De Range Rover Electric komt eraan!

Land Rover is begonnen aan de laatste validatietests van zijn elektrische Range Rover, een model dat de prestaties van een V8 moet krijgen en even goed moet kunnen offroaden als elke andere Range Rover!

Bij de lancering van de nieuwe generatie Range Rover in 2021 kondigde Land Rover al aan dat er in een later stadium een elektrische versie zou volgen, als aanvulling op het huidige mild- en plug-inhybride gamma. De toekomst is nu, zo blijkt, want het Britse merk is begonnen met de teasercampagne van de Range Rover Electric. Na een virtuele ontwikkelingsfase is het nu tijd om de prototypes de wijde wereld in te sturen in de meest extreme omstandigheden. Want ook deze Electric wordt een echte Range Rover.

Net zo capabel en zelfs nog comfortabeler

Naast enkele detailfoto’s, waarop we een afgesloten grille, een zijdelings openschuivende laadpoort en EV-logo’s op de velgen zien, geeft Land Rover namelijk ook al wat details mee over de doelen die het voor zichzelf heeft gesteld met het ombouwen van de Range Rover naar een volledig elektrische aandrijflijn. Zo moet hij een doorwaaddiepte tot 850 mm krijgen en een uitmuntend comfort blijven bieden in temperaturen van -40°C tot +50°C, zaken die getest worden op diverse locaties wereldwijd, van Zweden tot Dubai. Het wordt ook de stilste Range Rover aller tijden, niet enkel dankzij zijn elektrische aandrijflijn, maar ook dankzij een specifieke afstelling van de actieve ruisonderdrukking aan boord.

Zo snel als de V8

En ook over de aandrijflijn van de Range Rover Electric krijgen we al een paar details te horen. Zo staat de elektrische variant op hetzelfde MLA-platform als de rest van het gamma, maar dan met een nieuwe bodem. Daarin zit de batterij verwerkt, met een 800 V-architectuur die hoge laadsnelheden mogelijk moet maken, net als bij Porsche of Hyundai. Qua prestaties moet de Range Rover Electric vergelijkbaar zijn met het vlaggenschip binnen het gamma: de Range Rover SV met zijn 615 pk sterke 4,4 liter-V8, met een sprinttijd van 0-100 km/u in 3,5 seconden en een topsnelheid van 260 km/u.

Reken op een vergelijkbare sprinttijd, al zal de topsnelheid vermoedelijk wat lager uitvallen om de batterij te sparen. Over het rijbereik en de capaciteit van de batterij weten we echter nog niets. Geïnteresseerde klanten kunnen zich vanaf nu aanmelden voor de wachtlijst, de Range Rover Electric wordt in de loop van 2024 gelanceerd.

Bron: vroom.be