De ultieme Range Rover

Range Rover SVAutobiography

Op de ‘New York International Auto Show 2015’ stelde Land Rover de Range Rover SVAutobiography voor. Die lost de Autobiography Black af aan de top van het Range Rover-gamma. De letters ‘SV’ in de naam verwijzen naar de Range Rover Sport SVR, want de nieuwe topversie zal als enige beschikbaar worden met de 550 pk sterke V8-compressormotor. De definitieve prijzen zijn nog niet bekend, maar de duurste, krachtigste en meest luxueuze Range Rover ooit zou zonder opties ongeveer 200.000 euro kosten. 

Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover

De Range Rover wordt almaar luxueuzer én duurder. De Autobiography Black met de 510 pk sterke V8-compressormotor staat nu voor 170.700 euro in de catalogus, de SVAutobiography gaat bijna 200.000 euro kosten. Voor dat prijsverschil krijgt de wagen wel iets meer dan de 40 extra pk’s van de SVR-motor. Hij valt ook op door een uniek exterieurdesign, een exclusief interieur met luxueus leder en specifieke interieurafwerkingen. Bovendien wordt hij de eerste Range Rover met een unieke lakafwerking in twee kleuren met ‘Santorini Black’ boven de gordellijn en één van de negen beschikbare kleuren onder de gordellijn. De SVAutobiography onderscheidt zich van de andere versies ook nog door een Range Rover-opschrift met nieuwe afwerking op de motorkap en een nieuw SVAutobiography-logo op de kofferklep. Het radiatorrooster krijgt een afwerking met karakteristiek ‘Graphite Atlas’ en gepolijst chroom.

Superluxueus interieur

Een groot deel van de bedieningselementen voor de bestuurder, met onder meer de ring rond de startknop, de draaiknoppen van de versnellingsbak en de pedalen, worden uit massief aluminium gefreesd en voorzien van ribbeldetails. Ook de middenconsoles voor- en achteraan krijgen net zoals de bekerhouders, de deksels van de stopcontacten en de nieuwe bedieningsknoppen voor de armsteunen van de voorzetels een afwerking in hoogwaardige materialen. De passagiers achteraan hebben een koelvak en elektrisch uitklapbare tafeltjes en de stijlen achteraan zijn voorzien van kleerhaken van massief aluminium. Finishing touches zijn nog de unieke lederen opbergmap voor de handleiding van de wagen en een afstandsbediening met Autobiography-opschrift, gepolijste afwerking en ribbeldetail.

Toch nog opties

Mag je SVAutobiography meer dan 200.000 euro kosten, dan heb je nog de keuze tussen enkele praktische opties. Om de bagage eenvoudiger in- en uit te laden, heeft Land Rover een nieuwe uitschuifbare koffervloer ontwikkeld. Die wordt gemaakt van aluminium en is afgewerkt met een van de vele beschikbare houtfineren. De kofferklep in twee delen wordt nog veelzijdiger door de montage van de zogenaamde ‘evenementzitjes’. Die worden opgeborgen in de koffer en kunnen snel en eenvoudig in de kofferopening worden geïnstalleerd. Ze bieden comfortabel plaats aan twee volwassenen. De zitjes hebben een bekleding van Windsor-leder en hebben een zeer stevig frame van aluminium.

De SVAutobiography zal zowel beschikbaar zijn met standaard wielbasis als met lange wielbasis en combineerbaar met alle andere aandrijflijnen van de Range Rover (TDV6, SDV6 Hybrid, SDV8 en SCV6). Hij is wel de enige Range Rover die met de 5-liter V8-compressormotor van de Range Rover Sport SVR leverbaar wordt.  De nieuwe topversie is vanaf de zomer van 2015 te koop.


In een oogopslag

  • Nog verfijnder design en nog meer vakmanschap
  • Lakafwerking in twee kleuren
  • Verder verbeterd interieur
  • Krachtigste in serie geproduceerde Range Rover ooit met 550 pk sterke V8-compressormotor 

Range Rover 2016

Samen met de lancering van de SVAutobiography ondergaat het volledige Range Rover-gamma een aantal wijzigingen. Een nieuwe afstelling geeft de SDV6 Hybrid een nog lagere CO2-uitstoot en de versies met SDV8 worden nu aangeboden met een geavanceerd Stop/Start-systeem. Daarmee zouden het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot tot respectievelijk 8,4 l/100 km en 219 g/km dalen.

Ook aan het gebruiksgemak werd gedacht. Het omgevingscamerasysteem (‘Surround Camera System’) toont scherpere beelden en een geïntegreerd sproeisysteem reinigt de camera achteraan. Een nieuwe handenvrije kofferklep kan worden geopend en gesloten met een schopbeweging onder de achterbumper en de automatische instaphoogte (‘Automatic Access Height’) zet de ophanging automatisch in de instaphoogte wanneer de wagen geparkeerd wordt.

De InControlTM-technologie van Land Rover biedt een nog uitgebreidere connectiviteit voor de smartphone. Met de InControlTM Remote Premium app kunnen eigenaars vanop afstand kijken hoeveel brandstof er nog in de tank zit, de deuren ver- en ontgrendelen en de wagen met de lichten laten knipperen of de claxon activeren om de wagen snel terug te vinden in een drukke parkeergarage.

ATPC

Land Rover zorgt voor een zelfzekere rijervaring door het ‘All-Terrain Progress Control’ (ATPC) op alle motorisaties van de Range Rover – en de Range Rover Sport – met reductiebak en Terrain Response 2 aan te bieden. Met ATPC kan de bestuurder vanuit stilstand of al rijdend een gewenste rijsnelheid instellen, die wordt aangehouden zonder dat hij of zij de pedalen moet bedienen zodra de rem wordt losgelaten. Het systeem bewaakt en wijzigt continu de instellingen van de wagen om in alle omstandigheden over een optimale tractie te beschikken en zo de wagen in beweging te houden. Het systeem bewijst vooral zijn nut op lastig terrein, waar een zeer lage constante rijsnelheid aangewezen is. ATPC doet zijn werk zowel in de vooruitversnellingen als in de achteruit en is actief van 1,8 tot 30 km/h.

Head-Up Display

Ook nieuw is het Head-Up Display (HUD), dat de belangrijkste informatie op de voorruit projecteert. Bestuurders krijgen zo relevante informatie sneller te zien, terwijl ze hun ogen op de weg kunnen houden. Gegevens die op het HUD verschijnen, zijn onder meer de rijsnelheid, de ingeschakelde versnelling en schakelindicator, informatie van de snelheidsregelaar, aanwijzingen van het navigatiesysteem en gegevens van de verkeersbordenherkenning. Voor een maximale gebruiksvriendelijkheid kan de bestuurder zelf instellen welke informatie getoond wordt.


6.000.000ste Land Rover is een Range Rover LWB Vogue SE

Op 2 april rolde in Solihull de 6.000.000ste Land Rover van de band. Dat werd een Range Rover LWB Vogue SE in ‘Yulong White’, die zijn debuut maakte op het autosalon van Sjanghai. De wagen is uniek door het ‘6.000.000’-motief, dat het standaard ‘Range Rover’-silhouet vervangt dat door de omgevingsverlichting van het voertuig op de grond geprojecteerd wordt. Het beeld wordt geproduceerd door een gegraveerde lens in de bodemverlichting die ingebouwd is in de buitenspiegels en geeft het Land Rover-logo en het getal 6.000.000 weer.