Range Rover Evoque Convertible
In 2012 stond op het autosalon van Genève een Evoque met neerklapbaar dak die naar de naam Range Rover Evoque Cabrio Concept luisterde. Die conceptcar was gebaseerd op de Coupé en had een volledig inklapbaar cabriodak. Land Rover beloofde toen dat de ontwikkeling van een productieversie zou afhangen van de interesse voor een open Evoque. En die was blijkbaar groot, want volgend voorjaar staat de Range Rover Evoque Convertible in de toonzaal.
Tekst: Jan Van Geel – Foto’s: Land Rover
Het verschil tussen de conceptcarversie en de productieversie van de open Evoque is verrassend klein. Als je vluchtig foto’s van beide modellen bekijkt, krijg je zelfs de indruk dat ’s werelds eerste compacte cabrio-allroader vier jaar geleden al productierijp was, en dat alleen de modelnaam veranderd is.
Elektrisch bediend vouwdak
De Convertible is afgeleid van de Coupé en verschilt van de gesloten versie door het neerklapbare dak en de uitklapbare rolbeugels. Het stoffen dak met een vouwmechanisme in Z-vorm verdwijnt volledig in het koetswerk en zorgt zo voor een gestroomlijnde look. Met een druk op de knop in de middenconsole wordt het dak van de Evoque Convertible geopend in 18 en gesloten in 21 seconden. Dat is mogelijk bij snelheden tot 48 km/h. Als het dak neergeklapt is, verbergen scharnierende panelen het mechanisme. Voor maximaal comfort is het dak nog uitgerust met dikke geluidsisolatie een verwarmde achterruit. Achteraan kan een windscherm worden geplaatst om de inzittenden tegen de rijwind te beschermen. Net zoals bij alle cabrio’s ontbreken zijruitjes in de kap waardoor voor de bestuurder het zicht schuin over de schouder beperkt is. Ook de passagiers op de achterbank kunnen moeilijker naar buiten kijken. De kofferruimte van 251 liter blijft altijd behouden, of het dak nu open of gesloten is. Dankzij het optionele skiluik kunnen ook langere voorwerpen vervoerd worden. Het stoffen dak is uitsluitend verkrijgbaar in ‘Ebony Black’. Achter in het koetswerk zit een ‘Roll-Over Protection Device’ (RPD) verborgen, dat bestaat uit uitklapbare rolbeugels. Als de auto over de kop gaat, activeert dit systeem automatisch in 90 milliseconden twee aluminium beugels om de inzittenden te beschermen.
Vier zitplaatsen
De interieurbreedte achterin wordt beperkt door het vouwmechanisme van het dak en daarom heeft de Convertible vier zitplaatsen. Alle versies van de Range Rover Evoque Convertible zijn uitgerust met twee vaste stoelen achterin, een verhoging in het midden en hertekende luidsprekers achterin. Net als bij alle andere Evoque-modellen voor 2016 behouden de hertekende stoelen hun uitstekende comfort en steun, maar met een sportievere, meer technische toets. De deurbekleding kreeg hertekende contouren, extra stiksels en dikkere armsteunen. Het nieuwe handschoenenkastje wordt nu ook automatisch afgesloten samen met de centrale deurvergrendeling. Dat zorgt voor nog meer veiligheid, zelfs wanneer het dak neergeklapt is.
Superieur zitcomfort
De Convertible is standaard met lederen zetels uitgerust. De SE Dynamic-modellen zijn uitgerust met geperforeerde, generfd lederen zetels. De HSE Dynamic-uitvoering heeft <v>Windsor’-zetels met een geperforeerd middenstuk. De HSE Dynamic kan ook worden uitgerust met een van de drie exclusieve bekledingen, volledig uit Windsor-leder. De luxueuze 8-voudig elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie en optionele verwarming zijn standaard voorzien bij de SE Dynamic, terwijl de HSE Dynamic-modellen 12-voudig elektrisch verstelbare stoelen hebben. Optioneel zijn massagestoelen mogelijk.
10,2-duims aanraakscherm
Een primeur en exclusief voor de Convertible is het volledig nieuwe InControl™ Touch Pro-infotainmentsysteem met 3G-connectiviteit. Het superbrede 10,2-duims aanraakscherm is 80 procent groter dan het 8-duims standaardaanraakscherm in de Evoque en heeft een ongezien scherp beeld. Het systeem kan uitgebreid worden met een premium Meridian-audiosysteem met 12 luidsprekers en 660 W surroundgeluid plus een tweekanaals subwoofer en versterker met geavanceerde digitale verwerking. De ‘Solid State Disk’-technologie staat garant voor 60 GB opslagruimte met beduidend snellere reactietijden ten opzichte van een SD-kaart of harde schijf.
Het systeem heeft een beginscherm met de vier vaakst gebruikte infotainmentfuncties: audio, airco, telefoon en navigatie. Met pannen en veeg- en knijpbewegingen kan de gebruiker door submenu’s bladeren, net zoals bij een smartphone of tablet. De functies kunnen ook met de knoppen op het stuur bediend worden.
Benzine of diesel
De Evoque Convertible is verkrijgbaar met alle aluminium viercilindermotoren van Land Rover. De Si4-benzinemotor beschikt over een vermogen van 240 pk en een koppel van 340Nm, accelereert in amper 8,6 seconden naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 209 km/h. De krachtigste Ingenium-turbodiesel levert een vermogen van 180 pk en een koppel van 430 Nm. De minder sterke versie levert 150 pk en 380 Nm. Die nieuwe Ingenium-motoren zijn niet alleen zuinig en krachtig maar met een onderhoudsinterval van 30.000 in plaats van 24.000 km ook onderhoudsvriendelijk. Elke Convertible is standaard uitgerust met een soepel schakelende 9-trapsautomaat.
Efficient of Active Driveline
De Evoque Convertible is standaard uitgerust met een Efficient Driveline-vierwielaandrijving. Deze intelligente en permanente vierwielaandrijving maakt gebruik van een elektronisch gestuurde Haldex-koppeling om het koppel tussen de voor- en achterwielen te verdelen. De optionele Active Driveline verhoogt zowel de zuinigheid als de wendbaarheid. Wanneer met een constante snelheid van meer dan 35 km/u wordt gereden, schakelt de Active Driveline over van vier- naar tweewielaandrijving, voor minder wrijving in de aandrijflijn en meer zuinigheid. Het systeem controleert voortdurend de tractie en stuurbewegingen, en kan in amper 350 milliseconden naadloos terug overschakelen op vierwielaandrijving.
Sterk, veilig en veelzijdig
De Range Rover Evoque Convertible overtreft alle technische normen van Land Rover. De rijdynamiek, torsiestijfheid, veiligheid en terreincapaciteiten blijven ondanks het verwijderen van de dakstructuur van hoog niveau. Door onder andere het gebruik van staal van hoge sterkte in de deurdrempels heeft het cabriomodel een vergelijkbare torsiestijfheid als die van de Coupé. Om de dynamische capaciteiten te verbeteren, kreeg de volledig onafhankelijke sportophanging geoptimaliseerde veren en dikkere stabilisatorstangen.
In een oogopslag
- ’s werelds eerste compacte cabrio-allroader
- aantrekkelijke profiel met open én gesloten kap
- lichte stoffen dak klapt neer in amper 18 seconden bij een snelheid tot 45 km/h
- ruimte voor vier volwassenen
- Si4-benzinemotoren en Ingenium-dieselmotoren
- geavanceerd infotainmentsysteem met 10,2-duims aanraakscherm
- twee uitvoeringen: SE Dynamic of HSE Dynamic
- vanafprijs: 52.500 euro
- te koop vanaf voorjaar 2016
Foto’s op www.media.landrover.com