Met de komst van de P400e plug-in, de Velar en de SV Coupe zag het Britse merk de line-up voor het eerst in een aantal jaren groeien. Nochtans vertoont Land Rover geen tekenen van stilstand; nieuwe rapporten suggereren dat het bedrijf tegen 2020 nog minstens twee voertuigen zou kunnen plannen, waaronder de allereerste ‘auto’.
Volgens Autocar zal Land Rover hetzelfde aluminium intensieve platform gebruiken waarop de nieuwe Jaguar XJ is gestoeld. Het zal echter geen luxe sedan zijn, zoals eerder gemeld. De zogeheten Road Rover zal zijn inspiratie halen uit onder meer luxe rivalen als de Audi A4 Allroad en Volvo S90. Hij wordt ook niet aangedreven door een traditionele gasmotor.
Rapporten suggereren dat de Road Rover wordt aangedreven door een tweemotorige elektrische aandrijflijn, waardoor deze op alle wielen kan rijden en een bereik heeft van ongeveer 300 mijl (482 kilometer). Het wordt het eerste volledig elektrische voertuig in de Range Rover-serie, dat zijn elektrische onderdelen kan delen met de Jaguar XJ. Geen twijfel mogelijk dat de twee voertuigen vergelijkbare specificaties zouden hebben als de nieuwe I-Pace elektrische cross-over van Jaguar, zowel qua prestaties als qua efficiëntie.
Maar dat is niet de enige grote verandering in de Range Rover-line-up. In 2021 zal de nieuwe Range Rover de “Modular Longitudinal Architecture” adopteren. De nieuwe architectuur zal de robuuste SUV lichter en efficiënter maken en zou het mogelijk kunnen maken om dezelfde, volledig elektrische aandrijflijn te gebruiken als de Road Rover.
De nieuwe Road Rover zou ergens in 2020 zijn debuut moeten maken en zal in termen van prijsstelling in de richting van de top van het assortiment gaan. Buiten de beperkte SV Coupe (die maar liefst $ 295.000 kost) kost de duurste Range Rover voor het grote publiek – de SVAutobiography LWB – $ 208.000 om te starten.