weergave aanpassen aan de rijomstandigheden. In de ‘Dynamic Mode’ bijvoorbeeld krijgen de twee hoofdwijzerplaten op het 1,3-duims scherm een sportieve rode kleur en wordt de op dat moment ingeschakelde versnelling duidelijk zichtbaar weergegeven tussen de twee wijzerplaten. Het hybride model krijgt een eigen specifieke weergave met een gemakkelijk te begrijpen vermogensmeter.

Een primeur in het Land Rover-gamma is het ‘Head-Up Display’, dat bij de lancering nog niet beschikbaar is. Het maakt gebruik van lasertechnologie voor een zeer heldere en contrastrijke weergave. Het kleurendisplay projecteert belangrijke gegevens over de auto en van het navigatiesysteem rechtstreeks in het gezichtsveld van de bestuurder. 

Motoren: nu TDV6, SDV6, V8 Supercharged, daarna SDV8 en dieselhybride en later misschien een 4-cilinder

Bij de lancering zullen Europese kopers de keuze hebben uit twee motoren die we al van de nieuwe Range Rover of de Discovery 4 kennen. De 5-liter benzinemotor met compressor levert 510 pk en kreeg een sportieve soundtrack door een zorgvuldig afgesteld uitlaatsysteem en een ‘Sound Symposer’ op de inlaat. De 3-liter turbodiesel laat als TDV6 de keuze tussen 211 of 258 pk. Als SDV6 is die zescilinder goed voor 292 pk. Het zou ons zeker niet verwonderen als die binnenkort ook in de Range Rover opduikt. De nieuwe, 340 pk sterke 3-liter V6 benzinemotor is niet beschikbaar voor Europa. Later dit jaar volgen de 4,4-liter SDV8-diesel met 339 pk en de energie-efficiënte dieselhybride, die binnenkort in de Range Rover debuteert. De gewichtsbesparende maatregelen creëren bovendien de mogelijkheid om in de toekomst een kleinere, lichtere krachtbron te installeren – de 240 pk sterke Si4-benzineviercilinder van de Evoque bijvoorbeeld.

Koppel en vermogen drijven via een geavanceerde ZF-achttrapsautomaat de vier wielen aan.

Die versnellingsbak combineert zijdezachte schakelovergangen met een uitzonderlijk snelle respons en een laag verbruik. Alle modellen in het gamma worden standaard uitgerust met een geavanceerd intelligent Stop/Start-systeem.

Ophanging en stuurinrichting: supersportief maar comfortabel

Voor betere rijcapaciteiten kreeg de ‘Sport’ een nieuwe ultramoderne en lichte ophanging. Die werd van nul ontworpen en is voornamelijk vervaardigd uit lichte aluminium onderdelen. De luchtvering van de vijfde generatie heeft van de laagste stand – de instaphoogte – tot de standaard terreinhoogte een bewegingsbereik van maximaal 115 mm. Een automatische verhoging, aangestuurd door sensoren, en een manueel inschakelbare verhoging zetten de ‘Sport’ beide nog eens 35 mm hoger. Soepelere luchtveren vooraan verbeteren de rijkwaliteit op slechte wegen door kleine oneffenheden doeltreffender absorberen. De uitzonderlijke veerwegen – 260 mm vooraan en 272 mm achteraan – staan dan weer garant voor uitstekende terreincapaciteiten. 

Zijn wendbare stuurkarakter dankt de ‘Sport’ aan zijn variabele en snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging. Het systeem werd afgesteld voor een duidelijker en intuïtiever stuurgevoel. Met drie omwentelingen van aanslag tot aanslag stuurt hij ook directer, behalve net rond de rechtuitstand voor een nog betere stabiliteit en controle bij hogere snelheid. 

Elektronisch gestuurde sportiviteit: ‘Dynamic Mode’

De sportieve prestaties van de ophanging worden nog opgedreven door het gebruik van geavanceerde chassis- en voertuigtechnologieën. Zo krijgt het Terrain Response 2 van de krachtigere modellen een ‘Dynamic Mode’, die een sportievere afstelling biedt met een hardere veerkarakteristiek, sterker gecontroleerde koetswerkbewegingen, minder rolneigingen en een alerter stuur. 

In de ‘Dynamic Mode’ krijgen tal van voertuig- en chassissystemen een specifieke afstelling, zoals de stuurbekrachtiging, het koppel, de versnellingsbak, de dempings- en antirolregeling, en de instellingen van de tractie- en stabiliteitssystemen. De ‘Dynamic Mode’ wordt gecombineerd met technologieën zoals de actieve antirolcontrole ‘Dynamic Response’ (onderdrukt rolneigingen), het ‘Dynamic Active Rear Locking Differential’ (varieert de hoeveelheid sper op de achteras) en ‘Torque Vectoring by Braking’ (zorgt in bochten voor een evenwichtige verdeling van het koppel en voorkomt daardoor onderstuur). Alleen de 5-liter Supercharged is standaard met de ‘Dynamic Mode’ uitgerust. Op de dieselversies kost die optie afhankelijk van de motor en de versie tussen 1.800 en 2.600 euro. In die prijs zijn ook de schakelhendels aan het stuur inbegrepen.

De krachtigere modellen van de ‘Sport’ zijn ook uitgerust met ‘Adaptive Dynamics’. Dat systeem met continu variabele schokdempers controleert minstens 500 keer per seconde de bewegingen van de wagen en reageert bliksemsnel op de rijstijl en de ondergrond.

Terreintechnologieën: Terrain Response 2 en ‘Wade Sensing’

Net zoals de Range Rover is nu ook de ‘Sport’ met het Terrain Response 2 leverbaar. In de automatische stand analyseert het met de hulp van geavanceerde systemen op elk moment de rijomstandigheden en schakelt het dan automatisch het meest geschikte terreinprogramma in. Daarnaast geeft het ook aan wanneer de bestuurder de lage overbrengingsverhouding of terreinhoogte moet inschakelen.

Een unieke en vernieuwende primeur in het Land Rover-gamma is ‘Wade Sensing’. Dat systeem maakt gebruik van sensoren in de buitenspiegels om de bestuurder de nodige informatie te geven over de diepte van het water, wat bijzonder handig is bij slechte zichtbaarheid of ‘s nachts. De bestuurder wordt visueel en met geluiden gewaarschuwd naarmate het waterniveau rond de auto stijgt.

Overbrenging: mét of zónder terreinreductie

De nieuwe Range Rover Sport laat afhankelijk van de motorisatie de keuze tussen twee permanente vierwielaandrijvingen. Het eerste, bekende systeem is voorzien van een tussenbak met een normale en korte verhoudingen. Het overschakelen tussen de hoge (1:1) en lage (2,93:1) ‘gearing’ kan tegen snelheden tot 60 km/h gebeuren. Het koppel wordt standaard in de verhouding 50/50 verdeeld over voor- en achteras. Voor een optimale tractie zorgt een elektronisch gestuurde meervoudige plaatkoppeling in het centrale differentieel, dat tot 100 procent naar de voor- of achterwielen stuurt. Dat systeem is niet langer verkrijgbaar op de TDV6.

Het tweede systeem is 18 kg lichter en is voorzien van een gloednieuwe tussenbak met enkele verhouding en een Torsen-differentieel. De koppelverdeling voor/achter is standaard 42/58. Het centrale Torsen-differentieel verandert continu de koppelverdeling tussen 62 procent vooraan en 78 procent achteraan, afhankelijk van de omstandigheden en de beschikbare grip. Beide systemen werken samen met het tractiecontrolesysteem om in alle omstandigheden een uitstekende grip te garanderen. Dat systeem is standaard op de TDV6 en SDV6, maar niet combineerbaar met de Supercharged.

Terreincapaciteiten: 850 millimeter waaddiepte

Op onverharde wegen en in het terrein presteert de ‘Sport’ beter dan zijn voorganger en doet hij het bijna even goed als de Range Rover. Door een verbeterde koetswerkgeometrie zijn de theoretische terreincapaciteiten van de Range Rover nog maar eens verbeterd. De op- en afrijhoeken zijn groter geworden, en met de luchtvering in de offroad-rijhoogte bedraagt de maximale bodemvrijheid nu 285 millimeter. De doorwaaddiepte steeg dankzij een innoverend luchtinlaatsysteem. van 700 naar 850 millimeter. De bodemplaat werd speciaal ontworpen als een vlak oppervlak met een vloeiende overgang tussen ophangingsonderdelen om het risico op schade te minimaliseren.

Intelligente rijhulpmiddelen: een korte opsomming

De nieuwe ‘Sport’ staat bol van intelligente technologieën die ervoor moeten zorgen dat bestuurders kunnen genieten van een ontspannen en stressvrije rijervaring. Voor een gedetailleerde beschrijving ontbreekt hier de ruimte, en daarom beperken we ons tot een korte voorstelling. Niet alle systemen zijn bij de lancering leverbaar.

  • de adaptieve snelheidsregelaar (‘Adaptive Cruise Control’ of ACC) houdt niet alleen een vooringestelde afstand aan tot de voorganger maar kan de wagen zelfs helemaal tot stilstand brengen wanneer die een file nadert. Die nieuwe functie kreeg de naam ‘Queue Assist’.
  • de dodehoekcontrole (‘Blind Spot Monitoring’) gebruikt opzij gemonteerde radarsensoren om de bestuurder te waarschuwen wanneer er wagens in de dodehoekzone rijden.
  • ‘Closing Vehicle Sensing’ scant een zone die tot veel verder achter de auto reikt en detecteert zo snel naderende voertuigen die een gevaar zouden kunnen vormen bij het veranderen van rijstrook.
  • ‘Reverse Traffic Detection’ waarschuwt voor mogelijke aanrijdingen tijdens het achteruitrijden. 
  • de rijstrookassistent (‘Lane Departure Warning’) waarschuwt de bestuurder door het stuur te laten trillen als de auto onbedoeld zijn rijstrook dreigt te verlaten.
  • de verkeersbordenherkenning (‘Traffic Sign Recognition’) spoort met behulp van de camera verkeersborden op aan beide kanten van de weg en op bruggen. Het systeem geeft de bestuurder via het scherm op het instrumentenbord informatie over de laatst gedetecteerde snelheidsbeperkingen, eindemarkeringsborden en inhaalverbodsborden.
  • de automatische grootlichten (‘Automatic High Beam Assist’) schakelen automatisch tussen groot- en dimlichten
  • de flankbescherming ‘Flank Guard’ waarschuwt voor mogelijke beschadiging van de flanken van de auto tijdens krappe manoeuvres in bijvoorbeeld parkeergarages 
  • met de instelbare snelheidsbegrenzer (‘Adjustable Speed Limiter Device’) kan de bestuurder zelf een maximumsnelheid instellen
  • het omgevingscamerasysteem (‘Surround Camera System’) heeft nu een functie voor T-kruispunten en hulp bij het achteruitrijden met en het aankoppelen van een aanhangwagen
  • de elektrische stuurbekrachtiging maakt ook een reeks geavanceerde ‘Park Assist’-functies mogelijk zoals parallel inparkeren (‘Park Assist’), parallel uitparkeren (‘Park Exit’) en dwars parkeren (‘Perpendicular Park’)

Klantondersteunende systemen: draadloos verbonden

De nieuwe Range Rover Sport biedt een aantal geavanceerde klantondersteunende systemen die gericht zijn op veiligheid, gebruiksgemak en beveiliging. Bij de lancering van de ‘Sport’ zijn die systemen nog niet leverbaar.

  • noodoproep (‘Emergency Call’) biedt de mogelijkheid de hulpdiensten te verwittigen, ofwel automatisch bij een ongeval, ofwel manueel via een knop in de wagen
  • met bijstandsoproep (‘Land Rover Assist Call’) kan met een knop in de wagen ‘Land Rover Assistance’ worden gebeld
  • ‘InTouch App’ is een app voor Apple- en Android-smartphones waarmee de eigenaar kan bepalen waar zijn wagen zich bevindt, het brandstofpeil en rijbereik kan controleren en zijn ritten kan loggen en ze automatisch naar zijn e-mailadres laten versturen om ze bijvoorbeeld op te nemen in het onkostenoverzicht voor het bedrijf.
  • via ‘Opsporen van gestolen auto’s’ (‘Stolen Vehicle Tracking’) krijgt de eigenaar automatisch een melding bij een vermoedelijke inbraak in zijn wagen
  • ‘Wifi-hotspot’ biedt een snelle wifi-hotspot om passagiers de mogelijkheid te geven met hun smartphones en tablets op het internet te gaan via één enkel datacontract

Individuele opties: keuze bij de vleet

Kopers kunnen kiezen uit een uitgebreide waaier aan kleurenthema’s en afwerkingen. Wie het het sportievere karakter van de wagen wil onderstrepen, kan kiezen voor een ‘Dynamic Pack’ op de versies ‘HSE’ en ‘Autobiography’. Dat pakket omvat onder andere unieke bekledingsopties en op prestaties gerichte elementen zoals een radiatorrooster en exterieurdetails in glanzend zwart, bumpers en zijdrempels in koetswerkkleur, unieke afwerkingen voor het interieur, specifieke lichtmetalen velgen van 21 en 22 duim en rode remzadels van Brembo.

Het kiezen van een ‘Sport’ lijkt niet echt gemakkelijk, wat het gamma designkeuzes omvat onder meer:

  • 11 interieurkleurenthema’s plus bijkomende keuzes voor de zetelkleur 
  • 4 interieurafwerkingen in aluminium, 3 fineren van massief hout 
  • 3 kleuren voor de hemelbekleding
  • 19 koetswerkkleuren
  • 3 contrasterende dakkleuren: ‘Corris Grey’, ‘Santorini Black’ en ‘Indus Silver’
  • 9 lichtmetalen velgen in de maten 19, 20, 21 en 22 duim 
  • koetswerkaccenten met afwerking in ‘Atlas Silver’, ‘Dark Atlas’ of ‘Gloss Black’
  • verlichte deurdrempelplaten 

De prijzen

De Range Rover Sport is duurder dan zijn voorganger. Echt verwonderlijk is dat niet, want de nieuwe ‘Sport’ is een ‘echte’ Range Rover geworden. De TDV6 S is de instapversie, die zelfs optioneel niet met een aantal extra’s van de andere uitvoeringen uitgerust kan worden. De topversie van de TDV6 is vanaf nu ook met de ‘Dynamic Mode’ leverbaar. Wie een TDV8 bestelt, moet nog tot januari 2014 op zijn wagen wachten.

3.0 TDV6 (155 kW/211 pk)
S61.200 €
SE66.400 €
HSE73.200 €          
HSE Dynamic75.300 €
3.0 SDV6 (215 kW/292 pk)
SE71.200 €
HSE77.000 €
HSE Dynamic  79.600 €
Autobiography  88.700 €
Autobiography Dynamic90.800 €
4.4 SDV8 (250 kW/339 pk) (vanaf januari 2014)
HSE84.200 €
HSE Dynamic86.500 €
Autobiography95.900 €  
Autobiography Dynamic97.700 €
5.0 V8 Supercharged (375 kW/510 pk)
HSE Dynamic90.300 €
Autobiography Dynamic101.400 €