Herenkledij Guy G. Ophoff

Herenkledij Guy G. Ophoff

Classic style met een dandy twist

Als man wil je perfect voor de dag komen. De vraag is alleen: hoe begin je daaraan? Je kunt je kledij uiteraard zelf bij elkaar zoeken, maar zelden leidt dit tot het optimale resultaat. Dé oplossing hoef je evenwel niet ver te zoeken. Dan klop je gewoon aan bij het familiebedrijf Guy G. Ophoff in Brasschaat. ‘Den Ophoff’ is een begrip waar men al 43 jaar lang heren stijlvol en aan een correcte prijs van de passende outfit voorziet.

Al in 1979 startte Guy Ophoff aan de Bredabaan, samen met diens vrouw, een zaak voor herenmode. De centrale doelstelling: ook mannen dankzij hun kledij goed voor de dag laten komen, via het aanbieden van kwalitatieve en stijlvolle kledij. Daarbij werkte men letterlijk op maat van de klant en komt iedereen aan zijn trekken, van maat S tot maat XXXL.

Familiezaak geleid door tweede generatie

Vandaag wordt het familiebedrijf geleid door de tweede generatie: zoon Stephan, bijgestaan door diens zussen Barbara en Sabine. Sinds 2009 werkt de tweede generatie volgens dezelfde filosofie die vader en moeder aanhielden. De winkel onderging een ‘make-over’. We hebben afspraak met Stephan, de zaakvoerder, en diens zus Barbara. We gaan de winkel, die zich pal in het centrum van Brasschaat bevindt, binnen via de privéparking achteraan de winkel..

“De zaak overnemen, was een logische stap. We zijn opgegroeid in de kledij en hadden al snel de smaak te pakken om het levenswerk van onze ouders verder te zetten”, zegt Stephan. “We hielden vooral van de manier waarop onze ouders het aanpakten. Dat betekent maximale nadruk leggen op service en persoonlijk contact. In onze zaak willen we dat klanten die hier binnenstappen zich goed en welkom voelen. Bij ons draait het niet om ‘de chicste’ te zijn, wel om mannen te helpen aan een eerlijke prijs zo goed mogelijk voor de dag te komen en daarbij aandacht te besteden aan zowel de hoogste kwaliteit als de kleinste details. Onze klanten, jong en oud, worden altijd geholpen en begeleid door een familielid. Het woord familiezaak mag je bij ons héél letterlijk nemen!”

Totaalkledij

Wanneer we vragen hoe Ophoffs hun stijl zien, volgt het antwoord prompt: het draait om een ‘classic style’ met een ‘dandy twist’. Mannen kloppen aan voor het totale plaatje. en daarin gaat men heel ver. Bij kledij denk je klassiek aan maatpakken, broeken of hemden, maar daar stopt het bij G. Ophoff allesbehalve.

“Wie hier langskomt, is niet op zoek naar iets dat voorgekauwd is. Het komt er in de allereerste plaats op neer dat de klant zich goed moet voelen in zijn kledij. Daarom volgen we ook geen modetrends, maar gaan we resoluut voor onze eigen stijl”, vult Barbara aan. “Dit betekent allerminst dat we de tendensen en de mode niet volgen, verre van. Bij de aankoop van de nieuwe collectie houden we rekening met de wensen van onze klanten.”

“Een man aankleden gaat voor ons heel ver. Zo verkopen we ook schoenen, bijvoorbeeld, van uiterst klassiek tot sneakers, strandkledij, maar daarnaast vind je bij ons alle mogelijk accessoires, van de juiste manchetknopen, over sjaals, tot zelfs parfum, bretellen, strikken, armbanden… Het zijn de kleinste details die het afmaken. Je kunt letterlijk zeggen dat we de man aankleden van A tot Z, zelfs van bij de keuze voor het juiste ondergoed (lacht).”

Nadruk op Europese merken

In de winkel vind je (quasi) louter Europese merken. Denk daarbij aan namen als John Miller, Mason’s, Gran Sasso, Rossi, LBM1911, Herno, Tramarossa, Fedelli, Barba, Incontex, Meyer,… Deze merken zijn familiebedrijven waarmee er een persoonlijke band ontstaat. Elk van deze bedrijven maakt datgene waar ze goed in zijn. Elk heeft zijn eigen specialiteit. Het zijn, met andere woorden, geen totaalcollecties.

“De meeste van onze fabrikanten kennen we dan ook persoonlijk, hier kom je niet voor de meest gekende merken, wel voor kwaliteit tegen een correcte prijs en gekoppeld aan de best mogelijke service”, legt Stephan uit. “Die aanpak zorgt ervoor dat we een heel trouw cliënteel hebben, waarvan er velen al sinds jaar en dag langskomen. Tegenwoordig zien we trouwens heel vaak dat vader ook de zoon met zich meebrengt, soms gaat het zelfs al om grootvaders die hun nageslacht onze winkel binnenloodsen. Als je het mij vraagt, komt dat omdat wie hier eenmaal over de vloer is gekomen weet hoe belangrijk wij prijs/kwaliteit, een uitstekende service en het leveren van de best mogelijke pasvorm vinden.”

“Wij houden daarbij niet enkel rekening met de pasvorm van de klant, maar leveren tegelijkertijd de beste kwaliteit, gekoppeld aan een optimale onderhoudsvriendelijkheid”, aldus Barbara. “Onze kledij behoudt ook altijd zijn pasvorm, wat een groot verschil is met de ‘normale’ merken. Kledij die wij verkopen, moet makkelijk lang kunnen meegaan én tezelfdertijd perfect combineerbaar zijn voor meerdere outfits. Daarom proberen we klanten altijd sets aan te raden die ze op verschillende manieren kunnen combineren.”

Stephan als proefkonijn

Bij het testen van de kwaliteit gaat men bij G. Ophoff ver, héél ver. Stephan fungeert daarbij letterlijk als proefkonijn…

“Quasi alle kwaliteiten in de winkel test ik zelf”, lacht hij. “Hoe draagt iets? Hoe zit het met de pasvorm?… Ik test nieuwe merken/kwaliteiten die we in de winkel verkopen altijd minstens een seizoen voordien uit. Zo probeer ik nu al pullovers voor de winter uit en zelfs al polo’s die volgende zomer over de toonbank gaan.”

“Als we aankopen, houden we trouwens meteen ook al rekening met wat de bestaande klanten verkiezen. We kopen momenteel in voor de volgende zomer en gaan daarbij heel gericht op zoek naar het juiste materiaal. Waarbij we uiteraard zoveel mogelijk opteren voor de mooiste stoffen en kwaliteiten. Zelf houden wij van natuurlijke en onderhoudsvriendelijke stoffen als katoen, wol of cashmere.”

“Het leukste vinden we het als klanten bij ons langskomen en we nadien horen dat ze anderen vertelden ‘dat ze bij den Ophoff zaten’, lacht Barbara. “Je kunt niet beter illustreren hoe het bij ons loopt.

“Het bovenstaande zal wellicht ook duidelijk maken waarom wij geen webshop hebben en niet meedoen aan Internetverkoop”, zegt Stephan. “Wij hebben het fysieke contact met klanten nodig om het best mogelijke product af te leveren. Dit betekent, bijvoorbeeld, dat we controleren of de mouw- en broeklengte en de taille niet te lang zijn, dat krijg je gewoonweg niet voor elkaar zonder dat je elkaar ziet. Alle maten van ons cliënteel worden nauwgezet bijgehouden. Als partner kun je zodoende als de man al eens niet kan langskomen, ook met de ideale kleding naar huis gaan…”

Samenwerking met kleinere bedrijven

We spraken al over de voorkeur van samenwerking met kleinere bedrijven die produceren waar ze goed in zijn. Of we daarover wat meer uitleg kunnen krijgen?

“Totaalcollecties produceert men overal, net daarom bieden wij geen totaalcollecties aan”, legt Stephan uit. “We houden al sinds 1979 de lijnen zo kort mogelijk. 25 stappen hoeven wij niet, als het in ééntje kan, dan is dat voor ons ideaal. Leveranciers komen ook graag tot bij ons en hetzelfde geldt voor ons: wij bezoeken de productielijnen altijd ter plaatse, waar dat ook moge zijn. Meestal is dat in Europa, zoals in Italië, Portugal of Duitsland, maar af en toe gaat het nog iets verder, tot maximaal Turkije of Marokko. Produceren aan de andere kant van de wereld, wat heb je daar nu aan, zeker nu, als je merkt hoe groot de problemen zijn met levering en kostprijs? Om het dan nog niet eens te hebben over hoe weinig milieuverantwoord het is om op een dergelijke manier te werken.”

De klant heeft de ideale outfit gevonden? Dan is het ook zaak om de outfit te finaliseren.

“Retouches worden in huis gedaan. Onze huidige retoucheuse werkt al 25 jaar voor ons, waardoor de klant op een snelle levering kan rekenen”, legt Barbara uit.

Eerlijkheid duurt het langst

Uit het verhaal werd duidelijk dat G. Ophoff vooral draait op een zeer trouw cliënteel. Hoe gaat het dan als iemand voor de eerste keer langskomt?

“Elke nieuwe klant wordt met open armen ontvangen”, besluit Stephan. “Men hoeft zich geen zorgen te maken om binnen te stappen, in deze winkel kom je vrijblijvend langs en word je niet aan je lot overgelaten. Wel integendeel, centraal bij onze aanpak is dat je jezelf als klant goed voelt en dat je je ook goed voelt in wat je draagt, zodat iedereen binnen zijn comfortzone kan blijven.”

“Wij willen een klant niet pushen naar aankoop, maar van opdringerigheid is er geen sprake. We geven onze professionele raad en twijfelt men om ons te volgen, blijven we even goede vrienden. Twijfelaars kunnen we niet helpen, aan wie twijfelt, verkopen we op dat moment liever niet. Een klant moet overtuigd zijn van wat hij aankoopt en dat illustreert alweer onze aanpak: het draait hem om eerlijkheid, van weerszijden. Eerlijkheid duurt het langst, zegt het cliché, maar in ons geval kun je het niet beter samenvatten!”

www.guyophoff.be