Range Rover Sport SVR
In nummer 13 van ‘Black Oval’ kwam kort de Range Rover Sport SVR aan bod. Veel details waren toen nog niet bekend over die sportversie. Ondertussen werd de wagen voorgesteld, en hier volgt een gedetailleerde presentatie van de ‘Special Vehicle Racing’. Op zijn visitekaartje staat ondertussen een rondetijd van 8 minuten en 14 seconden op de ‘Nordschleife’ van de Nürburgring. Daarmee is de SVR de snelste productie-SUV ooit.
Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover
Jaguar Land Rovers ‘Special Operations Team’ ontbrak het niet aan ambitie toen het de SVR ontwikkelde. De wagen moest niet alleen de snelste, wendbaarste en meest responsieve Land Rover ooit worden, maar hij moest ook het rijcomfort en de terreincapaciteiten van zijn minder sportieve broers behouden. Door het solide platform van het aluminium koetswerk aan een verbeterde ophanging en stijvere bussen te koppelen, beschikten de ingenieurs over de perfecte basis voor superieure sportprestaties. Om de extra pk’s optimaal te benutten, kreeg de SVR nog een sneller schakelgedrag, een directere gasrespons, een strakkere stuurinrichting, supersportieve banden en een aangepaste afstelling van de rijhulpsystemen.
4,7 seconden
Het hart van de Range Rover Sport SVR is een verdere evolutie van de 5-liter V8 met compressor. Door een geoptimaliseerde motorsturing en een aangepaste afstelling van de elektronische bypassklep van de compressor stegen vermogen en koppel met 40 pk en 56 Nm naar 550 pk en 680 Nm. Daarmee versnelt de SVR van 0 naar 100 km/h in maar 4,7 seconden, en bedraagt de elektronisch begrensde top 260 km/h.
Die snelle spurt naar 100 km/h werd ook mogelijk door aanpassingen aan de vloeiend schakelende en alerte automaat met acht kort gespreide verhoudingen. De schakeltijden zijn gehalveerd door de brandstoftoevoer tijdens het opschakelen zeer snel en precies te onderbreken. Het resultaat zijn kortere, intuïtievere en strakkere schakelovergangen.
De adaptieve schakellogica houdt ook rekening met de acceleratie- en rembewegingen, de dwarskrachten in bochten, het gebruik van de kickdown en zelfs de hellingsgraad van de weg. Met één van zijn 25 voorgeprogrammeerde strategieën stemt de 8-bak zich naadloos af op de rijstijl en de wegomstandigheden. ‘Corner Recognition’ houdt de versnellingsbak in een bocht in dezelfde versnelling om een uitstekende stabiliteit te verzekeren, en maakt het mogelijk om na een bocht snel weer op te trekken. De automaat detecteert ook opeenvolgende inhaalmanoeuvres en blijft dan in een lagere versnelling om onmiddellijk weer te kunnen versnellen.
Bestuurders kunnen ervoor kiezen om volautomatisch of manueel te schakelen. Dat laatste gebeurt met de schakelhendels aan het stuur of door de versnellingspook naar voren te duwen om terug te schakelen en naar achteren te trekken om op te schakelen.
In het rijprogramma ‘Dynamic’ wordt de schakelstrategie nog scherper afgesteld: de versnellingsbak schakelt niet op aan de rode zone en hij schakelt alleen terug als dat nodig is om te vermijden dat de motor stilvalt.
Het lijkt onwaarschijnlijk, maar volgens Land Rover hebben de stevigere prestaties geen invloed op het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Met 12,8 l/100 km en 325 g/km zijn dat dezelfde waarden als die van de V8 Supercharged.
Stijve ophanging voor strakke wegligging
Door een sportievere afstelling van het onderstel en aanpassingen aan de elektronisch gestuurde rijhulpsystemen worden koetswerkbewegingen sterker onderdrukt en zijn hogere bochtsnelheden mogelijk. Voor een grotere wendbaarheid zorgen de luchtvering met een aangepast zuigerprofiel en een verbeterde versie van het Adaptive Dynamics-systeem met continu variabele schokdempers. De variabele en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (‘Electric Power Assisted Steering’ of EPAS) bekrachtigt minder bij hoge snelheden voor een directer gevoel met een betere feedback. Ook de actieve rolregeling (‘Active-Roll Control’ of ARC) kreeg een specifieke afstelling. Door al die ingrepen – en met de optionele ‘High Performance’-wegbanden – steeg de maximale g-kracht in bochten van 1,1 g in de V8 Supercharged naar 1,3 g in de SVR.
Tractie en stabiliteit door elektronica
De SVR heeft permanente vierwielaandrijving, waarbij het motorkoppel in een 50/50-verhouding over de voor- en achteras verdeeld wordt. In extreme omstandigheden kan een elektronisch gestuurde lamellenkoppeling in het middendifferentieel tot 100 procent van het koppel naar een van beide assen afleiden. Voor een betere tractie en stabiliteit krijgt de elektronische differentieelvergrendeling achteraan een nieuwe afstelling in de SVR. Het differentieel vergrendelt eerder en sterker en zorgt ervoor dat het koppel naar het achterwiel met de beste tractie wordt overgebracht. Het ‘Torque Vectoring by Braking’ bootst met behulp van de remmen het effect na van een differentieel met actieve motorkoppelverdeling.
Identieke terreincapaciteiten
Zelfs de sportiefste Land Rover moet in het terrein even goed presteren als zijn bravere broers. Daarom heeft ook de SVR een reductiebak met twee overbrengingsverhoudingen. Via een gesynchroniseerd en flexibel systeem kan de bestuurder tot 60 km/h tussen de lage en de hoge verhouding schakelen. Naast de weg mag de bestuurder ook op de hulp van het Terrain Response 2 rekenen. Dat telt zes mogelijke standen: Algemeen, Dynamic, Gras/Grind/Sneeuw, Modder/Sporen, Zand en Rotsen. In de de automatische stand kiest het systeem zelf het geschiktste rijprogramma.
Functionele facelift
De SVR onderscheidt zich niet alleen door zijn prestaties maar ook door zijn design en uitrusting van de andere uitvoeringen. De absolute topversie van de ‘Sport’ herken je aan de nieuwe voorbumper met trapeziumvormige luchtinlaten, een donker ‘Range Rover’-opschrift op de motorkap met nieuwe roosters, een nieuw radiatorrooster met donkere afwerking dat contrasteert met de opvallende ledsignatuur van de koplampen, een nieuw zijrooster en unieke zijdelingse beschermstrips. Achteraan vallen het ‘Range Rover Sport SVR’-logo en de spoiler met centraal remlicht op. De achterbumper is voorzien van een glanzend zwarte diffuser met vierdubbele uitlaat, die speciaal voor de SVR ontworpen is.
Veel aanpassingen aan de vormgeving verbeteren de prestaties van de SVR. De grotere luchtinlaten in de voorbumper leiden extra lucht naar de koelers van de drukvoeding die de krachtige compressormotor van lucht voorzien. De nieuwe achterspoiler verhoogt de neerwaartse druk en werd zorgvuldig afgestemd op de nieuwe voorbumper. Onder de voorbumper zit een nieuwe, geluidswerende structuur die windgeluiden beter dempt, de aerodynamica verbetert en ook de opwaartse krachten vermindert. Het onderste deel van die diepere voorbumper kan voor extreem terreinwerk worden verwijderd.
Van de zeven koetswerkkleuren is er één alleen op de SVR verkrijgbaar, en die kleur heet ‘Estoril Blue’. Een contrasterend dak in ‘Santorini Black’ is standaard en wordt gecombineerd met zijdelingse beschermstrips in koetswerkkleur. Opvallend zijn ook de unieke lichtmetalen 22-duimsvelgen met optionele Continental SportContact 5-banden in de maat 295/40 R 22. Standaard is de SVR met al even nieuwe lichtmetalen 21-duimsvelgen uitgerust, waarop vierseizoensbanden in de maat 275/45 R 21 gemonteerd worden.
Sportstoelen
De SVR krijgt een specifiek interieur met sportzetels. Voorin bieden die extra zijdelingse steun en houden ze de inzittenden op hun plaats in snelle bochten. Ook de hertekende achterzetels bieden meer zijdelingse steun. Door die aanpassingen heeft het interieur van de SVR vier zitplaatsen en ruimte voor een occasionele vijfde passagier. Alle zetels zijn bekleed met luxueus ‘Windsor’-leder met geribbelde, doorstikte middenstukken, stiknaden in ‘Ebony Black’, opvallende reflecterende biezen en het ‘Range Rover Sport SVR’-logo. De wagen krijgt standaard een interieurafwerking van aluminium, maar kopers kunnen ook een afwerking in koolstofvezel bestellen voor de deurpanelen, de middenconsole, het dashboard en het sierelement van het stuurwiel.
Tweetraps actieve uitlaat
Een wereldprimeur voor Range Rover is de tweetraps actieve uitlaat met elektronisch gestuurde kleppen. Die levert een door racewagens geïnspireerde soundtrack in de hogere toerentallen, maar heeft geen nadelige invloed op het raffinement bij constante snelheden. In de lagere toeren sluiten de kleppen twee uitlaatpijpen af voor een maximum aan verfijning. Wanneer het motortoerental en de belasting toenemen, gaan die kleppen open waardoor de uitlaatgassen door de vier uitlaatpijpen kunnen stromen. Het resultaat is dan een sterker volume en een hogere kwaliteit van de sound.
In het rijprogramma ‘Dynamic’ wordt bij gas lossen de brandstoftoevoer niet meer afgesloten waardoor de uitlaat – en we citeren – ‘karaktervol gaat knetteren’. Gelukkig kan de bestuurder ook een stille modus instellen bij gelijk welk motortoerental, want zelfs zonder die knallen is het imago van allroaders al agressief genoeg.
De prijs
De SVR kost 126.500 euro, en dat is een bedrag dat je in de prijslijst van de Range Rover verwacht. Het prijsverschil met de tweede duurste Range Rover Sport, de 5.0 V8 Supercharged Autobiography Dynamic, is al even indrukwekkend: 25.100 euro.