De naam Land Rover Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition is misschien een mondvol, maar deze luxe SUV staat er wel. Land Rover heeft het limited-edition 2020-model onthuld en uitgelegd hoe de luxe SUV zijn vrij lange titel heeft verdiend.
De Range Rover Velar SVAutobiography (SVA) Dynamic Edition is een product uit de rangen van de Land Rover Special Vehicle Operations. De Dynamic Edition verhoogt het prestatievermogen van de SUV en zorgt ervoor dat er geen compromis wordt gesloten wat betreft de luxueuze aspecten van de wagen.
Het begint met een supercharged 5,0-liter V-8-motor onder de motorkap, goed voor 543 pk. De motor brengt de SUV van 0 tot 100 km/u in 4,3 seconden voordat hij een topsnelheid bereikt van 273 km/u. Omstanders zullen de supercharged V-8 aangedreven SUV horen aankomen door zijn speciaal afgestelde uitlaat. Het Variable Active Exhaust System heeft kleppen om het geluid van de motor te dempen of te bevorderen. Het vermindert ook het rijklaar gewicht van de Velar SVA Dynamic Edition met 7 kilo. Onder de SUV zorgt een transmissietunnel vloerplaat voor meer luchtdoorlaat.
Het vermogen stroomt door een opnieuw gekalibreerde 8-traps automatische transmissie naar een vierwielaandrijving. Ingenieurs hebben ook het actieve differentieel, de stuurinrichting en de luchtvering achteraan vergrendeld, met name om de nadruk te leggen op de prestaties. Land Rover zei dat het 63.900 uur besteedde aan het wetten van elk van de systemen om specifiek op elkaar te zijn afgestemd en zo de upgrades aan te kunnen. De mechanische upgrades omvatten nieuwe stabilisatorstangen en continu variabele dempers voor de ophanging.
De Range Rover Velar SVA Dynamic Edition staat op 21-inch wielen, die evenveel wegen als de 20-inch wielen van de standaard SUV. De grotere wielen helpen de banden meer grip te genereren en bieden plaats voor grotere remmen. De remkracht komt van 15-inch schijven aan de voor- en achterkant, aangevuld met rode remklauwen. Kopers kunnen kiezen voor glanzende zwarte remklauwen om de prestaties van de SUV discreet te houden.
De ontwerpafdeling van Land Rover heeft de styling aan de buitenkant aangepast om het publiek te overtuigen van de verbeterde prestaties van de Velar. Een nieuwe voorbumper heeft grotere luchtinlaten om meer lucht te geven aan de V-8-motor en de remmen te koelen, een nieuwe grille draagt bij tot de sportieve uitstraling en de opsmuk voor de nieuwe zijlijsten, de herziene achterbumper en quad-uitlaatpijpen wijzen erop dat er een serieuze kracht schuilt onder de motorkap. Land Rover biedt ook een Dynamic Edition in Satin Byron Blue – het enige Velar-model dat die kleur heeft. Ongeacht de kleur wordt elk model standaard geleverd met een Narvik Black-dak.
In de weelderige en pittige SUV worden bestuurders getrakteerd op dubbel gestikt, geperforeerd en doorgenaaid Windsor-leer. De unieke bekleding is te verkrijgen in Ebony, Cirrus, Vintage Tan of Pimento. Alle modellen beschikken over verwarmde en gekoelde elektrisch verstelbare voorzetels. Een sportstuurwiel, aluminium stuur schakel flippers en een gekartelde afwerking van de versnellingspook ronden de belangrijkste nieuwigheden af.
De prijs voor dit laag-volume model zal later dit jaar worden vrijgegeven, dichter bij de lancering van de 2020-modellen, maar verwacht een sprong die vergelijkbaar is met die van de Jaguar F-Pace SVR ten opzichte van de standaard F-pace. Die werd geprijsd op ongeveer 93.000 €, een stijging van ongeveer 22.000 € in vergelijking met de standaard F-pace. De Velar R-Dynamic begint bij ongeveer 70.000 €, dus de SVA Dynamic Edition kan ook ongeveer 93.000 € kosten.
Land Rover bouwt de Range Rover SVA Dynamic Edition voor slechts één modeljaar.