Prototypes van de Range Rover Electric bevinden zich momenteel in een van ’s werelds meest meedogenloze klimaten, waar ze de meest intensieve testen ondergaan die een Range Rover ooit heeft doorstaan.
Als onderdeel van de slopende ontwikkeling van de eerste volledig elektrische Range Rover vormen de Verenigde Arabische Emiraten het testterrein voor een verschroeiende woestijntest. De prestaties en zuinigheid van de wagen worden zwaar op de proef gesteld om ervoor te zorgen dat het hele aandrijfsysteem betrouwbaar op temperatuur wordt gehouden en gebouwd is voor een lange levensduur en optimale actieradius.
Range Rover onderwerpt zijn nieuwste en meest intelligente thermomanagementsysteem aan zware testen bij genadeloze temperaturen van 50° C en een luchtvochtigheid tot 90 procent. In de testomgevingen waaraan alle Range Rovers worden blootgesteld, is er geen plek die een grotere uitdaging vormt voor een klimaatregeling. Van dynamische beklimmingen in de woestijn tot zonovergoten ritten in de stad, alles wordt onderzocht bij het streven naar maximaal comfort in de cabine en maximale voertuigcapaciteiten.
De Range Rover Electric presteert indrukwekkend en overtreft de thermische testprestaties van elke Range Rover op zand. Ondanks alle beperkingen werden de voorbeeldige thermische prestaties continu gehandhaafd tijdens intensieve, langdurige ritten in de woestijn.
Thomas Müller, Executive Director Product Engineering: “Een warm klimaat is een van de grootste uitdagingen voor een elektrische wagen, omdat de cabine gekoeld moet worden en tegelijkertijd de prestaties van de accu geoptimaliseerd moeten worden. De extra uitdaging van het rijden op zand vereist een gecontroleerd koppel bij lage snelheden, dus onze speciaal ontwikkelde tractiecontrole en thermomanagementsystemen werken in harmonie samen om ervoor te zorgen dat de vermogensontwikkeling niet wordt beïnvloed. Onze testen hebben aangetoond dat de Range Rover Electric in dit klimaat, wanneer herhaaldelijk het equivalent van 100 meter bergop wordt gereden op fijn zand, de prestaties van zijn ICE-equivalenten evenaart en in sommige gevallen zelfs overtreft – dankzij de introductie van deze nieuwe functies.”
De Range Rover Electric profiteert van meer dan 50 jaar baanbrekende innovaties om op elk terrein balans en comfort te bieden. Deze cyclus van robuustheid- en duurzaamheidstesten bevestigt de ‘go anywhere’ attitude van Range Rover in dit elektrische tijdperk. De intelligente elektrische aandrijving van de Range Rover en de geavanceerde terreinrespons zorgen voor een naadloze ervaring buiten de metropool Dubai en zonder aarzelen de woestijn in – uitgerust met vertrouwenwekkende capaciteiten.
Een uitgebalanceerde gewichtsverdeling en een geavanceerd ophangingssysteem zorgen voor moeiteloze controle en stabiliteit in het zand, met ultieme kalmte. Compromisloze tractiesystemen bieden direct koppel voor snelle acceleraties, reactiviteit en een verfijnde aandrijving, zelfs bij het navigeren door diverse duinformaties.
Het nieuwe Intelligent Torque Management-systeem van de Range Rover Electric verdeelt de taak van wielslipregeling rechtstreeks over elke individuele elektrische aandrijfbesturingseenheid, waardoor de reactietijd van het koppel bij elk wiel wordt teruggebracht van ongeveer 100 milliseconden naar slechts 1 milliseconde, wat een verbeterde tractiecontrole biedt tijdens het rijden op fijn zand.
In het hart van de Al Badayer-woestijn in Sharjah rijst ‘Big Red’ hoog op tussen de saffraankleurige duinen. De natuurlijke, 100 meter hoge duinformatie is Dubai’s grootste heuvelklim in de woestijn. Alle Range Rovers moeten de beklimming vijf keer achter elkaar maken zonder dat er sprake is van prestatievermindering, voordat ze doorgaan naar de volgende testfase. De Range Rover Electric slaagde hierin met vlag en wimpel.
De Range Rover Electric blinkt uit in deze belangrijke ontwikkelingsfase. De voorbereidingen gaan door om het toppunt van Range Rover luxe te verfijnen en te vervaardigen in aanloop naar de introductie in 2025.