Evoque Coupe Dynamic SD4

Beter dan ooit

Automerken zoeken constant nieuwe manieren om de CO2-uitstoot van hun voertuigen te verlagen. De Range Rover en de Range Rover Sport kregen daartoe een aluminium koetswerk om het gewicht en daardoor ook het verbruik te verlagen, en de Evoque pakt als eerste Land Rover met een 9-trapsautomaat uit om minder schadelijke stoffen uit te stoten. Voor deze test reden we met de topversie van de driedeurs. Het optionele ‘Black Design Pack’ zorgde voor de ‘finishing touch’.

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

Wie al eens de cover van de Range Rover Evoque-brochure of een recente advertentie van de Evoque zag, kan zich de testwagen perfect voorstellen. Beide wagens zijn in de discrete maar toch opvallende ‘Zanzibar’-metaalkleur gespoten en met het ‘Black Design Pack’ uitgerust. Die optie is alleen met de ‘Dynamic’-uitvoering combineerbaar en kost 3.050 euro. De opvallendste extra’s van dat pakket zijn de zwarte lichtmetalen 20-duimsvelgen, de zwarte afwerking van de koplampen en ledmistlichten en van de Range Rover-opschriften op de motorkap en de achterklep.

Minder deuren = minder comfort

De Coupé is door zijn drie deuren niet de gebruikvriendelijkste Evoque. Voorin moet je ver naar achter reiken om bij de gordels van de B-stijl te geraken, zeker als de zetels ver naar voor geschoven zijn. Minder grote passagiers storen zich ook wat aan de gordels omdat die niet in de hoogte regelbaar zijn. De testwagen was bovendien uitgerust met de eendelige sportzetels van het ‘Dynamic Plus Pack’. Die zijn mooi maar minder geschikt voor lange passagiers, omdat de geïntegreerde hoofdsteunen net iets te laag zijn. De zitting had iets breder mogen zijn en de rugleuning miste in scherpe bochten wat zijdelingse steun.

Door de 8-voudige verstelling van de bestuurdersstoel vind je wel de perfecte zitpositie achter het kleine, zachte stuurwiel, dat perfect in de hand ligt. Het zicht schuin over de schouder valt mee door de lange maar lage zijruiten. Minder goed is het zicht door de achterruit, die door de sterk aflopende daklijn wel de gleuf van een grote brievenbus lijkt. Dankzij de standaard parkeersensoren en de optionele camera in de kofferklep heb je daar bij het achteruitparkeren weinig last van.

Een onvermijdelijk minpunt van de Coupé is de instap naar de achterbank. Die vergt niet alleen een zekere lenigheid maar ook het nodige geduld. Na het ontgrendelen van de rugleuning moet je met een drukknop de elektrische motor activeren die de zetel naar voor schuift. Dat duurt in elke richting precies acht seconden. Land Rover denkt blijkbaar nog steeds na over een gebruiksvriendelijkere en snellere procedure. Door de lage zit, de hoge gordellijn en de smalle zijruiten (die niet omlaag kunnen) is het zicht vanop de achterbank beperkt. Heb je last van claustrofobie, dan is het optionele panoramadak een must. Daarmee maakt de lage dakhemel tochtvrij plaats voor de open lucht. Voor extra schaduw of privacy kan een elektrisch zonnescherm met zonnewerende coating over de volledige oppervlakte van het dak schuiven. Het panoramadak heeft nog een tweede voordeel, zeker met geopend zonnescherm: 2,5 centimeter extra hoofdruimte.

Soepele 9-trapsautomaat

Wij waren vooral benieuwd naar het schakelgedrag van de adaptieve 9-bak. Volgens fabrikant ZF heeft die een ultrasnelle responstijd en past het schakelprogramma zich snel aan de rijstijl aan. Dat laatste hebben we niet echt kunnen testen, omdat de vele snelheidsbeperkingen op Belgische wegen niet meer uitnodigen tot een mix van sportieve en rustige rijstijlen.

Door de drie extra versnellingen bleven de toerentallen laag. Tegen 120 km/h op de teller draaide de motor in de 9de versnelling 1.600 toeren per minuut, in 8ste 1.950 en in 7de 2.400. Tegen 200 km/h noteerden we nauwelijks 3.250 toeren. Voor een extra sportieve rijstijl kun je ook manueel schakelen en de sportmodus selecteren, maar die behoefte hebben we nooit gevoeld, ook niet als we een langzamere voorligger inhaalden. In combinatie met de krachtige SD4-turbodiesel (190 pk en 420 Nm, 20 Nm meer dan in de TD4 en 30 Nm meer dan in de eD4) heeft de 9-trapsautomaat genoeg aan een korte beweging van het gaspedaal om je lichaam tegen de rugleuning te duwen. Bovendien schakelt die superzacht als je rustig gas geeft, en zelfs bij plankgas blijven de schakelschokjes heel bescheiden.

Stabiel tegen elke snelheid

Op de wegligging valt niets aan te merken, en elke Evoque is dan ook een kart voor de openbare weg. De voorwielen lijken wel je gedachten te lezen als je van richting wil veranderen, zo snel reageren ze op de minste beweging van het stuurwiel. Als er al eens iets stoorde, dan was dat het tempo waarmee het stuur na het afslaan bij een kruising weer naar de rechtuitpositie draaide.

Met de Evoque reden we ook een dagje naar Duitsland, en dat was natuurlijk de onweerstaanbare aanleiding om de wegligging tegen topsnelheid te testen. Op de teller bedroeg die met drie inzittenden 203 km/h. TomTom hield het op 193 km/h, precies 2 km/h minder dan het Land Rover-cijfer. De wagen moest minder aan die snelheden wennen dan wij. De rechtuitstabiliteit was perfect en ook in de flauwe ‘Autobahn’-bochten bleef het gaspedaal gevloerd. De remmen leveren in alle omstandigheden uitstekend werk.

Matig veercomfort

De onverstoorbare wegligging in om het even welke bocht en tegen om het even welke snelheid zal de testwagen voor een deel aan de 245/45 R 20-laagprofielanden te danken hebben. Op minder goede wegen met dwarsrichels, riooldeksels, verkeersdrempels en andere oneffenheden verlang je naar hogere en dus comfortabelere banden. Die vind je echter alleen op de ‘Pure’ (225/65 R 17). De ‘Prestige’ en de geteste ‘Dynamic’ bollen standaard op 235/55 R 19-rubbers, die veel sportiever ogen en dus beter bij de uitstraling van deze allroader passen.Vooral de passagiers op de achterbank moesten zich telkens schrap zetten als weer eens een te scherpe verkeersdrempel het pad van de Evoque kruiste. De geluidsisolatie van de Evoque is niet slecht maar ook niet zo goed als die van zijn grotere broers. Een koude motor ronkt net iets te scherp, het windgeruis wordt op de autosnelweg onvoldoende gedempt en ook de rolgeluiden van de brede banden op een betonnen wegdek dringen iets te gemakkelijk DOOR in het interieur.

Minder zuinig dan gehoopt

Land Rover belooft in de technische fiche van de Coupé SD4 met automaat een gecombineerd verbruik van 5,8 liter per 100 kilometer. Op de autosnelweg tegen maximaal 120 km/h berekende de boordcomputer een gemiddelde tussen 7,6 en 7,7 l/100 km. Op secundaire wegen hing dat cijfer af van de manier waarop we met het gaspedaal omsprongen. Werd het voorzichtig en niet te diep ingedrukt, dan nam de Evoque met 6,2 tot 7,2 liter genoegen. Een iets gehaastere rijstijl volstond voor een stijging naar 9,4 liter. Bij snelheden tussen 160 en 200 km/h verschenen cijfers tussen 11,2 en 11,6 liter/100 km op het schermpje van de boordcomputer. Bij een agressieve rijstijl steeg het verbruik tot 13 liter.

Het Stop/Start-systeem is standaard en werkt perfect. Je activeert het door op het rempedaal te duwen, en als die druk afneemt, slaat de motor snel weer aan. Op landelijke wegen lijkt dat systeem echter geen invloed op het verbruik te hebben.

Stevige prijs

Op de ‘Dynamic’-uitvoering van de Coupé kleeft een stevige prijs: 48.200 euro, zonder opties. Dat is precies 1.000 euro meer dan vijfdeurs, die veel in- en uitstapvriendelijker is. De testwagen was nog een pak duurder door opties als de 9-trapsautomaat (2.400 euro), de metaalkeur (730 euro), het eendelige glazen panoramadak (970 euro), ‘Keyless Entry’ (970 euro), het ‘Surround Camera System’ (1.430 euro) en de pakketten ‘Dynamic Plus’ (4.370 euro met de eendelige sportzetels), ‘Dynamic Tech’ (3.250 euro met onder andere de elektrisch bediende kofferklep en het HDD-navigatiesysteem) en ‘Black Design’ (3.050 euro). Voor al die bedragen samen koop je ook de topversie van de Discovery, en zelfs dan blijven er nog euro’s voor enkele minder dure opties over. 

Kortom

De Evoque Coupé is de gedroomde allroader als een sportieve look en compromisloos rijplezier bovenaan het verlanglijstje staan. Een luxueus en stijlvol interieur met een bijna intuïtieve bediening van alle knoppen en hendels maken Land Rovers vinnigste 4×4 nog aantrekkelijker dan hij al is. Met de nieuwe 9-bak vind je tegen elke snelheid wel de ideale versnelling met de schakelhendels aan het stuur, ook al mag in combinatie met de krachtige turbodiesel de draaiknop in de D-stand blijven. Klasse kost wel geld, veel geld zelfs, en met alle opties belandt de compacte Coupé zelfs in het prijssegment van de veel grotere, ruimere, comfortabelere en veelzijdigere Discovery. 

(in kader)

Active Driveline

De Evoque 2014 wordt nog zuiniger met de optionele ‘Active Driveline’, die bij constante snelheden boven 35 km/h enkel de voorwielen aan drijft. Het nieuwe systeem controleert voortdurend het rijgedrag en schakelt de vierwielaandrijving automatisch en binnen de 300 milliseconden in wanneer dat nodig is. De ‘Active Driveline’ omvat ook de functie ‘Active Torque Biasing’ met een elektronisch differentieel dat het koppel over de achterwielen verdeelt om de tractie en stabiliteit te optimaliseren. Samen met de 9-trapsautomaat doet ‘Active Driveline’ het verbruik van de Euro 5-modellen met maximaal 11,4 procent en de CO2-uitstoot met maximaal 9,5 procent dalen. Zelf hadden we liever de terugkeer van de versnellingspook gezien. Die domineert ondertussen weer de middentunnel dan de nieuwe Range Rover Sport, en hoort zeker ook thuis in de Evoque.


Dit is goed

  • krachtige motor
  • onverstoorbare wegligging
  • supersoepele negentrapsautomaat
  • nog even opvallend en aantrekkelijk als bij introductie
  • uitstekende zitpositie achter het stuur
  • overzichtelijk en gebruiksvriendelijk dashboard

Dit kan beter

  • gordels voorin (hoogteregeling ontbreekt)
  • te lage hoofdsteun van sportzetels
  • geluidsisolatie tegen hoge snelheden
  • hoge prijs door dure opties
  • veercomfort op slechte wegen
  • instapcomfort voor de passagiers achterin
  • bescheiden kofferruimte

TECHNISCHE FICHE

Range Rover Evoque Coupé SD4 Dynamic         
Koetswerk
Constructiezelfdragend koetswerk, break
L x B x H4365 x 1980 x 1605 mm
Wielbasis2660 mm
Bagageruimte550-1350 l      
Gewicht1685 kg
Motor & prestaties
Typeturbodiesel, L4, 2179 cc
Vermogen140 kW/190 pk @ 3500 tpm  
Koppel420 Nm @ 1750 tpm
Topsnelheid195 km/h
0-100 km/h 8,5 s    
Verbruik gemengde cyclus5,8 l/100 km
Tankinhoud57 l      
MilieuEuro 5, DPF 
CO2153 g/km
Sleepgewicht (ongeremd)1800 (750) kg
Versnellingsbak
Typesequentiële automaat
Versnellingen9
Prijslijst
Pure42.000 €
Dynamic50.600 €
Prestige51.500 €