De Land Rover Range Rover Sport zet de V-6 opzij en gaat verder met de inline-6

Zoals we al jaren speculeren heeft Jaguar-Land Rover een nieuwe inline-6-motor en heeft het bedrijf aangekondigd dat die het eerst een thuis zal vinden in de Range Rover Sport-line-up van Land Rover.

De nieuwe 3.0-liter turbocharged inline-6 ​​vervangt de gedateerde 3.0-liter V-6 met compressor en maakt deel uit van de Ingenium-motorenreeks. De supercharged V-6 heeft te lijden onder talrijke inefficiënties, waaronder het feit dat het eigenlijk een V-8 is die eenvoudigweg geen twee cilinders gebruikt. De inline-6 ​​deelt componenten met de 2,0-liter inline-4-motor van het bedrijf, die zelf ook deel uitmaakt van de Ingenium-motorenfamilie.

In tegenstelling tot de inline-4, beschikt de nieuwe inline-6 ​​over een 48-volt elektrisch systeem dat energie verzamelt tijdens het remmen. Het heeft ook een elektrische aandrijver die in slechts 0,5 seconde tot 120.000 tpm optrekt om de turbolag praktisch te elimineren. De elektrische aandrijver bedient een tweeledige turbocompressor, die wordt ondersteund door een continu variabele kleplichthoogte. Het 48-volt elektrische systeem helpt ook het automatische stop / start-systeem van stroom te voorzien. De efficiëntie en milde elektrificatie doen het brandstofverbruik ten opzichte van de vorige supercharged V-6-motor met ongeveer 20 procent te verminderen.

De inline-6 ​​beschikt over 355 pk en 494 Newtonmeter koppel in de SE en HSE uitrustingsniveaus. Het HST-model verhoogt die aantallen naar 395 pk en 550 Nm koppel, wat 15 pk meer is dan de vorige 3.0-liter V-6-motor. De prestatiegerichte HST klokt af op 5,9 seconden om op te trekken tot 225 km/u.

We zijn benieuwd om te zien waar de inline-6-engine uiteindelijk uitkomt en wat de prestatiegrenzen zijn. We kunnen ons alleen proberen voorstellen waarop JLR’s Special Vehicle Operations zit te broeden.

Kopers van de Range Rover Sport HST kunnen optioneel kiezen voor een carbon opsmuk aan de buitenkant, met de rode remklauwen, de speciale insignes en de bijgewerkte kleurpatronen voor het interieur. Satijn-chromen schakelflippers flankeren het stuurwiel, afgezet met suède en ook binnenin zijn HST-insignes aanwezig.

De 2019 Range Rover Sport HSE met de nieuwe motor start vanaf 81,615 €, terwijl het meer krachtige HST-model geprijsd is vanaf 98,512 € en nu kan worden geconfigureerd op de website van Land Rover.